Verstoring door botsing bij de eerste bocht
Sainz kreeg aanvankelijk een lekke band na een botsing met Oscar Piastri bij de eerste bocht, waarna zijn auto tot stilstand kwam en het leek alsof hij uit de race lag bij Casino Square. Maar een kettingbotsing waarbij Red Bull’s Sergio Perez en de twee Haas-auto’s betrokken waren, veroorzaakte een rode vlag, waardoor Sainz een nieuwe kans kreeg.
Volgens de sportreglementen van de F1 wordt de volgorde voor de herstart bepaald op het laatste punt waarop de positie van alle auto’s kon worden vastgesteld. Alle auto’s mogen dan de sprint- of race-sessie hervatten vanaf die posities. Terwijl de meeste auto’s door het eerste tijdssector waren gereden richting Mirabeau voordat de rode vlag werd getoond, was de vertraagde Sauber van Guanyu Zhou dat niet. Daarom bepaalde de FIA dat de volgorde bij de tweede veiligheidsautolijn gebruikt moest worden voor de tweede poging om te starten. Dit betekende dat Sainz effectief van een start achteraan naar zijn oorspronkelijke derde plek op de grid werd gepromoveerd, wat hij vervolgens omzette in een podiumfinish.
Reacties van Norris en anderen
Voor Norris, die op de derde plaats reed vóór de rode vlag, was het niet prettig om Sainz zijn P3-positie terug te zien krijgen. Hij vond het onrechtvaardig dat iemand die een fout maakt, door een regel niet wordt gestraft en zelfs voordeel kan halen uit een rode vlag situatie. “Het is frustrerend en oneerlijk,” zei Norris. “Het voelt alsof iemand een fout maakt en door bepaalde omstandigheden wordt beloond met een gratis pitstop. Dat is oneerlijk.”
Norris was niet de enige die vond dat de situatie moeilijk te begrijpen was. Mercedes’ George Russell zei: “Het is niet correct. Ik weet niet precies wat de regel is. Maar ja, het was een beetje vreemd.”
McLaren-baas Andrea Stella was meer bedachtzaam over de situatie. Hij accepteerde dat de regels correct waren toegepast, maar erkende dat Sainz geluk had gehad. “In termen van hoe de herstartvolgorde werd bepaald, denk ik dat wat de FIA deed het beste was,” zei hij na de race. “Ook is het in overeenstemming met het precedent, waarbij je de veiligheidsautolijn twee gebruikt wanneer sector tijden niet beschikbaar zijn. Ik denk niet dat het gebruik van mini-sectoren een goede manier is om dat te doen.”
Stella merkte ook op dat het feit dat Zhou de sectortijd niet had gekruist op het moment dat de race werd geschorst, Carlos redde. “Carlos had geluk vandaag en ook met de milde aanpak van de stewards, omdat de botsing in bocht één aanzienlijke schade veroorzaakte aan Oscar’s auto – en dit samengevoegd met het belemmeringsincident van gisteren,” voegde Stella toe.
Impact op Oscar Piastri
Hoewel Norris ontevreden was over hoe de zaken verliepen waardoor Sainz weer voor hem kwam, was de rode vlag goed nieuws voor zijn teamgenoot Piastri, die schade had opgelopen bij zijn botsing met de Ferrari-coureur. Na de race onthulde Stella dat er onderdelen waren gebroken op Piastri’s auto die hem ongeveer een halve seconde per ronde zouden hebben gehinderd. “Zodra de botsing plaatsvond, zagen we dat we 20 downforcepunten misten, wat hier in Monaco ongeveer een halve seconde is,” zei Stella. “Maar dankzij de rode vlag konden we enkele reparaties uitvoeren aan de vloer omdat de zijvleugel van de vloer was gebroken.”
Stella legde uit dat ze niet alles volledig konden herstellen, maar dat ze ook de zijpod vervingen die was gebroken. Hierdoor was het prestatienadeel ongeveer 10 punten voor de hele race, wat neerkomt op een paar tienden – misschien 0,25 seconden per ronde. Ondanks deze schade slaagde Piastri erin de banden in goede conditie te houden, wat uiteindelijk niet invloedrijk was voor het eindresultaat.
Deze situaties illustreren de complexiteit en soms de oneerlijkheid van de sport, waarbij geluk en timing een grote rol spelen naast vaardigheid en strategie.