Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Onthullingen van George Russell en Lewis Hamilton over de tegenvallende prestaties van Mercedes in de Formule 1
F1 nieuws

Onthullingen van George Russell en Lewis Hamilton over de tegenvallende prestaties van Mercedes in de Formule 1

39
george russell

George Russell heeft aangegeven dat Mercedes dit jaar wellicht iets te ver is gegaan in hun pogingen om een doorbraak te forceren binnen de huidige regelgeving van de Formule 1. Dit heeft geleid tot een teleurstellende start van het seizoen 2024, die voortduurde tijdens de Miami GP. Ondanks dat Mercedes nieuwe upgrades introduceerde voor dit evenement, werden zowel Russell als Lewis Hamilton uitgeschakeld in het tweede deel van de Sprint-kwalificatie, en scoorden ze geen punten in de Sprint.

Ze verbeterden wel op zaterdag tijdens de kwalificatie, maar bleven meer dan acht tienden van een seconde achter op pole-sitter Max Verstappen. Russell kwalificeerde zich als zevende en Hamilton als achtste. Ongeveer twaalf maanden geleden liet Mercedes hun ‘no sidepod’ autoconcept varen en voerden ze gedurende de winter verdere grote veranderingen door in een poging dichter bij de voorhoede te komen. De eerste zes evenementen tonen echter aan dat dit niet gelukt is, aangezien het team de slechtste seizoensstart doormaakt sinds 2011.

De strijd met de reglementen en banden

Mercedes heeft de huidige regels voor grondeffect, die in 2022 werden geïntroduceerd, nog niet onder de knie. Aanvankelijk kwamen de data die ze in de windtunnel zagen niet overeen met de prestaties op het circuit, en het team worstelde ook met een stuiterend effect, bekend als ‘porpoising’. Russell benadrukt dat Mercedes, die acht opeenvolgende constructeurstitels won tussen 2014 en 2021, “zeker weet” hoe ze hun problemen kunnen oplossen. “Als we naar de data kijken, begrijpen we waarom we nu in deze positie zijn.

Toen we naar de data keken, begrepen we waarom we in dezelfde positie waren,” voegde hij toe. Helaas hebben ze waarschijnlijk te veel gedaan om de problemen van vorig jaar op te lossen en zijn ze van het ene uiterste naar het andere gegaan. Ze moeten nu een soort middenweg vinden. Wanneer nieuwe upgrades acht weken nodig hebben om in de auto te worden geïntroduceerd, leer je dit probleem met race 1, race 2… je kunt niet zomaar een upgrade naar de volgende race brengen. Je moet het in de windtunnel plaatsen, je moet het ontwerpen, je moet het tekenen, je moet het bouwen en plotseling ben je halverwege het seizoen. Daarom is het zo moeilijk om plotseling vooruitgang te boeken als je achterloopt.

De inconsistentie van Mercedes

De W15 is van sessie tot sessie, en soms zelfs van ronde tot ronde, zeer inconsistent geweest, zoals Hamilton liet zien in de kwalificatie toen hij in Q2 de derde snelste tijd reed, maar een halve seconde langzamer ging in Q3. Hamilton zegt dat de baantemperatuur gedurende de hele kwalificatie in Miami vergelijkbaar was, het was gewoon een kwestie van niet omgaan met de zachte band die een fluctuatie in prestaties veroorzaakte.

“Deze banden zijn zo gevoelig. Proberen om de banden te laten werken en het maximale potentieel te leveren is iets waar we moeite mee hebben,” zei de zevenvoudig wereldkampioen. “Toen hadden we die glimp van hoop in Q2, maar in Q3 waren we nergens. Over het algemeen was het een veel betere dag. We gingen vooruit in de Sprint en daarna in de kwalificatie, en het was positief om in Q3 te komen.

Q3 was gewoon niet echt geweldig, maar ik ben dankbaar dat ik daar ben gekomen. Voor ons om acht tienden af te zijn is zwaar. We vechten tegen de Haas en ik weet niet echt of dat de echte snelheid van onze auto is of dat het de banden zijn.” Ik denk dat er veel in deze banden zit waar we moeite mee hebben… we hebben ze het hele jaar niet kunnen gebruiken.

Gerelateerd nieuws

Vasseur: Keuze voor Hamilton was makkelijk gemaakt

Het contract met Hamilton De keuze van Ferrari om Lewis Hamilton aan...

Verstappen: Red Bull “ernstig gebrek aan snelheid” in Imola F1-training

Frustratie bij Verstappen tijdens Imola-trainingen Max Verstappen uitte zijn frustratie tijdens beide...

Wat hebben we geleerd tijdens de vrijdagtraining van de F1 Imola Grand Prix 2024?

Na de openingsreeks van pan-continentaal vliegen, keerde het Formule 1-circus terug naar...

Yuki Tsunoda overweegt vertrek bij Red Bull: Zet deur open voor Liam Lawson

Yuki Tsunoda rijdt sinds 2021 voor het tweede team van Red Bull....

Lewis Hamilton duidelijk over zijn opvolger bij Mercedes

Einde van een tijdperk voor Lewis Hamilton bij Mercedes In 2024 zal...

Lewis Hamilton heeft zichzelf ‘een slachtoffer gemaakt’ door Mercedes W15 set-up experimenten

Lewis Hamilton heeft vaak zijn frustraties geuit over de set-up keuzes dit...

McLaren: naïef om te denken dat reguliere F1-overwinningen nu mogelijk zijn

Norris’ indrukwekkende overwinning en McLarens vooruitgang De sensationele overwinning van Norris tijdens...

Formule 1 heeft roep om luidere motoren gehoord en komt met plannen

Historie van de Formule 1-motoren Voor veel oude Formule 1-fans klinken de...