Red Bull richt zich in 2025 op het ontwikkelen van een auto met een breder operationeel raamwerk om de uitdagingen van het vorige seizoen te overwinnen. Het doel is om de RB21 minder gevoelig te maken voor kleine technische aanpassingen en veranderingen in weersomstandigheden. Dit was een groot probleem met de RB20, die onstabiel bleek in wisselende omstandigheden.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, benadrukte het belang van dit ontwerpprincipe:
“We hebben een goed beeld van waar onze zwaktes lagen. Deze auto vereist een breder werkvenster, zodat hij niet instabiel wordt door kleine temperatuurveranderingen of technische aanpassingen.”
Met deze benadering hoopt Red Bull stabiliteit boven maximale prestaties te stellen. Dit betekent dat de RB21 minder afhankelijk zal zijn van de perfecte set-up en constanter presteert over verschillende circuits. Dit ontwerp komt niet alleen ten goede aan Max Verstappen, maar ook aan de nieuwe coureur Liam Lawson.
De bouw van een nieuwe windtunnel ondersteunt deze inspanningen. De verouderde faciliteit heeft in het verleden beperkingen opgelegd aan de aerodynamische ontwikkeling. Met een modernere infrastructuur kan Red Bull haar voorsprong behouden in een competitief veld.
De technische afdeling van Red Bull richt zich op het ontwikkelen van een meer uitgebalanceerd aerodynamisch pakket. Het verminderen van de gevoeligheid voor kleine wijzigingen in de set-up is een belangrijke prioriteit. Dit maakt de auto gemakkelijker te besturen en geeft beide coureurs meer vertrouwen.
Christian Horner benadrukte dit technische doel:
“Voor 2025 hebben we een raceauto nodig die een breder werkvenster biedt. Het veld komt steeds dichter bij elkaar, dus stabiliteit en voorspelbaarheid worden cruciaal.”
Daarnaast werkt Red Bull aan verbeteringen in de ophanging. Het doel is om de auto beter te laten omgaan met verschillende baantypes en bochtensnelheden. Dit helpt om bandenslijtage te minimaliseren, wat in 2024 een terugkerend probleem was. Deze verbeteringen moeten zorgen voor een meer consistente racepace, vooral op circuits met hoge degradatie.
De samenwerking met Honda voor powerunit-ontwikkeling speelt hierin ook een rol. Hoewel de huidige motoren nog gebaseerd zijn op Honda-technologie, neemt Red Bull steeds meer controle over het ontwikkelingsproces in aanloop naar 2026.
Verstappen’s rol als pijler van succes
Max Verstappen blijft de sleutel tot Red Bull’s ambities in 2025. Zijn vermogen om het maximale uit een auto te halen, is een cruciale factor in de titelstrijd. Het team werkt eraan om een auto te ontwikkelen die specifiek aansluit bij zijn rijstijl. Helmut Marko benadrukte het belang van Verstappen:
“Als we Max een redelijke auto geven, dan zal het uiteindelijk zijn klasse zijn die het verschil maakt. We willen dat vijfde kampioenschap op rij.”
Red Bull’s strategie omvat het creëren van een stabiele en voorspelbare auto die Verstappen in staat stelt zijn vaardigheden optimaal te benutten. Het team gelooft dat zelfs met een minder dominante auto zijn talent doorslaggevend kan zijn. Om dit te ondersteunen, richt het team zich op verbeteringen in de rijervaring, zoals:
- Betere balans in bochten.
- Verbeterde tractie bij acceleratie.
- Minder gevoeligheid voor externe factoren zoals temperatuur en wind.
Deze benadering moet ervoor zorgen dat Verstappen zijn concurrentie consequent kan overklassen, ongeacht de omstandigheden.
Het debuutseizoen van Liam Lawson in de hoofdmacht van Red Bull wordt zorgvuldig begeleid. Het team wil hem beschermen tegen te hoge verwachtingen en hem de ruimte geven om te groeien in zijn rol naast een viervoudig wereldkampioen. Christian Horner beschreef deze aanpak:
“We zullen Liam beschermen tegen verwachtingen. Toen Alex en Pierre in het team zaten, was Max nog geen viervoudig wereldkampioen. Nu hebben we een duidelijke positie binnen het team voor waar Max zich in zijn carrière bevindt.”
Deze strategie omvat:
- Gespecialiseerde trainingsprogramma’s voor simulatie en circuitanalyse.
- Beperkte druk in het eerste seizoen om vertrouwen op te bouwen.
- Een ondersteunende rol die Lawson in staat stelt zijn vaardigheden verder te ontwikkelen.
Het doel is om Lawson’s integratie soepel te laten verlopen en hem op lange termijn een waardevolle kracht binnen het team te maken.
Data-analyse en operationele verbeteringen
Red Bull investeert in geavanceerde datatechnologie om haar prestaties in 2025 te optimaliseren. Met behulp van simulaties en machine learning kunnen engineers nauwkeuriger voorspellen hoe de auto presteert onder verschillende omstandigheden.
Belangrijke stappen zijn:
- Realtime data-analyse tijdens races om set-ups snel aan te passen.
- Verbeterde race-strategieën gebaseerd op uitgebreide simulaties.
- Geavanceerde algoritmes die trends in de prestaties van concurrenten analyseren.
Ook operationeel wil het team haar sterke punten uitbouwen. Snelheid en precisie in pitstops blijven een focuspunt. Dit werd onderstreept door Horner:
“Terwijl het behalen van veertig punten downforce nuttig is, is het verbeteren van timings met vier tienden wat echt telt.”