Uitdagingen van het Circuit in Montreal
De oneffenheden van het Monte Carlo-circuit onthulden enkele van de belangrijkste zwakheden van Red Bull, evenals het vermogen van het RB20-chassis om over kerbs te rijden. Max Verstappen kwalificeerde zich als zesde en eindigde ook op die positie, terwijl Sergio Perez werd uitgeschakeld in Q1 voorafgaand aan zijn crash met Kevin Magnussen in de eerste ronde. Dit leidde tot de suggestie dat Red Bull ook zou kunnen lijden onder deze kenmerken op het circuit van Montreal, dat eveneens een reeks bochten bevat waar bestuurders de kerbs moeten aanvallen.
Ondanks dat het circuit opnieuw is geasfalteerd, vermoedt Verstappen dat eventuele oneffenheden in de baan – gezien de wegen van het Notre Dame Island gedurende de rest van het jaar openbaar toegankelijk zijn – ervoor zullen zorgen dat het team relatief aan prestaties zal inboeten. “We moeten afwachten hoe we zullen presteren in Canada, ook een nieuw wegdek denk ik, dat kan ons ook wat verrassingen geven,” zei Verstappen. “Maar het zal waarschijnlijk ook niet ons sterkste weekend worden vanwege dat. Maar waarschijnlijk een beetje beter dan Monaco.”
Historische prestaties en huidige verwachtingen
Ondanks de beweringen van Verstappen verklaarde Christian Horner dat Red Bull historisch gezien goed heeft gepresteerd in Montreal en hoopte dat het begrip van het team vanuit Monaco zou helpen om die vorm voort te zetten. Hij was het eens met Verstappen, die de afgelopen twee Canadese Grands Prix heeft gewonnen, dat het nieuwe wegdek enkele verrassingen zou kunnen opleveren en wees op de toenemende uitdaging van de teams achter hen in het kampioenschap. “Het is een circuit waar we eerder goed hebben gepresteerd. Ze hebben het hele circuit opnieuw geasfalteerd. Dus laten we het zien,” zei Horner.
“Maar Ferrari, McLaren, ze zijn snel. Het was altijd al te verwachten dat er een convergentie zou zijn. Dit was een zwaar weekend, maar we leiden nog steeds beide kampioenschappen. We zullen de lessen van dit weekend meenemen en toepassen op het volgende.”
Problemen met de simulator
Red Bull-adviseur Helmut Marko legde uit dat het belangrijkste probleem achter de problemen van Red Bull op hobbelige circuits te wijten was aan een correlatieprobleem met de simulator, waarin virtuele setups die goede kerb-eigenschappen boden, niet vertaalden naar de echte wereld. De Oostenrijker vermoedde dat het team in staat zou zijn om zijn eerdere dominantie aan te boren wanneer de kalender in juni terugkeert naar Barcelona.
“Het basisprobleem zijn niet de circuits, maar het feit dat de correlatie tussen de simulator en de baan niet werkt. In de simulator rijden we zonder problemen over de kerbs,” zei hij.
“Hier, om de uitdrukking van Verstappen te gebruiken, stuitert de auto als een kangoeroe. Dat is het probleem, wat ook duidelijk werd in de setup in Miami en gedeeltelijk in Imola. Daar moeten we beginnen, maar we geloven dat wanneer we op echte circuits zoals Barcelona komen, we onze oude vorm terug zullen vinden.”