Daniel Ricciardo heeft expliciet aangegeven geen interesse te hebben in een mogelijke samenwerking met het Cadillac F1-team. Hoewel Duitse media, waaronder de krant Bild, meldingen hebben gedaan van een vermeende overeenkomst, blijkt uit betrouwbare informatie van ESPN dat Ricciardo nooit is benaderd door het team.
Bovendien heeft de Australische coureur duidelijk gemaakt dat een overstap naar Cadillac niet tot zijn plannen behoort. Deze uitspraken bevestigen dat Ricciardo geen intentie heeft om in 2026 terug te keren naar de Formule 1.
De speculaties rondom Ricciardo en Cadillac zijn ontstaan in de aanloop naar de geplande F1-debuut van het Amerikaanse merk in 2026. Het team, ondersteund door General Motors en voorzien van powerunits van Ferrari, streeft naar een competitieve positie op de grid.
Ondanks de ambitieuze plannen heeft Cadillac geen contact gelegd met Ricciardo, die eerder successen boekte in de Formule 1, waaronder acht overwinningen in 257 starts.
Een belangrijke factor in de geruchtenstroom is Ricciardo’s populariteit in Noord-Amerika. Dankzij zijn deelname aan de Netflix-serie Drive to Survive heeft de Australische coureur een sterke band opgebouwd met het Amerikaanse publiek. Dit zou een logische link met Cadillac kunnen suggereren, maar de realiteit wijst anders uit.
De carrière van Ricciardo
Daniel Ricciardo heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd in de Formule 1. Enkele kernpunten uit zijn loopbaan zijn:
- Aantal starts: 257 Grand Prix
- Aantal overwinningen: 8 races
- Laatste overwinning: 2021, Italiaanse Grand Prix met McLaren
- Belangrijkste teams: Red Bull, Renault en McLaren
Zijn meest recente actieve deelname aan de Formule 1 vond plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Kort daarna beëindigde Ricciardo zijn actieve rol bij het Red Bull Racing-satellietteam, wat uiteindelijk ruimte bood voor de promotie van Liam Lawson.
Het Cadillac F1-team heeft grootschalige ambities voor de Formule 1-debuut in 2026. Het merk profiteert van technische ondersteuning door Ferrari en maakt deel uit van een bredere strategie van Liberty Media om de Amerikaanse markt voor Formule 1 verder te ontwikkelen. Enkele kernpunten over Cadillac’s F1-project zijn:
Aspect | Details |
---|---|
Ondersteuning | General Motors en Ferrari |
Debuutjaar | 2026 |
Doelgroep | Groeiende Amerikaanse fanbase |
De toevoeging van Cadillac sluit aan bij de strategie van Liberty Media om de populariteit van de sport in de Verenigde Staten verder te vergroten. Dit wordt versterkt door de groeiende interesse van Amerikaanse fans, mede door iconische figuren zoals Ricciardo.
Citaten van insiders
Een anonieme bron binnen ESPN verklaarde over Ricciardo’s situatie:
“Daniel heeft geen contact gehad met Cadillac en hij heeft ook geen interesse in een overstap.” – ESPN Insider
Deze quote onderstreept dat de geruchten rondom de Australische coureur ongegrond zijn. De situatie toont tevens aan dat Ricciardo momenteel tevreden lijkt te zijn met zijn status buiten de Formule 1.
Hoewel Ricciardo niet terugkeert naar de Formule 1, doen er geruchten de ronde over zijn mogelijke betrokkenheid bij andere motorsportcategorieën. Zo zou Toyota een contractaanbod van 10 miljoen dollar hebben gedaan om Ricciardo aan te trekken voor deelname aan de GR Supra-serie of zelfs NASCAR.
Het is opvallend dat Ricciardo ooit zijn bewondering heeft uitgesproken voor NASCAR-legende Dale Earnhardt. Zijn wens om te rijden met het iconische nummer 3 lijkt echter op de achtergrond te zijn geraakt.
De link tussen Ricciardo en Cadillac lijkt in eerste instantie logisch vanwege de volgende redenen:
- Populariteit in Noord-Amerika: Ricciardo’s uitstraling en bekendheid in de VS maken hem aantrekkelijk voor een Amerikaans team.
- Amerikaanse expansie van F1: Cadillac sluit aan bij de groeiende interesse in Formule 1 in de VS, een markt waarin Ricciardo een sterke positie heeft.
- Ervaring en charisma: Als voormalig racewinnaar brengt Ricciardo de ervaring die Cadillac zou kunnen gebruiken in zijn debuutjaar.
Toch maken Ricciardo’s eigen uitspraken en de bevestiging van insiders duidelijk dat er geen sprake is van interesse of contact tussen beide partijen.