Red Bull heeft laten weten dat de knoop over wie de teamgenoot van Yuki Tsunoda wordt bij VCARB voor het seizoen 2025 binnenkort wordt doorgehakt. Tussen de races in Singapore en de Verenigde Staten wordt er een keuze gemaakt.
Zowel Daniel Ricciardo als Liam Lawson staan op het punt om te horen wat hun toekomst in de Formule 1 zal zijn, terwijl de strijd om de tweede stoel bij VCARB steeds heviger wordt.
“De tweede VCARB coureur wordt aangekondigd na Singapore. Tussen Singapore en Austin. Niet tijdens het weekend in Texas, maar ervoor.” – Helmut Marko, Red Bull-adviseur
Ricciardo of Lawson
De concurrentie tussen Daniel Ricciardo en Liam Lawson voor de tweede plek bij VCARB in 2025 is flink aan het oplopen. Beide coureurs hebben hun kwaliteiten laten zien, maar op verschillende manieren.
Ricciardo, met acht Grand Prix-overwinningen op zijn naam, heeft een indrukwekkende staat van dienst bij Red Bull, vooral in de jaren 2014-2018. Lawson daarentegen, pas 22 jaar en reservecoureur bij Red Bull, greep zijn kans toen hij in 2023 Ricciardo moest vervangen door een blessure.
In juni liet Helmut Marko al doorschemeren dat Lawson waarschijnlijk wordt gepromoveerd naar een vaste stoel voor 2025. Het idee van de Red Bull-aandeelhouders is namelijk dat VCARB terugkeert naar zijn oorsprong als kweekvijver voor jong talent. En laten we eerlijk zijn, Lawson heeft in zijn vijf invalbeurten indruk gemaakt. Je kunt hem moeilijk over het hoofd zien.
Ricciardo’s comeback: terug naar zijn roots?
Na zijn rentree in de Formule 1 heeft Ricciardo de beste resultaten sinds zijn comeback laten zien. In drie van de zes races voor de zomerstop wist hij punten te scoren, wat hem hoop geeft op een toekomst bij Red Bull.
En laat Ricciardo nou geen interesse hebben in andere teams. Hij heeft zijn zinnen gezet op een plek binnen het Red Bull-systeem, en dat laat hij merken ook.
“Ik weet dat prestaties mijn beste vriend zijn, en als ik laat zien wat ik kan, dan komt het wel goed binnen de Red Bull-familie,” – Daniel Ricciardo
Ricciardo is vastberaden. Hij heeft in de loop der jaren al bij meerdere teams gereden, maar voelt zich thuis bij Red Bull. Andere opties? Die staan niet op zijn radar.
Lawson’s clausule en de druk op Red Bull
Er zit echter een addertje onder het gras: Lawson’s contract loopt halverwege september 2023 af. Wordt hij niet gepromoveerd naar een vaste stoel voor 2025, dan mag hij Red Bull verlaten.
Dat zet Red Bull onder druk, want dit jonge talent zomaar laten gaan? Dat lijkt niet de bedoeling. Lawson heeft laten zien dat hij meer is dan een invaller; zijn prestaties en de verwachtingen van de aandeelhouders maken hem een sterke kanshebber voor die tweede stoel bij VCARB.
Ondertussen blijft Ricciardo vertrouwen op zijn ervaring en zijn eerdere successen om zijn plek veilig te stellen. Beide coureurs zijn dus volop bezig met hun eigen strijd, en het zal interessant zijn om te zien wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt.
Hoe zit het met Sergio Perez?
Hoewel de focus nu ligt op de strijd tussen Ricciardo en Lawson om de tweede VCARB-stoel, blijft ook de toekomst van Sergio Perez bij Red Bull een onderwerp van gesprek. Sinds de zomerstop heeft Perez wat betere resultaten neergezet, met een zesde plaats in Zandvoort en een achtste in Monza. Maar is dat genoeg om hem te behouden voor 2025?
Zijn seizoen raakte flink onder druk na zijn botsing met Carlos Sainz in Azerbeidzjan, waar een podiumplaats uit zijn handen glipte. Red Bull kijkt ongetwijfeld nauwlettend naar Perez’ prestaties in de resterende races van dit seizoen om te bepalen of er veranderingen moeten komen voor volgend jaar.
Categorie | Daniel Ricciardo | Liam Lawson |
---|---|---|
Grand Prix-overwinningen | 8 | 0 |
Invalbeurten in 2023 | N.v.t. | 5 races |
Punten in races (2023) | 3 van de 6 races | Geen punten, wel indruk gemaakt |
Leeftijd | 35 jaar | 22 jaar |
Deze statistieken geven een helder beeld van de strijd tussen beide coureurs. Ricciardo rekent op zijn ervaring en acht overwinningen, terwijl Lawson indruk maakt als invaller en een jonge, veelbelovende kandidaat is voor de toekomst.