George Russell heeft met een indrukwekkende prestatie Mercedes een unieke hattrick bezorgd in de vrije trainingen voor de Las Vegas GP. De Brit wist P1 veilig te stellen in een sessie die vroegtijdig werd afgebroken door een rode vlag veroorzaakt door Lance Stroll. Het AMR24-probleem van Stroll gaf Russell de kans om zijn snelle ronde onbetwist te houden.
Mercedes leek een duidelijke voorsprong te hebben op de zachte Pirelli-banden, terwijl Red Bull worstelde met hun medium-bandenset. Max Verstappen gaf via de boordradio aan dat zijn RB20 “onbestuurbaar” was en voegde eraan toe:
“Ik kan hem niet besturen, ik ga crashen.” – Max Verstappen
Tijdens zijn run op de zachte banden wist Verstappen uiteindelijk de vijfde plaats te behalen, hoewel zijn eerdere prestaties verre van competitief waren. Zijn opmerking over de “dode voorkant” na slechts zes ronden op de mediums onderstreepte Red Bulls worsteling met grip en bandenslijtage.
Aan het begin van de training klaagden meerdere coureurs, waaronder Sergio Perez en Liam Lawson, over de slechte staat van het circuit. Perez opende de sessie met een 1:41.1 maar beschreef de baancondities als “mijlenver verwijderd” van wat ze de dag ervoor hadden ervaren.
Tussentijden en intensivering van de actie
De actie kwam pas halverwege de sessie echt op gang. McLaren was sterk vertegenwoordigd, waarbij Oscar Piastri de leiding nam met een tijd van 1:35.7, een volle seconde sneller dan teamgenoot Lando Norris.
Andere opvallende prestaties kwamen van Valtteri Bottas, die tijdelijk derde werd, en Kevin Magnussen, die Piastri’s tijd versloeg met een 1:35.6.
Ondertussen worstelde Lewis Hamilton met verkeer en een onstabiele auto, wat hem op dat moment slechts een vijfde positie opleverde. Mercedes herpakte zich echter snel, met zowel Hamilton als Russell die de eerste twee plaatsen bezetten richting het einde van de training.
Tussenstand halverwege de sessie:
Positie | Coureur | Tijd | Verschil met leider |
---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | 1:35.7 | – |
2 | Kevin Magnussen | +0.1 | – |
3 | Valtteri Bottas | +0.3 | – |
4 | Lando Norris | +0.5 | – |
McLaren en Haas toonden dus sterke tussentijden, maar dit beeld veranderde volledig in de laatste fase van de sessie.
Mercedes grijpt de leiding in kwalificatiesimulaties
In de laatste vijftien minuten van de training schakelden de teams over op kwalificatiesimulaties. Russell zette een snelle tijd neer met een nieuwe set zachte Pirelli’s en pakte P1 met een 1:33.570. Kort daarna wist Carlos Sainz de tijd van Verstappen te verbeteren, maar Russell sloeg opnieuw toe met de snelste tijd van de sessie.
Verstappen wist zijn tijd met moeite te verbeteren naar een 1:34.1, maar bleef uiteindelijk steken op de vijfde plaats, achter zowel Norris als Sainz. De rode vlag, veroorzaakt door Lance Stroll’s AMR24 die stilviel aan de kant van de baan, zorgde ervoor dat veel coureurs geen kans meer hadden om hun tijd te verbeteren.
Top 10 eindstand FP3:
Positie | Coureur | Tijd | Verschil met leider |
---|---|---|---|
1 | George Russell | 1:33.570 | – |
2 | Oscar Piastri | +0.215 | – |
3 | Carlos Sainz | +0.348 | – |
4 | Lando Norris | +0.438 | – |
5 | Max Verstappen | +0.567 | – |
6 | Lewis Hamilton | +0.771 | – |
De sessie werd abrupt onderbroken door een rode vlag veroorzaakt door Lance Stroll, wiens Aston Martin plotseling tot stilstand kwam. Het incident zorgde ervoor dat teams beperkt waren in hun laatste pogingen, wat met name Red Bull parten speelde. Sergio Perez kon niet op tijd de baan op om zijn laatste run te voltooien.
De rode vlag benadrukte tevens een probleem met de ERS-waarschuwingssystemen van Aston Martin, waardoor monteurs het voertuig niet konden aanraken. Dit probleem benadrukt de technische uitdagingen waarmee teams in deze fase van het seizoen worden geconfronteerd.