Max Verstappen stond tijdens de Singapore Grand Prix volop in de aandacht, maar dit keer niet vanwege zijn prestaties op de baan. Na de kwalificatie kreeg hij het aan de stok met de FIA over een straf die hij kreeg voor het vloeken tijdens een interview.
Verstappen vond de straf veel te zwaar en liet dat duidelijk merken. Hij hield zich wel aan de regels tijdens de persconferentie, maar maakte van de gelegenheid gebruik om zijn onvrede te uiten.
“Met mij wilden ze een nog groter voorbeeld stellen.” — Max Verstappen
Verstappen baalt van de FIA-strategie
Verstappen was vooral gefrustreerd omdat hij gestraft werd voor iets wat hij een slip of the tongue noemde. Tijdens de Grand Prix in Azerbeidzjan floepte er een krachtterm uit toen hij zijn auto beschreef, en dat leverde hem geen boete op, maar een taakstraf. Verstappen vond dat onterecht.
Hij beledigde volgens hem niemand, en eerdere coureurs kwamen er volgens hem veel lichter vanaf, vaak met een waarschuwing of een kleine boete. De straf voelde voor hem alsof de FIA een statement wilde maken ten koste van hem.
“Ze willen een precedent stellen. Andere coureurs kregen alleen een waarschuwing of een kleine boete, maar nu wilden ze met mij een groter voorbeeld stellen.” — Max Verstappen
De FIA over vloeken
FIA-president Mohammed Ben Sulayem had eerder al aangegeven dat hij het zat was dat coureurs vloeken over de radio. Hij vond dat ze zich professioneler moesten gedragen, en trok de vergelijking met rappers.
Dat zorgde voor nogal wat commotie, vooral bij coureurs als Lewis Hamilton, die vond dat Ben Sulayem onbedoeld een racistisch stereotype gebruikte.
Verstappen zag het anders. Hij legde de verantwoordelijkheid voor wat er uitgezonden wordt bij de FIA en FOM. Zij bepalen immers welke fragmenten het publiek horen, en als er problemen zijn met vloeken, ligt dat volgens hem meer bij de mensen die de keuze maken om die radiofragmenten uit te zenden.
Tijdens de persconferentie na de kwalificatie in Singapore hield Verstappen zich in. Zijn antwoorden waren kort en bondig, wat zijn manier was om duidelijk te maken dat hij niet blij was met de beslissing van de FIA.
Hij gaf zelfs aan dat hij liever buiten de officiële FIA-kanalen wilde praten, zodat hij zonder restricties kon zeggen wat hij echt dacht.
“Ik vind het gewoon belachelijk, dus waarom zou ik volledige antwoorden geven?” — Max Verstappen
Dit benadrukt niet alleen zijn frustratie over de straf, maar ook zijn irritatie over hoe de FIA omgaat met communicatie en sancties. Verstappen wilde zijn punt maken zonder direct de FIA uit te dagen tijdens het officiële moment, maar zijn boodschap was duidelijk.
Excuses met een knipoog
Ondanks zijn protesten gaf Verstappen aan dat hij geen persoonlijke problemen had met de stewards. Hij begreep dat zij zich aan de regels moeten houden en dat het niet hun fout was. Zijn boosheid was vooral gericht op het beleid van de FIA, niet op de mensen die het moesten handhaven.
Hij maakte nog een punt om zich te verontschuldigen bij de host van de persconferentie, terwijl hij benadrukte dat de stewards alleen hun werk deden. Maar dat neemt niet weg dat hij het beleid van de FIA nog steeds als onrechtvaardig beschouwt.
Verschillende straffen voor vergelijkbare overtredingen
Coureur | Overtreding | Straf | Jaar |
---|---|---|---|
Max Verstappen | Vloeken in interview | Gemeenschapsdienst | 2024 |
Lewis Hamilton | Radio vloek | Waarschuwing | 2021 |
Charles Leclerc | Radio vloek | Boete | 2020 |