Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Newey’s vertrek bij Red Bull: Marko over de ware reden achter de overstap
F1 nieuws

Newey’s vertrek bij Red Bull: Marko over de ware reden achter de overstap

275
Newey’s vertrek bij Red Bull: Marko over de ware reden achter de overstap

Helmut Marko heeft de belangrijkste reden onthuld voor Newey’s beslissing om de succesvolle renstal te verlaten. Volgens Marko was de herstructurering van het team na het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz in oktober 2022 de voornaamste factor.

Mateschitz was een charismatische leider die snelle beslissingen nam en bereid was risico’s te nemen met het raceteam. Zijn overlijden leidde tot veranderingen in de bedrijfsstructuur, wat Newey ertoe bracht een nieuwe uitdaging te zoeken.

Marko benadrukt dat het vroege seizoensdrama rond teambaas Christian Horner, die werd onderzocht wegens beschuldigingen van ongepast gedrag, de situatie niet heeft geholpen.

“Natuurlijk heeft er met het overlijden van Dietrich Mateschitz een bepaalde verandering plaatsgevonden,” aldus Marko in een interview met de Oostenrijkse omroep ORF. “Hij was in wezen de enige leider. Hij nam snelle beslissingen. Hij was een charismatische ondernemer die ook veel vooruitziend was en bereid was risico’s te nemen met het raceteam.”

Marko voegt hieraan toe dat het onmogelijk is om Mateschitz te vervangen met slechts één persoon, wat heeft geleid tot een noodzakelijke herstructurering van het bedrijf. Deze veranderingen hebben volgens hem een cruciale rol gespeeld in Newey’s beslissing om Red Bull te verlaten en een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Aston Martin.

Mateschitz’ overlijden en Red Bull Racing

Het overlijden van Dietrich Mateschitz in oktober 2022 heeft verstrekkende gevolgen gehad voor de structuur en werkwijze van Red Bull Racing. Als oprichter en drijvende kracht achter het merk Red Bull, had Mateschitz een unieke leiderschapsstijl die moeilijk te evenaren is

Mateschitz stond bekend om zijn snelle besluitvorming en bereidheid om risico’s te nemen in de Formule 1. Zijn visie en daadkracht waren instrumenteel in het opbouwen van Red Bull Racing tot een topteam in de sport.

Na zijn overlijden moest het bedrijf noodgedwongen een nieuwe structuur opzetten, waarbij de verantwoordelijkheden die voorheen bij Mateschitz lagen, werden verdeeld over meerdere personen. Deze verandering in de besluitvormingsprocessen en de algemene bedrijfscultuur heeft duidelijk invloed gehad op sleutelfiguren binnen het team, waaronder Adrian Newey.

Voor iemand als Newey, die gewend was aan een bepaalde manier van werken en beslissen, kan zo’n verandering een significante impact hebben op zijn werkervaring en toekomstvisie binnen het team.

Lees ook:  Marko over mogelijkheden Verstappen in Las Vegas: 'geen kans op winst'

Newey’s zoektocht naar een nieuwe uitdaging

Adrian Newey, algemeen beschouwd als een van de meest briljante ontwerpers in de geschiedenis van de Formule 1, heeft gedurende zijn 19-jarige verblijf bij Red Bull Racing een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Zijn ontwerpen hebben bijgedragen aan zeven wereldkampioenschappen bij de coureurs en zes bij de constructeurs, met mogelijk nog meer successen in het verschiet voordat hij officieel afscheid neemt op 28 februari 2025. De beslissing van Newey om Red Bull te verlaten voor Aston Martin komt voort uit zijn verlangen naar een nieuwe professionele uitdaging.

Na bijna twee decennia bij hetzelfde team, waarin hij het absolute topniveau heeft bereikt, is het begrijpelijk dat Newey op zoek is naar frisse inspiratie en nieuwe doelen om na te streven.

Bij Aston Martin zal Newey de rol van Managing Technical Partner op zich nemen, een nieuw gecreëerde positie die hem aanzienlijke invloed en verantwoordelijkheid geeft. Deze rol biedt hem de mogelijkheid om zijn stempel te drukken op een team dat ambitieus is en streeft naar groei en succes in de Formule 1.

Newey’s vertrek is niet alleen een verlies voor Red Bull, maar ook een enorme kans voor Aston Martin. Zijn komst naar het team wordt gezien als een game-changer die het potentieel heeft om de prestaties van Aston Martin significant te verbeteren.

De rol van het Horner-onderzoek in Newey’s beslissing

Hoewel de herstructurering na Mateschitz’ overlijden als hoofdreden wordt genoemd voor Newey’s vertrek, erkent Helmut Marko dat het onderzoek naar teambaas Christian Horner aan het begin van het seizoen de situatie niet heeft verbeterd.

