De opvolger van Christian Horner heeft pas net zijn bureau ingericht, maar weet nu al waar het jarenlang fout ging bij Red Bull. Laurent Mekies, die halverwege het seizoen 2025 binnenstapte bij de renstal uit Milton Keynes, heeft een scherpe analyse paraat – en die wijst rechtstreeks naar zijn voorganger.
Niet op basis van sentiment, maar op data en gedrag die hij al maandenlang als teamchef van Racing Bulls van een afstand gadesloeg.
Waar Red Bull nog steeds resultaten haalt, ziet Mekies vooral hoeveel energie verloren gaat vóór het weekend goed en wel begonnen is. Vrijdagse vrije trainingen verlopen structureel chaotisch, met set-ups die totaal niet blijken te kloppen.
Dat patroon werd op Silverstone nogmaals blootgelegd, toen Verstappen pas na forse nachtelijke aanpassingen competitief werd en uiteindelijk pole pakte. Maar dat succes verbergt volgens Mekies een dieper probleem.
Vrijdagchaos als structurele fout
Mekies heeft zijn zinnen gezet op het aanpakken van Red Bulls werkwijze in de voorbereiding. Volgens technische bronnen als FUnoAnalisiTecnica is zijn eerste ingreep gericht op de simulatoraanpak voorafgaand aan het raceweekend.
De voorbereiding die het team gebruikt om de auto af te stellen voor de vrijdagtrainingen is in zijn ogen fundamenteel gebrekkig.
Daarmee legt hij volgens kenners precies de vinger op een van de grootste tekortkomingen onder Christian Horner. De Red Bull-auto blinkt vaak pas uit op zaterdag en zondag – ná het oplossen van de fouten op vrijdag. Een proces dat veel interne druk en improvisatie vergt.
“Het team plaatst zichzelf telkens onnodig onder druk door met een verkeerde afstelling aan een weekend te beginnen.”
Dat patroon herhaalde zich onder Horner te vaak om toeval te zijn, vindt Mekies. Hij wil dat de set-up aan het begin van het weekend al wél in de juiste richting zit, zodat er meer tijd overblijft om het potentieel van de auto te maximaliseren.
De timing van zijn intrede is opvallend. Niet aan het begin van het seizoen, maar precies halverwege, vlak voor de zomerstop. Officieel omdat Red Bull haast maakte na interne spanningen en de onverwachte exit van Christian Horner.
Maar voor Mekies betekent het ook dat hij zijn stempel voorlopig slechts beperkt kan drukken – het ontwikkelingspad voor 2025 ligt al grotendeels vast.
Toch krijgt hij ruimte van het management, zeker nu het kampioenschap uit zicht is. Die ruimte gebruikt hij onder meer om het simulatorproces grondig te herzien vóór de Belgische Grand Prix, en dat zou zijn eerste concrete verandering bij Red Bull worden.
Een verandering die hem ook in staat stelt het vertrouwen binnen het team langzaam op te bouwen. Opvallend: de sfeer op zijn eerste officiële werkdag – een filmdag op Silverstone – was allesbehalve feestelijk.
Er werd gesproken van “verdriet” en een “gedempte stemming” binnen de muren van Red Bull, met veel personeel dat Horner nog altijd hoog in het vaandel heeft staan. Mekies’ diplomatieke benadering is dus cruciaal.
Een cultuurkloof met Horner
Laurent Mekies is geen nieuwkomer in de paddock. Hij werkte eerder voor Minardi, Ferrari en de FIA en staat bekend als analytisch en procesgericht – een groot verschil met Horner, die meer politiek en opportunistisch te werk ging.
Dat verschil werd al duidelijk in eerdere uitspraken van Mekies over Red Bulls overschrijding van het budgetplafond, toen hij nog Ferrari vertegenwoordigde.
“Er zijn twee fases: algemene prestaties brengen, én de auto aanpassen aan wat coureurs écht nodig hebben,” aldus Red Bull-vicebaas Jérôme d’Ambrosio, die Mekies nu bijstaat in zijn overgang.
Met zijn aanpak lijkt Mekies meer op Andrea Stella van McLaren – aldus Ralf Schumacher – dan op zijn flamboyante voorganger. Die vergelijking zegt veel over hoe de nieuwe teamleiding zich positioneert: als rustbrenger, herstructurerend, niet als showman.
Uiteindelijk zal alles draaien om één naam: Max Verstappen. De Nederlander is nog steeds het ankerpunt van Red Bulls succes, maar zijn onvrede over de interne gang van zaken was één van de redenen waarom Horner uiteindelijk het veld moest ruimen.
Het is aan Mekies om te zorgen dat Verstappen niet verder vervreemdt, zeker met aanhoudende geruchten over gesprekken met Mercedes.
In dat opzicht is de timing van de veranderingen cruciaal. Als de vrijdagproblemen die Verstappen en zijn engineers frustreerden nu structureel worden aangepakt, kan dat ook binnen het team weer rust en vertrouwen brengen. Niet alleen in de auto, maar ook in de nieuwe man aan het roer.
Mekies weet dat hij op eieren loopt. Maar door juist dát aan te pakken wat hij van buitenaf al zag ontsporen, heeft hij een kans om van binnenuit écht iets te veranderen. En misschien wel een organisatiebrede reset te realiseren – eentje die Horner zelf nooit durfde door te voeren.