Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Newey geeft AMR25 stiekem vorm: ‘alleen tijdens de lunchpauze hebben we contact’

Newey geeft AMR25 stiekem vorm: ‘alleen tijdens de lunchpauze hebben we contact’

1.1k
Newey geeft AMR25 stiekem vorm: ‘alleen tijdens de lunchpauze hebben we contact’

De legendarische ontwerper Adrian Newey mag dan officieel bezig zijn met de auto voor 2026, toch bemoeit hij zich – tussen de boterhammen door – ook met de AMR25.

En het blijkt geen loze bezigheid, want zijn opmerkingen zorgen al voor zichtbare upgrades. Bij Aston Martin zijn de lunchpauzes plots het meest waardevolle moment van de dag.

Tijdens de lunch zit hij gewoon ineens met een idee: ‘Deze auto, ik had een ingeving…’”

Sinds maart is Adrian Newey officieel in dienst bij Aston Martin als managing technical partner. De opdracht was duidelijk: focus op 2026, op de nieuwe regels, op de lange termijn. Maar zo werkt Newey niet.

Hij kijkt, denkt, analyseert. En dus duiken er tijdens zijn lunchpauze ineens ideeën op over de huidige auto.

“Tussen 9:00 en 12:30 werkt hij aan 2026. Dan pauze. En dan zegt hij ineens iets over de AMR25.”

Die momenten zijn inmiddels legendarisch geworden binnen het team. Niet formeel gepland, niet op de agenda. Gewoon: een ingeving, een snelle schets, een opmerking over de windtunneldata. En ineens is er weer een upgrade geboren.

‘Lunchgesprekken’ maken onverwachte impact op 2025-project

Volgens teambaas Andy Cowell zijn die lunchgesprekken geen toevalstreffer. Newey bekijkt namelijk ook het materiaal waarmee het team werkt – van simulatie tot windtunnel.

Zo leert hij waar Aston Martin sterk in is, en waar juist de zwakke plekken zitten.

“Hij ziet onze tools, ons proces van tekening tot windtunnelresultaat. En dan leren wij wat beter kan.”

Hoewel een ander team zich officieel bezighoudt met de 2025-auto, mengt Newey zich subtiel in de discussies. Niet met grote gebaren of complete ontwerpen, maar via observaties.

Lees ook:  Aston Martin investeert miljoenen, maar blijft achter: 'de tools werken nog niet zoals het moet'

Soms een potloodlijn in zijn notitieboek. Soms een suggestie aan een ontwerper aan de lunchtafel. En volgens Cowell zit daar nu al waarde in. “Hij kijkt met een frisse blik en ziet dingen die wij missen.”

Tijdens de Grand Prix van Monaco verscheen Newey voor het eerst in Aston Martin-kleding aan het circuit. Geen grote entree, geen persmoment. Gewoon aanwezig, observerend. Met zijn potlood en notitieboek in de hand.

“Hij kijkt geconcentreerd naar wat er gebeurt. Het lijstje met acties wordt langer, maar het zijn allemaal positieve stappen.”

Newey noteert. Hij spreekt af en toe kort met Cowell. Niets overhaast, niets dramatisch, maar alles doordacht. Zijn aanwezigheid lijkt het team meteen scherper te maken. En dat terwijl zijn primaire taak nog steeds 2026 is.

Het is precies die mix van ervaring en intuïtie die Newey uniek maakt in de paddock. Geen loze analyses, maar directe, toepasbare observaties.

Geen directe inmenging, maar wél directe invloed

Newey is officieel niet betrokken bij de ontwikkeling van de AMR25. Toch heeft hij invloed. Niet omdat hij de leiding neemt, maar juist omdat hij stil meedenkt. De ontwerpers en ingenieurs van het huidige team voelen zich gesteund, niet gepasseerd.

Cowell benadrukt dat het om losse ideeën gaat, geen complete interventies. Maar juist die kleine opmerkingen maken soms het verschil. Een wijziging in de luchtstroom. Een kleine correctie in de ophanging.

“Hij helpt ons door te kijken wat goed gaat en wat beter kan. Dat maakt ons als team sterker.”

Het zorgt voor een nieuwe energie binnen Aston Martin. De updates van de afgelopen weken vielen al op. En hoewel niemand het hardop zegt, weet iedereen: Newey’s input zat ertussen.

Lees ook:  Pedro de la Rosa over Alpine-gerucht: 'ze hebben misschien de verkeerde Alonso benaderd'

Dat Newey zijn eerste raceweekend pas nu meemaakt, is ook geen toeval. Eerst werkte hij maanden achter de schermen, leerde hij het team en de processen kennen. Nu, in Monaco, kijkt hij mee naar de operationele kant van het team.

Hoe reageert de crew op data? Hoe worden strategieën bepaald? Hoe past de auto zich aan het circuit aan? Alles is input voor zijn observaties.

En net als in het verleden bij Red Bull, laat Newey zich niet forceren. Hij werkt op zijn ritme, op zijn manier. Maar telkens met scherpte en precisie.

“Hij heeft ideeën. En hij deelt ze, precies wanneer het nodig is.”

Zijn aanwezigheid in Monaco mag dan klein lijken, maar de impact is voelbaar. In de details. In de sfeer. En in de upgrades.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Christian Horner

Verstappen rijdt op het randje, maar blijft onverschrokken: ‘de laatste van zijn soort’

Max Verstappen blijft indruk maken met zijn compromisloze rijstijl, maar staat inmiddels...

George Russell Mercedes

Oud-coureur twijfelt aan transferplan Mercedes: ‘Verstappen? Russell laat zien dat het niet hoeft’

George Russell won in Canada, Max Verstappen werd geklopt — en ineens...

Mclaren Lando Norris

McLaren kiest openlijk partij na crash tussen Norris en Piastri: ‘dit mag nooit meer gebeuren’

Een moment van onoplettendheid, een foute inschatting en een dure klap in...

Mario Isola pirelli

Waarom niemand Pirelli’s regenband gebruikt – en wat daar in 2026 aan moet veranderen

Het is het soort band waar je Formule 1-auto liever omheen rijdt...