Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull overweegt tweede auto anders af te stellen: ‘minder agressieve set-up in beeld’

Red Bull overweegt tweede auto anders af te stellen: ‘minder agressieve set-up in beeld’

577
Red Bull overweegt tweede auto anders af te stellen: ‘minder agressieve set-up in beeld’
Foto: Formula Today

Red Bull is bereid om veranderingen door te voeren aan de tweede RB21, nu Yuki Tsunoda het zitje overneemt van Liam Lawson.

De Japanse coureur maakt komend weekend zijn debuut voor het hoofdteam tijdens zijn thuisrace op Suzuka, nadat Lawson slechts twee races reed.

De overstap van Lawson terug naar Racing Bulls is het gevolg van een bredere discussie binnen het team over de afstelling van de tweede auto.

Helmut Marko bevestigde tegenover Motorsport.com dat Red Bull overweegt de afstelling van de tweede auto te wijzigen.

“We denken eraan om de tweede auto anders af te stellen — iets minder agressief, zodat hij makkelijker te besturen is.”

Die verandering zou gericht zijn op een minder agressieve set-up, zodat de auto toegankelijker wordt voor coureurs met een andere rijstijl dan Max Verstappen.

olgens Marko is de gedachte dat een alternatieve set-up het voor de tweede coureur mogelijk maakt om beter te presteren.

“We denken eraan om de tweede auto anders af te stellen — met een minder agressieve set-up. Iets dat makkelijker te besturen is.”

De huidige RB21 is volledig ontwikkeld rond Verstappens voorkeur voor een zeer gevoelige voorkant. Die afstelling zorgt voor een hoge mate van instuurprecisie, maar maakt het lastig voor teamgenoten om vertrouwen op te bouwen.

Alex Albon omschreef de auto ooit als een “computermuis”, verwijzend naar de extreme gevoeligheid van de input. Marko gaf aan dat die omschrijving inderdaad treffend is.

Afstelling gebaseerd op Verstappen leidt tot prestaties én problemen

Red Bull heeft zich in de afgelopen jaren steeds meer toegespitst op het ontwikkelen van auto’s die perfect aansluiten bij de rijstijl van Verstappen.

Lees ook:  Teams betichten elkaar wederom van vleugeltrucs: 'het beweegt meer dan je denkt'

Hij presteert optimaal in auto’s die snel reageren op stuurbewegingen, zelfs als dat betekent dat het chassis instabieler is in andere fases van de bocht.

Voor Verstappen werkt dat, maar teamgenoten zoals Pierre Gasly, Albon, en nu ook Lawson hebben moeite gehad met die filosofie.

De overgevoelige voorkant betekent dat kleine fouten zwaar worden afgestraft. Coureurs die vertrouwen nodig hebben bij het insturen en liever iets meer onderstuur hebben, raken snel uit balans in deze auto.

Met die realiteit in gedachten onderzoekt Red Bull de mogelijkheid om de tweede auto anders af te stellen, zonder in te leveren op snelheid.

Het doel is om een stabieler rijgedrag te creëren, waarmee coureurs zoals Tsunoda of eventueel toekomstige teamgenoten zich beter kunnen aanpassen.

Hoewel dit technisch ingewikkeld is, zou het de prestaties van de tweede auto kunnen verbeteren zonder Verstappens prestaties aan te tasten.

Red Bull werkt aan updates voor bredere prestaties

Los van de aanpassingen aan de tweede auto bevestigde Marko dat Red Bull bezig is met updates om de RB21 stabieler te maken onder verschillende omstandigheden.

Tijdens de testdagen in Bahrein werden negatieve eigenschappen van de RB20 opnieuw waargenomen, en dat leidde tot directe actie vanuit het hoofdkwartier in Milton Keynes.

“We hebben vergaderd met de hoofdingenieurs en Max, waarbij alle problemen openlijk zijn besproken, samen met de oplossingen die we hebben gepland.” – Helmut Marko

De updates moeten ervoor zorgen dat de auto beter functioneert op elk type circuit, bij uiteenlopende temperaturen en met alle beschikbare bandentypes.

Marko benadrukte dat dit geen proces is met directe resultaten, maar dat de eerste stappen zijn gezet om het karakter van de auto te verbeteren.

Lees ook:  Verstappen wijst op doorslaggevende factoren in Japan: 'ik won de race al op zaterdag'

Het uiteindelijke doel is een breder inzetbare auto die minder gevoelig is voor kleine veranderingen in de set-up of externe omstandigheden.

“We streven naar een auto die op elk circuit werkt, bij alle temperaturen, en met alle bandensamenstellingen. Dat is de richting waarin we ons bewegen.”

Hoewel Tsunoda nog geen meter heeft gereden in de RB21 tijdens een officiële sessie, maakte hij al indruk in de simulator.

Die eerste indrukken zijn belangrijk, omdat ze Red Bull informatie geven over hoe hij zich aanpast aan de karakteristieken van de auto.

Zijn ervaring bij Racing Bulls helpt daarbij, maar de overstap naar de hoofdformatie brengt hogere verwachtingen met zich mee. Volgens bronnen binnen het team heeft Tsunoda zich snel aangepast aan het rijgedrag van de RB21 in virtuele simulaties.

Hoe dat zich vertaalt naar de praktijk, zal blijken tijdens zijn thuisrace op Suzuka. Toch past zijn overstap in een bredere strategie waarbij Red Bull meer flexibiliteit wil in de ontwikkeling van beide auto’s.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Red Bull

Aston Martin reageert na gerucht over Verstappen-deal: ‘we blijven loyaal, maar sluiten niets uit’

Aston Martin heeft gereageerd op het gerucht over een megacontract voor Max...

Red Bull Racing Helmut Marko

Red Bull draait powerunit vol open: ‘we kunnen ons geen blufpoker meer permitteren’

Max Verstappen had in Jeddah eindelijk weer reden tot gematigd optimisme. Volgens...

Adrian Newey Aston Martin

Aston Martin over Newey’s rol bij AMR25: ‘alles draait om voorbereiding op nieuwe regels’

Adrian Newey werkt sinds maart bij Aston Martin, maar zijn expertise wordt...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari komt met veelbelovende upgrade voor Jeddah: ‘de SF25 wordt nu écht wakker’

Ferrari brengt naar de Grand Prix van Saudi-Arabië een set upgrades die...