De geruchtenmolen draaide op volle toeren, maar Christian Horner liet er zelf geen twijfel over bestaan. Terwijl zijn team onder druk staat en de prestaties achterblijven, werd de Red Bull-teambaas plots gelinkt aan Ferrari én Alpine.
Horner was er snel bij om de boel recht te zetten: “Ik ben volledig toegewijd aan Red Bull.” Eerder deze week verschenen berichten waarin werd gesuggereerd dat Red Bull GmbH overwoog om afscheid te nemen van Horner.
Tegelijkertijd doken verhalen op dat Ferrari en Alpine interesse zouden hebben in de Brit, die sinds de entree van Red Bull in 2005 aan het roer staat. Met name Alpine, waar Flavio Briatore tijdelijk de leiding heeft overgenomen na het vertrek van Oliver Oakes, zou op zoek zijn naar een vaste teamchef.
Ook bij Ferrari hing een zweem van onzekerheid, al werden geruchten over het mogelijke vertrek van Fred Vasseur snel ontkracht door zowel het team als coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton.
In het Formule 1-paddock, waar geruchten vaak sneller verspreid worden dan een pitstop duurt, kon Horner het niet laten om zich tijdens het raceweekend in Montreal direct tot de kwestie te verhouden.
“Ik ga nergens heen. Ik ben volledig toegewijd aan Red Bull. We hebben fantastische projecten op stapel staan.”
Nieuwe motor, zelfvertrouwen en afwijzing
Horner benadrukte dat Red Bull op de drempel staat van iets groots. In 2026 lanceert het team voor het eerst een eigen krachtbron — een megaproject dat volgens hem te belangrijk is om nu de handdoek in de ring te gooien.
“We staan op het punt om onze eigen motor te lanceren. Dat is een enorme onderneming geweest.”
Hoewel hij de connecties met Ferrari “vleiend” noemde, maakte Horner glashelder dat zijn loyaliteit niet te koop is. Zelfs een overstap naar Alpine wees hij resoluut van de hand.
“Speculatie is er altijd in deze paddock. Maar ik zit hier al 21 jaar en ik ben niet van plan om ergens anders heen te gaan.”
Ondanks het optimisme van Horner staat Red Bull momenteel op de vierde plek in het constructeurskampioenschap. Met 144 punten staat het team liefst 218 punten achter op leider McLaren.
De dominantie van voorgaande jaren is voorlopig ver te zoeken, al wist Max Verstappen wel de snelste tijd te rijden in de eerste vrije training in Canada.
“Het circuit hier is uniek, met klassieke kerbstones en veel remzones. De afstelling wordt cruciaal.”
Verstappen benadrukte dat het team vertrouwen put uit eerdere successen in Montréal, maar gaf ook aan dat de set-up cruciaal is om opnieuw te kunnen scoren.
Achtergrond van de geruchten
De timing van de speculatie over Horner is opvallend. Red Bull zit in een uitdagende fase, zowel op als naast het circuit. De komst van een eigen krachtbron betekent een technologische sprong in het diepe, terwijl de concurrentie — met name McLaren — het tempo stevig opvoert.
Interne spanningen, prestatieproblemen en externe druk voeden het beeld van een team dat zoekende is. Tegelijkertijd is Horner altijd een baken van stabiliteit geweest binnen de organisatie.
Zijn stijl is uitgesproken, zijn aanwezigheid dominant — en juist dat maakt hem kwetsbaar in periodes van tegenwind. Toch lijkt de Brit niet van plan om zich te laten wegdrukken.
“Het is vleiend om in verband te worden gebracht met teams als Ferrari. Maar nee, zelfs Alpine is geen optie.”
Of de geruchten werkelijk gebaseerd zijn op interne bewegingen binnen Red Bull blijft onduidelijk. Officiële bevestigingen zijn er niet. Wat wel duidelijk is: Christian Horner staat pal. Voor zijn team, voor het project, voor de toekomst.
Hij ziet geen reden om te vertrekken — en al helemaal niet om zich te laten wegjagen door geruchten of druk van buitenaf.
“Volledig toegewijd,” noemt hij het zelf. De komende weken zullen uitwijzen of hij dat vertrouwen ook kan omzetten in resultaten. Maar één ding staat vast: Christian Horner blijft. Voor nu.