Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bulls meesterlijke pokerface over de regelwijziging van de F1 2023-vloer
F1 nieuws

Red Bulls meesterlijke pokerface over de regelwijziging van de F1 2023-vloer

78
Adrian Newey
Foto: F1 REVERSE

Adrian Newey, de technische chef van Red Bull, heeft onthuld hoe het team zijn pokerface moest opzetten toen de wijzigingen in de F1-vloerregels voor 2023 werden geïntroduceerd. Na een indrukwekkend seizoen in 2022, waarin Red Bull heerste onder de nieuwe grond-effectreguleringen, verraste het team iedereen door 21 van de 22 Grands Prix in 2023 te winnen. Dit succes kwam enigszins als een verrassing, gezien het het tweede jaar was van de nu rijpende regels, maar Newey onthulde hoe een onverwachte wijziging in de vloerregels uiteindelijk in het voordeel van Red Bull speelde.

De uitdaging van hoge snelheden en porpoising

Een bijeffect van de grond-effectreguleringen was het fenomeen van ‘porpoising’, waarbij een auto op hoge snelheid begint te porpoising. Dit gebeurt wanneer de vloer van de auto dichter bij de grond komt naarmate de snelheid toeneemt, waardoor de ruimte voor luchtstroom onder de auto vermindert. Uiteindelijk stagneert de luchtstroom, waardoor de zuigkracht en dus de neerwaartse druk afneemt en de auto weer omhoog springt. Om dit effect te verminderen, introduceerde de FIA technische richtlijnen om de rijhoogte voor 2023 te verhogen.

Red Bulls strategische aanpak

Verschillende teams, waaronder Red Bull, uitten hun zorgen over de voorstellen van de FIA. Echter, Newey zag dat de regelwijziging, die teams naar verluidt een halve seconde per ronde zou kosten, niet zo’n groot nadeel voor Red Bull zou zijn als aanvankelijk gevreesd. Hij merkte op dat de auto van Red Bull in 2022 problemen ondervond in de zeer hoge snelheidsbochten en dat de regelwijziging hen eigenlijk zou kunnen bevoordelen. Dit bleek een juiste inschatting te zijn, aangezien Red Bull dominant bleef in 2023.

De complexiteit van het porpoisingprobleem

Hoewel het porpoising in 2023 grotendeels verdween, wat sowieso verwacht werd ongeacht de vloerregelwijzigingen, was Newey verrast dat andere teams niet het tempo van Red Bull konden bijhouden. Hij benadrukte dat het probleem van porpoising multidimensionaal is en niet alleen aerodynamisch. Het omvat ook de ophanging, mogelijk de stijfheid van de carrosserie en andere factoren. Newey herinnerde zich een ervaring uit het verleden die benadrukte dat porpoising niet puur een aerodynamisch probleem is, wat aantoont hoe complex en uitdagend het kan zijn om deze kwesties in de Formule 1 aan te pakken.

Gerelateerd nieuws

FIA legt Ferrari boete op voor vreemde Charles Leclerc-inbreuk tijdens Canadese GP

Tijdens de chaotische Canadese Grand Prix op het Circuit Gilles Villeneuve in...

Red Bull fans niet blij met Verstappen’s RB20: ‘Klaar ermee!’

Problemen tijdens de vrije trainingen Op een vrijdag die allesbehalve ideaal was...

Verstappen heeft terecht zorgen over zijn motorprobleem

Red Bull’s motoronderdelen zijn bijna op Max Verstappen maakte zich zorgen na...

F1 Canadian GP: Alonso snelste in FP2 voor de regen toeslaat

De start van de sessie en vroege prestaties De Aston Martin-coureur Fernando...

Verstappen benadrukt dat problemen nog niet zijn opgelost in Canada

Verstappen’s verwachtingen voor de Canadese Grand Prix Max Verstappen weet dat de...

Alonso: Onmogelijk doel om F1-auto’s 30 kg lichter te maken in 2026

Op donderdag presenteerde de FIA officieel een overzicht van de geheel nieuwe...

Zullen de nieuwe regels omtrent F1 2026 auto’s beter racen voorbrengen?

Eerste zorgen over de nieuwe regels De Formule 1 heeft te maken...

Verstappen salaris is een van de redenen voor nieuw Perez-contract

In Noord- en Zuid-Amerika wordt de verlenging van Sergio Perez’s contract bij...