Een jaar geleden had niemand zijn naam op de radar. Maar na negen indrukwekkende races in 2025 is Isack Hadjar niet alleen dé verrassing van het seizoen, hij veroorzaakt nu ook een serieus hoofdpijndossier bij Red Bull.
Want met Yuki Tsunoda die wegzakt en Liam Lawson die stilvalt, staat de deur naar het topteam voor 2026 plots wagenwijd open voor Hadjar.
Tsunoda kreeg na de seizoensstart het vertrouwen van Red Bull, waar hij Lawson verving na slechts twee races. Maar sinds zijn promotie worstelt de Japanner zichtbaar.
Slechts zeven punten uit zeven races en een sprint, waarbij vooral zijn prestaties in Spanje en Imola de wenkbrauwen deden fronsen. In Barcelona kwalificeerde hij zich als laatste, en had hij een anonieme race vol glijpartijen en balansproblemen.
“Hij doet wat we Tsunoda en Lawson nooit écht hebben zien doen: week na week presteren, onder elke druk, aldus een bron binnen Red Bull.
Hadjar daarentegen heeft in stilte de hiërarchie ondersteboven gekeerd. Met 21 punten staat hij negende in het kampioenschap – vóór zowel Tsunoda als Lawson samen. In negen races haalde hij vijf keer punten en reikte hij vijf keer tot Q3.
Dat is opmerkelijk voor een rookie zonder noemenswaardige voorbereiding. Zijn optreden in Suzuka, waar hij de voorhoede van het middenveld aanvoerde, was een eerste signaal.
De vloek van de tweede stoel
Het probleem is bekend: Verstappens teamgenoot zijn is een hels karwei. Van Gasly tot Albon, van Perez tot nu Tsunoda — niemand heeft structureel stand weten te houden naast de Nederlander.
De RB21 is berucht lastig. Ze presteert alleen optimaal in handen van iemand met Verstappens extreem precieze stijl. Voor elke ander voelt de auto onvoorspelbaar.
Tsunoda merkte in Monaco al op dat de auto ‘alleen werkt als je hem zoals Max rijdt’. Maar daarmee stapt hij in dezelfde val als zijn voorgangers. Overdrijven, te laat remmen, krampachtig proberen te kopiëren wat Verstappen doet — met als gevolg: fouten en achterstand.
“Om de downforce van deze auto te benutten, moet je rijden zoals Max. Maar dat is bijna onmogelijk,” gaf Tsunoda toe tegenover Viaplay.
Red Bull dacht na eerdere tests nog dat Hadjar niet klaar was voor het grote werk. Maar sinds zijn crash bij de formatieronde in Australië herstelde de Fransman zich opvallend snel.
In Abu Dhabi liet hij al zien sneller te zijn dan Tsunoda op dezelfde dag, en die trend zette hij voort in de races. Zijn agressieve maar beheerste rijstijl valt op.
Zelfs wanneer het misgaat, zoals zijn fout in Imola of een moeizame sessie in Monaco, weet hij zich te herpakken en alsnog een degelijk resultaat te boeken. Zijn fouten leiden niet tot paniek, maar tot groei. En dat is wat Red Bull mist aan de zijde van Verstappen.
Tegelijk is het Red Bull-kamp voorzichtig. Ze weten hoe snel een ‘te vroege’ promotie kan ontsporen. De gevallen van Gasly en Albon hangen nog als een schaduw boven elke beslissing.
Maar zonder geloofwaardige externe alternatieven — Leclerc en Norris zijn onhaalbaar, Russell onwenselijk — lijkt Hadjar nu de enige realistische optie.
Het dilemma voor 2026
Als Tsunoda zijn vorm niet herpakt, komt Red Bull vroeg of laat voor een keuze te staan. Hadjar is jong, snel en gretig. Maar de vraag blijft: is hij bestand tegen de Verstappen-machine, de druk van het grote team, en het bekende patroon waarin elk talent lijkt te bezwijken?
Voor nu is één ding zeker: Red Bull heeft voor het eerst in tijden een intern talent dat zowel qua snelheid als mentale weerbaarheid indruk maakt.
Of dat voldoende is om het vervloekte tweede stoeltje nieuw leven in te blazen, zullen de resterende races van 2025 uitwijzen.