Zak Brown, CEO van McLaren Racing, heeft Christian Horner, teambaas van Red Bull, beschuldigd van het maken van excuses en het niet nemen van verantwoordelijkheid. Brown heeft in recente interviews zijn ongenoegen geuit over Horner’s aanpak, met name met betrekking tot de kleine overtreding van het kostenplafond door Red Bull in 2021 en de interne onderzoeken binnen Red Bull GmbH naar beschuldigingen tegen Horner.
Brown benadrukt het belang van transparantie en verantwoordelijkheid, iets wat hij volgens eigen zeggen niet ziet bij Horner. Hij stelt dat het niet serieus nemen van het kostenplafond de integriteit van de sport schaadt. Horner heeft ervoor gekozen om niet te reageren op de kritiek van Brown.
“Ik geloof in transparantie en het erkennen van je fouten,” zegt Zak Brown. “Het niet serieus nemen van het kostenplafond raakt de kern van de sport.”
Zak Brown’s kritiek op Red Bull’s kostenplafond overtreding
Zak Brown heeft zijn kritiek op Christian Horner niet onder stoelen of banken gestoken. Hij beschuldigt Horner van het maken van excuses in plaats van het nemen van verantwoordelijkheid voor de kleine overtreding van het kostenplafond door Red Bull in 2021. Brown benadrukt dat het niet erkennen van fouten de integriteit van de sport schaadt en dat het belangrijk is om transparant te zijn over dergelijke kwesties.
Hij heeft Horner ervan beschuldigd dat hij niet serieus omgaat met de regels, wat volgens Brown de kern van de sport aantast. Ondanks de kritiek van Brown heeft Horner ervoor gekozen om niet publiekelijk te reageren op de beschuldigingen.
Brown en Horner hebben een lange geschiedenis samen, waarbij ze ooit tegen elkaar raceten. Brown benadrukt dat het voor hem niet persoonlijk is, maar dat hij de sport wil beschermen. Hij is bereid om zijn mening te geven, zelfs als dat niet populair is in de pitlane.
Voor Brown is het belangrijkste dat hij in goede verstandhouding blijft met McLaren, hun fans en partners. De kritiek van Brown komt voornamelijk van zijn kant, terwijl Horner ervoor kiest om zich niet in het publieke debat te mengen.
De beschuldigingen van Brown komen op een moment dat Red Bull te maken heeft met uitdagingen, zowel op als naast het circuit. De botsing tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Oostenrijkse Grand Prix bood Brown een nieuwe gelegenheid om zijn ongenoegen te uiten.
Hij suggereerde dat Red Bull herhaaldelijk een gebrek aan respect voor de regels toont. Horner weigerde echter om op deze kritiek te reageren, met de duidelijke uitspraak dat hij dergelijke kritiek niet met een antwoord zou waarderen.
McLaren’s succes versus Red Bull’s uitdagingen
Terwijl Red Bull worstelt met interne en externe uitdagingen, heeft McLaren een succesvol seizoen. Brown is blij dat hij niet dezelfde uitdagingen heeft als Red Bull, met name op het gebied van hun coureurs. Red Bull heeft besloten om vast te houden aan Sergio Perez, ondanks zijn tegenvallende prestaties.
McLaren daarentegen heeft een duo van succesvolle coureurs in Lando Norris en Oscar Piastri, die beide Grand Prix-overwinningen hebben behaald dit seizoen. Brown is optimistisch over de toekomst van McLaren en heeft ambitieuze plannen om in 2025 mee te dingen naar beide titels.
McLaren heeft dit jaar al tien podiumplaatsen behaald en staat tweede in het constructeurskampioenschap, slechts 64 punten achter Red Bull. Brown benadrukt dat het belangrijk is om beide coureurs zo hoog mogelijk te laten eindigen om kans te maken op de constructeurskampioenschap. Ondanks enkele fouten gedurende het seizoen, is Brown tevreden met wat McLaren tot nu toe heeft bereikt. Hij prijst zijn team en coureurs voor hun prestaties en benadrukt dat ze altijd als een team racen.
Red Bull daarentegen heeft te maken met problemen met hun autodesign en simulatiegegevens die niet overeenkomen met de prestaties op het circuit. Dit heeft geleid tot uitdagingen bij het ontwikkelen van effectieve upgrades voor hun auto.
Pierre Wach van Red Bull heeft aangegeven dat de beperkingen van de huidige regels en de aerodynamische testbeperkingen een rol spelen in de moeilijkheden die het team ondervindt. Red Bull moet nu alle downforce benutten die ze kunnen krijgen, wat de auto lastig te besturen maakt op hobbelige circuits.
Interne spanningen bij Red Bull
Naast de technische uitdagingen, heeft Red Bull ook te maken met interne spanningen. De beslissing om Sergio Perez te behouden ondanks zijn tegenvallende prestaties heeft geleid tot speculaties over de interne dynamiek binnen het team. Terwijl Max Verstappen de leiding heeft in het kampioenschap, bevindt Perez zich op de zevende plaats. Brown heeft zijn tevredenheid uitgesproken over het feit dat hij dergelijke uitdagingen niet heeft bij McLaren, waar beide coureurs succesvol zijn geweest.
De problemen bij Red Bull zijn niet alleen beperkt tot de prestaties op het circuit. Er zijn ook interne onderzoeken geweest naar beschuldigingen tegen Christian Horner, hoewel deze uiteindelijk zijn afgewezen. Brown heeft deze kwesties aangegrepen om zijn kritiek op Horner en Red Bull te versterken. Hij benadrukt dat het belangrijk is om consistent te zijn met de waarden van de sport en dat hij zal blijven spreken wanneer hij ziet dat deze waarden niet worden nageleefd.
Ondanks de uitdagingen blijft Red Bull een sterke concurrent in het kampioenschap. Het team heeft een voorsprong in het constructeurskampioenschap en Verstappen blijft een dominante kracht in het coureurskampioenschap. Echter, de spanningen binnen het team en de technische uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, kunnen hun prestaties in de tweede helft van het seizoen beïnvloeden.
Toekomstige vooruitzichten voor McLaren en Red Bull
Hoewel McLaren momenteel achter Red Bull staat in het kampioenschap, heeft het team ambitieuze plannen voor de toekomst. Brown heeft aangegeven dat McLaren van plan is om in 2025 een serieuze kanshebber te zijn voor beide titels. Het team heeft al aanzienlijke vooruitgang geboekt dit seizoen, met meerdere podiumplaatsen en overwinningen voor beide coureurs. Brown is optimistisch over de toekomst en gelooft dat McLaren in staat zal zijn om in elke race vooraan mee te strijden.
Red Bull daarentegen moet werken aan het oplossen van hun technische problemen en interne spanningen. Het team heeft te maken met uitdagingen op het gebied van autodesign en simulatiegegevens, wat hun vermogen om effectieve upgrades te ontwikkelen belemmert.
Daarnaast moeten ze omgaan met de interne dynamiek tussen hun coureurs en de kritiek van rivalen zoals Zak Brown. Ondanks deze uitdagingen blijft Red Bull een sterke concurrent en zal het team zich blijven inzetten om hun voorsprong in het kampioenschap te behouden.