Horner werd onderzocht door Red Bull GmbH vanwege beschuldigingen van ongepast gedrag, wat voor onrust zorgde binnen het team.

“Laten we het zo zeggen,” geeft Marko toe, “de Horner-zaak heeft niet geholpen.”

Het onderzoek naar Horner, hoewel uiteindelijk zonder gevolgen voor zijn positie als teambaas, creëerde een periode van onzekerheid en spanning binnen Red Bull Racing. Dergelijke interne conflicten en onderzoeken kunnen een negatieve invloed hebben op de werksfeer en het vertrouwen binnen een team.

Voor iemand in Newey’s positie, die gewend is aan stabiliteit en een duidelijke visie, kunnen zulke gebeurtenissen bijdragen aan de overweging om nieuwe mogelijkheden te verkennen. Hoewel het niet de hoofdreden was voor zijn vertrek, heeft het Horner-onderzoek waarschijnlijk wel bijgedragen aan Newey’s besluitvormingsproces.

Lees ook:  Helmut Marko kritisch op Sergio Perez na Vegas GP: 'wat een teleurstelling'

Red Bull, ondanks deze interne uitdagingen, erin slaagde om als team verenigd te blijven en zich te concentreren op hun sportieve doelen.

Marko benadrukt dat het team intern bijeenkwam en besloot samen te werken om het wereldkampioenschap veilig te stellen en een winnende auto voor de toekomst te ontwikkelen.

De financiële uitdagingen voor Red Bull

Een interessant aspect dat Helmut Marko aankaart in zijn interview, is de financiële kant van het personeelsverloop bij Red Bull Racing. In het huidige Formule 1, waar teams gebonden zijn aan een budgetplafond, worden topteams geconfronteerd met nieuwe uitdagingen bij het behouden van hun beste medewerkers.

Marko uit zijn verbazing over de salarissen die concurrerende teams bereid zijn te betalen om talent weg te lokken bij Red Bull:

“Wat me een beetje perplex laat, zijn de cijfers die worden aangeboden. We worstelen altijd met de kostenlimiet. En deze medewerkers krijgen vaak dubbele of zelfs hogere aanbiedingen. Dat betekent dat we sommigen van hen niet konden behouden.”

Deze situatie illustreert een nieuwe realiteit in de Formule 1, waar teams met minder succes op de baan mogelijk meer financiële flexibiliteit hebben om toptalent aan te trekken.

Voor een dominant team als Red Bull, dat al tegen het budgetplafond aan zit, wordt het steeds moeilijker om competitief te blijven in de salarisstrijd. Om dit in perspectief te plaatsen, kunnen we kijken naar enkele cijfers:

AspectVoor budgetplafondNa budgetplafond
Maximaal teambudgetOngelimiteerd$145 miljoen (2023)
Salarisaanbiedingen voor toptalent100% (baseline)Tot 200% of meer
Aantal vertrekkende sleutelfiguren bij Red BullMinimaalToenemend

Deze tabel laat zien hoe de introductie van het budgetplafond de dynamiek van personeelswerving en -behoud in de Formule 1 heeft veranderd. Teams die voorheen minder concurrerend waren, kunnen nu agressiever bieden op toptalent, terwijl succesvolle teams zoals Red Bull beperkt worden in hun mogelijkheden om hoge salarissen te bieden.

Het verlies van ervaren medewerkers zoals Newey (19 jaar bij het team) en Jonathan Wheatley (17 jaar als sportief directeur) is niet alleen een financiële kwestie, maar ook een verlies aan kennis en ervaring die cruciaal zijn geweest voor het succes van Red Bull Racing.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff reageert op ‘gekke, verzonnen complottheorieën’ over Hamilton

Toto Wolff, teambaas van Mercedes F1, heeft zich fel uitgesproken tegen complottheorieën...

Red Bull laat Sergio Pérez zelf beslissen over toekomst

Sergio Pérez staat onder grote druk bij Red Bull Racing na een...

Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

Sergio Perez lijkt na de seizoensfinale in Abu Dhabi afscheid te nemen...

Horner hekelt Perez na zoveelste excuus over ‘koude banden’

Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez...

Verstappen verliest pole door gridstraf: ‘niet waar ik op hoopte’

Max Verstappen leek zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk...

Schandaal binnen de FIA: Kritiek op corruptie en transparantie

Het door The Times onthulde schandaal draait om een fonds van $1,5...

McLaren speelt teamorders uit tijdens Qatar Sprint: Ferrari krijgt zware klap

Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een...

Jos Verstappen bekritiseert Red Bull en verdedigt Sergio Perez

Jos Verstappen heeft een opvallende draai gemaakt in zijn standpunt over de...