George Russell won in Montreal, maar pas uren na de finish was zeker dat hij die overwinning ook daadwerkelijk mocht houden.
Red Bull diende namelijk een protest in bij de FIA, met beschuldigingen die insloegen als een bom: onsportief gedrag, bewust remmen onder de safety car en pogingen om Verstappen een penalty aan te naaien.
Maar na lang beraad veegde de FIA beide klachten van tafel. Geen straf, geen tijdstoeslag, geen verandering in uitslag. De discussie ontstond in de slotfase van de Canadese Grand Prix.
Terwijl de auto’s achter de safety car reden na de crash tussen Piastri en Norris, vertraagde Russell plotseling op het rechte stuk voor de chicane. Verstappen, die vlak achter hem reed, moest vol in de ankers en ging zelfs kortstondig voorbij de Mercedes-coureur.
Volgens Red Bull was dit geen standaard temperatuurbeheer, maar een bewuste actie van Russell om Verstappen in de problemen te brengen.
“George trapte ineens vol op de rem terwijl hij in zijn spiegel keek. Dit is niet per ongeluk.”
Red Bull verwees in het protest naar artikel 55.5 van het sportief reglement (onregelmatig rijden achter de safety car) én artikel 12.2.1.m van de internationale sportcode, waarin ‘onsportief gedrag’ verboden wordt.
Hun stelling: Russell wilde Verstappen laten inhalen, om het incident daarna aan te kaarten bij de FIA en zo een straf uit te lokken.
FIA ziet geen bewijs voor opzet
De FIA hoorde beide teams aan. Aan Red Bull-zijde verschenen onder meer Max Verstappen en zijn race-engineer GianPiero Lambiase. Mercedes stuurde onder andere Russell zelf en ingenieur Andrew Shovlin. Ook race director Rui Marques was aanwezig.
Red Bull legde telemetrie en onboard-beelden op tafel. Ze wezen op het moment waarop Russell in zijn spiegel kijkt, gevolgd door een remactie en een radio-opmerking waarin hij Verstappens inhaalactie benoemt. Alles bij elkaar, zo stelde Red Bull, wijst dat op intentie.
“Ik moest ruimte houden tot de safety car én mijn banden warm houden. Dat is standaard.”
Mercedes bestreed dat fel. Russell stelde dat zijn actie ‘volledig normaal’ was tijdens een safetycarfase, bedoeld om bandentemperatuur te behouden én afstand te houden tot de safety car die volgens hem te traag reed.
De remdruk, zei hij, was slechts 30 psi — verre van agressief. Bovendien zou Verstappen bekend moeten zijn met dit soort gedrag in dergelijke situaties.
Ook Verstappen had over de radio al laten weten dat hij verrast was door Russell:
“George remde ineens keihard. Ik moest uitwijken om hem niet te raken.”
Na de race toonde hij zich kalm, maar liet hij toch doorschemeren dat de actie hem niet lekker zat. Hij suggereerde dat zowel hij als Russell probeerden de safety car op te jagen, maar dat Russells abrupte remmen onnodig was.
Waarom Red Bull het tóch probeerde
De FIA gaf echter geen gehoor aan de bezwaren van Red Bull. Volgens de stewards was Russells remactie niet buitensporig, de afstand tot de safety car binnen aanvaardbare marges en de radio-opmerking niet van dien aard dat ze spraken van manipulatie of onsportiviteit.
De inzet was groot. Verstappen heeft momenteel elf strafpunten op zijn superlicentie. Bij twaalf volgt automatisch een schorsing van één race. Een straf voor inhalen onder de safety car had Verstappen dus in de problemen kunnen brengen.
Dat maakt de suggestie van ‘bewuste provocatie’ van Russell extra gevoelig.
De FIA maakte echter duidelijk dat er geen officieel protest van Mercedes bij de wedstrijdleiding was ingediend, en dat Verstappen de positie direct teruggaf — dus geen reden voor een straf. Daardoor bleef de zege van Russell overeind en ging Red Bull met lege handen naar huis.