Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bulls meesterlijke pokerface over de regelwijziging van de F1 2023-vloer
F1 nieuws

Red Bulls meesterlijke pokerface over de regelwijziging van de F1 2023-vloer

62
Adrian Newey
Foto: F1 REVERSE

Adrian Newey, de technische chef van Red Bull, heeft onthuld hoe het team zijn pokerface moest opzetten toen de wijzigingen in de F1-vloerregels voor 2023 werden geïntroduceerd. Na een indrukwekkend seizoen in 2022, waarin Red Bull heerste onder de nieuwe grond-effectreguleringen, verraste het team iedereen door 21 van de 22 Grands Prix in 2023 te winnen. Dit succes kwam enigszins als een verrassing, gezien het het tweede jaar was van de nu rijpende regels, maar Newey onthulde hoe een onverwachte wijziging in de vloerregels uiteindelijk in het voordeel van Red Bull speelde.

De uitdaging van hoge snelheden en porpoising

Een bijeffect van de grond-effectreguleringen was het fenomeen van ‘porpoising’, waarbij een auto op hoge snelheid begint te porpoising. Dit gebeurt wanneer de vloer van de auto dichter bij de grond komt naarmate de snelheid toeneemt, waardoor de ruimte voor luchtstroom onder de auto vermindert. Uiteindelijk stagneert de luchtstroom, waardoor de zuigkracht en dus de neerwaartse druk afneemt en de auto weer omhoog springt. Om dit effect te verminderen, introduceerde de FIA technische richtlijnen om de rijhoogte voor 2023 te verhogen.

Red Bulls strategische aanpak

Verschillende teams, waaronder Red Bull, uitten hun zorgen over de voorstellen van de FIA. Echter, Newey zag dat de regelwijziging, die teams naar verluidt een halve seconde per ronde zou kosten, niet zo’n groot nadeel voor Red Bull zou zijn als aanvankelijk gevreesd. Hij merkte op dat de auto van Red Bull in 2022 problemen ondervond in de zeer hoge snelheidsbochten en dat de regelwijziging hen eigenlijk zou kunnen bevoordelen. Dit bleek een juiste inschatting te zijn, aangezien Red Bull dominant bleef in 2023.

De complexiteit van het porpoisingprobleem

Hoewel het porpoising in 2023 grotendeels verdween, wat sowieso verwacht werd ongeacht de vloerregelwijzigingen, was Newey verrast dat andere teams niet het tempo van Red Bull konden bijhouden. Hij benadrukte dat het probleem van porpoising multidimensionaal is en niet alleen aerodynamisch. Het omvat ook de ophanging, mogelijk de stijfheid van de carrosserie en andere factoren. Newey herinnerde zich een ervaring uit het verleden die benadrukte dat porpoising niet puur een aerodynamisch probleem is, wat aantoont hoe complex en uitdagend het kan zijn om deze kwesties in de Formule 1 aan te pakken.

Gerelateerd nieuws

Hamilton: Mercedes F1-team nu in “opbouwproces”

Lewis Hamilton heeft aangegeven dat zijn Mercedes Formule 1-team zich momenteel in...

Norris: Bahrain F1 tempo “een goed teken” terwijl McLaren zwakte blijft bestaan

Norris en McLaren in de mix tijdens de Grand Prix van Bahrein...

Teamgenotenstrijd: RB en Ferrari openen het vuur in een seizoen vol verhalen

Verstappen domineert terwijl de strijd om teamgenoten ontbrandt Max Verstappen heeft de...

Mercedes F1-motorproblemen kosten 0,5 seconde per ronde in Bahrein

De uitdagingen van Mercedes in Bahrein Tijdens de openingsrace van het seizoen...

Verstappen heerst in Bahrein: een veelbelovend begin van het seizoen

Verstappen’s dominante start Max Verstappen heeft bij de eerste race van het...

‘Verstandige’ Daniel Ricciardo reageert op de cooldown-ronde fratsen van Yuki Tsunoda

Teamorders en spanning bij VCARB Tijdens de seizoensopener van de Grand Prix...

Shovlin vat GP Bahrein samen: ‘Teleurstellend en ondermaats gespresteerd’

Een teleurstellende seizoensopener voor Mercedes Andrew Shovlin, de trackside engineering director van...

Russell: ‘Als je Max en Red Bull niet meetelt, was de Formule 1 nooit spannender’

George Russell deelt zijn enthousiasme over de huidige staat van de Formule...