Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mclaren blikt vooruit op GP van China: ‘we verwachten meer weerstand dan in Melbourne’

Mclaren blikt vooruit op GP van China: ‘we verwachten meer weerstand dan in Melbourne’

629
Mclaren blikt vooruit op GP van China: ‘we verwachten meer weerstand dan in Melbourne’

Lando Norris sprak voorafgaand aan het raceweekend in China met vertrouwen, maar temperde tegelijk de verwachtingen. Na zijn dominante zege in Australië wees hij erop dat het circuit in Shanghai een heel ander karakter heeft.

De verschillen met Melbourne zijn groot: langere bochten, andere gripniveaus en slechts één vrije training vanwege het sprintformat zorgen voor nieuwe uitdagingen.

Lando erkent dat McLaren sterk voor de dag kwam in Australië, maar benadrukt dat rivalen daar steken lieten vallen.

“In Melbourne hadden we een voorsprong van vijftien seconden op de rest, maar dat kwam ook omdat anderen hun potentieel niet benutten. Dat zal hier anders zijn.”

Zijn teamgenoot Oscar Piastri sloot zich daarbij aan en vertelde dat het vertrouwen binnen het team groot is. Toch wees hij erop dat de omstandigheden in Australië uitzonderlijk waren.

Voor Shanghai verwacht hij meer druk vanuit Ferrari en Red Bull. Vooral het beperkte trainingsprogramma maakt het volgens hem lastig om de auto direct goed afgesteld te krijgen.

McLaren hoopt het momentum vast te houden, maar rekent op een intensere strijd om de top drie.

Red Bull ziet ruimte voor herstel

Max Verstappen liet weten dat Red Bull zich bewust is van de achterstand op McLaren. Hij verwachtte al voor de race dat het circuit in China een betere afspiegeling zal geven van de verhoudingen in het veld.

De Nederlander benadrukte dat Red Bull werk te doen heeft, maar zag ook leerpunten na de openingsrace.

“We weten dat we niet de snelste zijn op dit moment. In Melbourne hebben we veel geleerd, nu moeten we die kennis inzetten om de auto te verbeteren.”

Sergio Pérez onderstreepte dat McLaren een voorsprong heeft opgebouwd, maar denkt dat het verschil kleiner is dan het leek. Hij prees McLaren voor de manier waarop zij hun pakket verder hebben geoptimaliseerd sinds vorig jaar.

Tegelijk stelde hij dat Ferrari in Australië niet hun ware potentieel liet zien. Volgens Pérez is het seizoen nog jong en kan er per weekend veel verschuiven.

Carlos Sainz kijkt uit naar de kans om zich te revancheren na een ongelukkig weekend in Melbourne. Hij gaf aan dat hij veel geleerd heeft van de eerste race, met name over zijn gevoel in de auto en de afstelling.

Lees ook:  Verstappen wijst op doorslaggevende factoren in Japan: 'ik won de race al op zaterdag'

Sainz wil de SF-25 in Shanghai beter op zijn rijstijl afgestemd krijgen, en hoopt dat de langere bochten van het circuit daarbij helpen.

“Als het hier wél werkt, is dat goed nieuws. Want China is echt anders dan Australië en Bahrein.”

Ook Charles Leclerc erkende dat het team en hijzelf steken hebben laten vallen. Hij maakte tijdens de race in Melbourne een cruciale fout en gaf zichzelf daar direct de schuld van.

Toch ziet hij genoeg potentie in het pakket. Leclerc noemde Shanghai een van de leukste circuits van het jaar en is vastbesloten om hier zijn eerste punten van het seizoen te scoren.

Lewis Hamilton was na zijn debuutrace voor Ferrari uitgesproken kritisch over zijn weekend. Hij worstelde met de afstelling, had geen vertrouwen in de auto en klaagde over de communicatie via de boordradio.

De Brit benadrukte dat het tijd kost om aan het team en de auto te wennen. In aanloop naar China wil hij zijn ritme vinden en benadrukte hij het belang van een droog weekend om de data uit Australië beter te kunnen vertalen naar prestaties.

Teams in het middenveld benutten elk moment op de baan

In het middenveld ligt de strijd nog helemaal open. Valtteri Bottas benoemde de overgang van 90-gradenbochten in Australië naar de 180-gradenbochten in China als een mogelijke hindernis.

De auto leek in Melbourne sterk, maar dat was volgens hem deels te danken aan de aard van dat circuit. Voor Shanghai rekent hij op een moeilijker weekend, zeker omdat de afstelling vanaf het eerste moment moet kloppen.

Yuki Tsunoda gaf aan dat hij direct vanaf de eerste training een goed gevoel had in Australië. Hij was comfortabel en voelde zich snel, iets wat hij in eerdere seizoenen niet altijd ervoer.

Dat vertrouwen wil hij meenemen naar Shanghai, ook al erkent hij dat de karakteristieken van het circuit hun zwakke plekken kunnen blootleggen.

Lees ook:  Mercedes werkt aan W16-upgrades na zorgwekkende McLaren-observatie

Gabriel Bortoleto blikte terug op een moeilijk debuut in Australië. Hij kampte met remproblemen vanaf de eerste ronde en vermoedt dat een lichte aanraking met Nico Hülkenberg schade veroorzaakte aan zijn ophanging. Bortoleto zei daarover:

“Het was een kleine tik bij bocht 3, ik voelde het niet eens. Maar na het terugkijken zagen we het wel. Misschien ligt daar de oorzaak van onze problemen.”

Hij hoopt op een probleemloos weekend in China om zijn potentieel te tonen.

Rookies en ervaren krachten zoeken balans in sprintweekend

Williams benadrukte dat ze veel data verzamelde in Australië, ondanks fouten tijdens het weekend. Hij kijkt uit naar een droog weekend in Shanghai om de lessen uit de openingsrace toe te passen.

Ze noemde het circuit uitdagend, maar ook motiverend. De enige vrije training moet meteen raak zijn, want daarna begint de kwalificatie.

Ook debutant Ollie Bearman toonde zich gemotiveerd. Hij ziet het sprintformat als kans om meteen aan te haken. De resurfacing van het circuit kan volgens hem een rol spelen in de gripniveaus en bandenslijtage. Bearman:

“Mijn eerste sprintweekend in Formule 1. Je moet er direct staan. Ik kijk er echt naar uit.”

Fernando Alonso noemde de omstandigheden in Australië extreem wisselend. Hij prees de strategische keuzes van zijn team en gaf aan dat hij met vertrouwen naar China afreist. Alonso verwacht dat het circuit zijn rijstijl beter ligt en wil opnieuw in de top tien eindigen.

Vrijwel elke coureur benoemde de beperkte voorbereidingstijd als belangrijk element dit weekend. Met slechts één trainingssessie moet elk team direct de juiste afstelling vinden.

McLaren lijkt nog steeds de te kloppen formatie, maar zowel Red Bull als Ferrari denken dichterbij te zitten dan de eindstand in Melbourne doet vermoeden.

De balans tussen strategie, bandenmanagement en foutloos rijden zal opnieuw de doorslag geven. In een weekend met twee kwalificaties en twee races kan één misstap al het verschil maken tussen punten of uitvalbeurt.

De Chinese Grand Prix belooft dan ook geen herhaling van Melbourne, maar een geheel nieuwe test voor alle coureurs op de grid.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen sust woordenwisseling met Marko: ‘we mogen best eens boos worden’

Max Verstappen heeft de verhalen over een gespannen confrontatie tussen zijn manager...