Red Bull Racing staat op het punt om de coureur naast Max Verstappen voor het komende Formule 1-seizoen bekend te maken. De aankondiging, die door Dr. Helmut Marko is bevestigd, zal de line-ups van zowel Red Bull Racing als het zusterteam Racing Bulls definitief maken. Deze beslissing volgt na maandenlange speculaties over de toekomst van Sergio Perez.
Sergio Perez, die in 2021 aansloot bij Red Bull, heeft een wisselvallige periode achter de rug. Ondanks zijn cruciale rol in Verstappens titelwinst tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021, is Perez er de afgelopen jaren niet in geslaagd consistent te presteren.
De Mexicaanse coureur heeft sinds zijn overstap naar Red Bull vijf races gewonnen en eindigde in 2023 als tweede in het coureurskampioenschap. Toch blijft zijn gebrek aan pure snelheid, met name in de kwalificaties, een terugkerend probleem.
Dit is vooral merkbaar na zijn contractverlenging begin 2024, toen Red Bull hem een tweejarige deal bood tot het einde van het 2026-seizoen. Sindsdien heeft Perez moeite om het tempo van Verstappen bij te houden.
Marko verklaarde eerder:
“We zullen binnenkort nieuws aankondigen over hoe de coureursbezetting er volgend jaar uitziet. Er is veel speculatie en er worden bedragen genoemd die complete onzin zijn.”
Kandidaten voor Perez’ stoeltje
De twee meest waarschijnlijke vervangers van Perez zijn Liam Lawson en Yuki Tsunoda. Beide coureurs hebben indruk gemaakt binnen het Red Bull-programma. Liam Lawson wordt gezien als de favoriet om de overstap te maken naar het hoofdteam. Hij heeft zichzelf al bewezen als een solide vervanger tijdens eerdere races.
Yuki Tsunoda, die eveneens in beeld is, kreeg recent de kans om een huidige Red Bull-auto te testen tijdens de post-season Pirelli bandentest. Deze test kan gezien worden als een evaluatie van zijn capaciteiten in een auto van de hoofdmacht.
Isack Hadjar, Red Bull’s veelbelovende Formule 2-coureur, wordt ook genoemd als mogelijke vervanger. Hij reed tijdens dezelfde testsessie een auto van Visa Cash RB, het zusterteam van Red Bull.
De mogelijke scenario’s zijn als volgt:
Coureur | Team | Rol |
---|---|---|
Liam Lawson | Red Bull Racing | Vervanger voor Perez |
Yuki Tsunoda | Racing Bulls/Red Bull | Kans op promotie |
Isack Hadjar | Racing Bulls | F1-debuut |
Red Bull’s ontwikkelingsproblemen en uitdagingen
Naast de coureurswisselingen heeft Marko aangegeven dat Red Bull ook technische uitdagingen moet aanpakken. De balans en het rijgedrag van de huidige auto waren dit seizoen niet optimaal, vooral bij veranderende omstandigheden.
“Dit team werkt eraan om de auto voorspelbaarder te maken. Hij moet in een breder werkvenster functioneren, zodat kleine temperatuurschommelingen of technische aanpassingen niet direct voor problemen zorgen,” aldus Helmut Marko.
Marko benadrukte het belang van vertrouwen in de auto, vooral voor Verstappen, die als “de snelste en beste coureur in het veld” wordt gezien. Het team focust zich daarom op verbeteringen in:
- Aerodynamische balans: Het verhogen van de neerwaartse druk zonder compromissen.
- Stabiliteit: Een breder operationeel bereik voor betrouwbaarheid onder variabele omstandigheden.
- Performance: De nadruk op rondetijden en voorspelbaarheid voor de coureur.
Volgens Marko ligt de sleutel in het optimaliseren van de prestaties:
“40 punten aan downforce is mooi, maar vier tienden winnen op de baan is wat ons echt interesseert.”
Mocht Liam Lawson de overstap maken naar Red Bull Racing, dan komt er bij Racing Bulls een plek vrij. Hier komt Isack Hadjar in beeld, die als veelbelovende coureur tweede eindigde in het F2-kampioenschap. Hij stond dit seizoen in de schaduw van kampioen Gabriel Bortoleto, die volgend jaar naar Haas gaat.
Racing Bulls blijft het team waar Red Bull jong talent test en klaarstoomt voor het hoofdteam. Tsunoda heeft zijn positie daar verstevigd, maar zijn toekomst is nog onduidelijk.
De samenstelling van de teams, zoals bevestigd door Marko, zal de komende dagen duidelijk worden. Deze wijzigingen zijn onderdeel van Red Bull’s bredere strategie om zowel competitief te blijven in de Formule 1 als nieuw talent een kans te geven op het hoogste niveau.