Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Leclerc woest na Spa-sprint: ‘ze gebruiken mijn race als test, en ik mag de schade dragen’

Leclerc woest na Spa-sprint: ‘ze gebruiken mijn race als test, en ik mag de schade dragen’

1.2k
Leclerc woest na Spa-sprint: ‘ze gebruiken mijn race als test, en ik mag de schade dragen’
Foto: ScuderiaFans

Ferrari gokte, verloor, maar leerde. In de Sprint van de Grand Prix van België zette het team alles op het verzamelen van data over een nieuwe achterwielophanging. Het resultaat? Een pijnlijke rit vol oververhitte banden, wegvallende grip en frustraties bij beide coureurs.

De Sprint was geen race voor resultaat – het werd een rijdende proefbank op topsnelheid. Ferrari kwam naar Spa met een missie: het maximale halen uit een extreme afstelling om de nieuwe achterwielophanging beter te begrijpen.

Die keuze betekende dat het team de Sprint niet benaderde als kans op punten, maar als testmoment. Op vrijdag ging het al mis. De SF25 was instabiel in de bochten, en hoewel de auto prima top­snelheid had op de rechte stukken, verloor hij het vooral in de technische sectoren.

“De achterzijde van de auto stond te hoog en daardoor liep de temperatuur in de bandcompound al na een paar ronden op,” blijkt uit de analyse van de technische staf van Ferrari.

Zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton hadden direct moeite om de auto te draaien in de langzame bochten. Vooral de Brit moest constant vechten met het weggedrag van zijn Ferrari, mede door de DRS-treinen die zijn luchtstroom verstoorden.

Leclerc snel, maar niet lang

Charles Leclerc begon de Sprint sterk. Hij haalde Lando Norris in bij het aanremmen, maar gebruikte zijn banden té agressief in de eerste ronden. De prestaties van zijn auto kelderden al na ronde vier. Tegen het einde verloor hij gemiddeld zes tienden per ronde ten opzichte van de kopgroep.

Lees ook:  Ferrari bestraft terwijl Liam Lawson ontsnapt na dubbel FIA-onderzoek in Monaco

Na zijn vroege aanval moest Leclerc gas terugnemen om de achterbanden te koelen. Hij kon het tempo niet meer volgen en zakte terug. In de slotfase kreeg hij ook te maken met onderstuur midden in de bochten, wat zijn rondetijden nog verder onder druk zette.

“Charles verloor vanaf ronde vijf structureel tijd. Zijn auto had moeite om grip te vinden bij het insturen van bochten,” aldus de analyse van Ferrari’s data-afdeling.

Hamilton had een ander soort probleem. Zijn positie in het middenveld betekende constante vuile lucht van voorgangers. Hierdoor kon hij zijn auto niet koelen, en liep de bandentemperatuur nog sneller op.

Zijn engineer, Ricardo Adami, gaf hem na de finish zelfs een opvallende opdracht: zo hard mogelijk blijven rijden tijdens de inlap om de temperatuur naar beneden te krijgen via luchtstroming.

“Hou je snelheid hoog op de inlap, dan kan de auto afkoelen,” klonk het over de radio. Hamilton gaf gehoor, maar kon de schade niet meer herstellen.

De Brit had bovendien moeite om bochten in te draaien door gebrek aan mechanische grip aan de achterkant. Zijn rondetijden wisselden sterk, vooral door verkeer voor hem dat hem blokkeerde. Waar Leclerc langzaam terugviel, was Hamilton nooit echt in de aanval.

Technisch experiment met grote waarde

Wat voor de buitenwereld uitzag als een zwakke race, was voor Ferrari een waardevolle test. De gekozen afstelling – lage downforce, agressieve camberhoeken – had als doel om het gedrag van de nieuwe ophanging en vloer bij extreme instellingen te analyseren.

De gegevens die ze verzamelden tijdens de Sprint kunnen bepalend zijn voor latere races.

“De technische gegevens die onder raceomstandigheden zijn verzameld, zullen cruciaal zijn voor toekomstige afstellingen,” stelt Ferrari in haar technische terugblik.

De gekozen setup hielp om in het begin snel warmte in de banden te krijgen, maar zorgde op de langere termijn voor oververhitting en inconsistente prestaties. Dat is precies wat Ferrari wilde meten: waar ligt de grens van deze nieuwe ophangingsconfiguratie?

Lees ook:  Ferrari wijst Dino Beganovic aan voor verplichte rookietraining tijdens de GP van Oostenrijk

Ferrari’s aanpak riep vragen op. Waarom zou je een Sprint – met echte punten op het spel – opofferen voor testdata? Het antwoord ligt in de lange termijn.

Met teams als Red Bull en McLaren die constant op hoog niveau presteren, moet Ferrari risico’s nemen om bij te blijven. De Sprint bood een zeldzame kans om race-echte data te verzamelen buiten de reguliere zondagse race.

De uitkomst was pijnlijk zichtbaar op de baan, maar biedt inzichten die in geen enkele vrije training te krijgen zijn.

“Het sprintformat geeft ons de mogelijkheid om onder druk te testen, iets wat op vrijdag niet lukt,” aldus een Ferrari-insider.

Ferrari gokte en verloor – zichtbaar voor iedereen. Maar onder de oppervlakte werd er een fundament gelegd dat later mogelijk het verschil kan maken. Voor nu blijft vooral het beeld hangen van een team dat bereid is op korte termijn te lijden om op de lange termijn te leren.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

Lawson benoemd carrièrebelangen als probleem bij samenwerking binnen F1-teams

Liam Lawson geeft toe dat hij mensen in de Formule 1 nauwelijks...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen en Fernando Alonso bepalen mogelijk de grootste transferstorm richting 2027

Niet alleen de toekomst van Max Verstappen, maar ook die van Fernando...

Williams FW48

Carlos Sainz bevestigt: overgewicht Williams FW48 slechts deel van het prestatieprobleem

Carlos Sainz trekt een harde conclusie na de Grand Prix van Spanje:...

Liam Lawson Racing Bulls

Liam Lawson noemt Max Verstappen belangrijke steun tijdens Red Bull-periode

Liam Lawson zag zijn droom bij Red Bull vrijwel direct uiteenspatten, maar...

×