Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs ‘Ik wil meer, maar weet niet of het kan’: Verstappen balanceert tussen F1 en GT-dromen

‘Ik wil meer, maar weet niet of het kan’: Verstappen balanceert tussen F1 en GT-dromen

484
‘Ik wil meer, maar weet niet of het kan’: Verstappen balanceert tussen F1 en GT-dromen
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Max Verstappen mag dan Formule 1-wereldkampioen zijn, zijn hart klopt ook buiten het F1-circus — en dat liet hij nog eens zien op de Nordschleife. Hij domineerde zijn GT3-debuut op het legendarische Nürburgringcircuit, maar gaf daarna eerlijk toe dat zijn toekomst in GT-races voorlopig onzeker blijft.

Zijn prioriteit ligt bij Red Bull Racing en de gigantische veranderingen die de sport in 2026 te wachten staan. GT3 mag dan zijn passie zijn, Verstappen weet dat zijn tijd beperkt is.

Samen met co-coureur Chris Lulham maakte Verstappen onlangs zijn racedebuut in de GT3-klasse op de Nordschleife, beter bekend als de “Groene Hel”.

Daar behaalde hij een klinkende overwinning en genoot zichtbaar van de uitdaging die het iconische circuit bood. De Nederlander kon zijn enthousiasme moeilijk verbergen toen hij na afloop sprak met Channel 4:

“Het was geweldig. Elke auto die je daar rijdt — zelfs een straatauto — is waanzinnig als je hem op de limiet pusht. Dat circuit is krankzinnig.”

Tijdens de kwalificatie werd Verstappen zelfs gefilmd terwijl hij op topsnelheid een tragere auto inhaalde, met twee wielen in het natte gras. Achteraf vertelde hij lachend dat het nét goed afliep:

“Het was nat gras, ja! Ik zat in mijn snelle ronde, maar had al zoveel verkeer gehad dat ik tijd verloren had. Dus ik dacht: twee wielen in het gras, dat moet kunnen. Gelukkig was het geen grote klapper.”

Zijn prestatie werd online breed gedeeld — een zeldzaam inkijkje in Verstappens rauwe rijplezier buiten de Formule 1. Verstappen’s liefde voor GT-racen komt niet uit de lucht vallen.

Lees ook:  'Niemand rijdt zo door het veld': Sao Paulo-race toont de Verstappen die niemand kon volgen

Al jaren doet hij mee aan GT-gerelateerde simraces, en die interesse groeide uit tot iets groters: een eigen raceteam. Met zijn Verstappen.com Racing-project ondersteunt hij jonge talenten en zet hij zelf de stap naar het echte werk.

“Het is mijn passie. Ik heb mijn eigen GT3-team en wil dat in de toekomst succesvol maken. Daarvoor moet ik zelf achter het stuur zitten, zodat ik voel wat er goed en fout is. Alleen dan kan ik beter beoordelen wat er nodig is. Dat vind ik geweldig om te doen.”

Zijn deelname op de Nordschleife was dus niet zomaar een uitje, maar een investering in zijn eigen raceproject — een manier om de GT-wereld te begrijpen vanuit de bestuurdersstoel.

Formule 1 blijft prioriteit

Toch is het duidelijk dat Verstappen’s GT-avontuur voorlopig op pauze staat. De Nürburgringrace, die vlak voor de Grand Prix van Singapore plaatsvond, was zijn laatste geplande GT3-wedstrijd van het seizoen.

De reden is eenvoudig: Formule 1. Met de enorme regelwijzigingen die in 2026 ingaan — waaronder nieuwe powerunits en aerodynamische voorschriften — wil Verstappen zich volledig richten op Red Bull’s ontwikkeling.

“Hoe vaak ik dit volgend jaar kan doen? Geen idee. We zullen het zien. Volgend jaar wordt druk genoeg. Maar dit is wel iets wat ik in de toekomst zeker vaker wil doen.”

Die uitspraak zegt veel. De Nederlander wil zijn GT-droom niet opgeven, maar erkent dat de komende jaren volledig in het teken staan van F1 en Red Bull’s toekomst.

In zekere zin volgt Verstappen met zijn GT-uitstapjes een pad dat doet denken aan coureurs uit het verleden. In de jaren zestig was het heel gewoon dat wereldkampioenen ook actief waren in andere klassen.

Lees ook:  Verstappen breekt McLaren in titelstrijd: 'hij zit nu in hun hoofd, ze gaan fouten maken'

Legendes als Jim Clark combineerden Formule 1 met Formule 2, de Indy 500 en zelfs toerwagenraces. Toen was het noodzaak — Formule 1 betaalde amper. Nu is het voor Verstappen vooral passie. Waar zijn voorgangers overstapten om geld te verdienen, zoekt hij vooral plezier, uitdaging en een beter begrip van het racen als geheel.

Zijn GT-ervaringen helpen hem bovendien als teambaas van Verstappen.com Racing. Door zelf te rijden, zegt hij, begrijpt hij beter waar coureurs tegenaan lopen en wat er technisch verbeterd kan worden.

Het contrast tussen plicht en plezier

De tegenstelling is duidelijk: de F1 is Verstappen’s werk, maar GT-racen is zijn speeltuin. Op de Nordschleife leek hij vrijer, losser en oprecht vrolijk — een kant die fans zelden zien tijdens het Formule 1-seizoen.

Toch blijft zijn nuchtere blik overheersen. Hij weet dat het GT-avontuur moet wachten zolang de F1 hem volledig opslokt. Zijn woorden vatten dat perfect samen:

“GT3 is iets wat ik zeker vaker wil doen. Maar eerst komt Red Bull. Daarna zien we wel weer.”

Met die instelling bewijst Verstappen opnieuw dat zijn honger naar racen geen grenzen kent — alleen zijn agenda.

Voorlopig blijft het dus bij die ene memorabele GT3-zege op de Nordschleife. Geen nieuwe races gepland, geen concrete datum voor een comeback.

Maar wie Verstappen kent, weet dat het niet bij een eenmalig uitstapje zal blijven. Zijn combinatie van perfectionisme en passie maakt het onvermijdelijk dat hij terugkeert — zodra de Formule 1 het toelaat.

Gerelateerd nieuws

Andrea Kimi Antonelli Max Verstappen

Verstappen steekt Antonelli hart onder de riem: ‘je móét fouten maken om beter te worden’

Na een seizoen vol pieken en dalen kreeg Andrea Kimi Antonelli onverwachte...

Mclaren Lando Norris

Waarom Oscar Piastri’s McLaren-verhaal verdacht veel lijkt op die van Ricciardo

Achter het glimmende oranje succesverhaal broeit een vertrouwenskwestie die voor Formule 1-fans...

Sebastian Vettel Ferrari

Vettel hint op comeback: ‘ik mis de adrenaline – Ferrari weet wat me terug kan halen’

Tijdens zijn bezoek aan het circuit van Interlagos, waar de Braziliaanse Grand...

Lance Stroll Aston Martin

Colapinto verliest geduld met Lance Stroll na Sao Paulo-crash: ‘hij leert het nooit’

Franco Colapinto heeft hard uitgehaald naar Lance Stroll na de Grand Prix...