In het voortdurende mediacircus rond Max Verstappen heeft voormalig coureur en F1-analist Johnny Herbert zichzelf opnieuw in de schijnwerpers gezet met kritische opmerkingen over de drievoudig wereldkampioen.
Herbert’s recente uitspraken, waarin hij Verstappen wederom beschuldigt van agressieve rijstijl en het uitlokken van conflicten op het circuit, zijn niet zonder controverse gebleven.
In een uitzending van 6 november werd deze kwestie uitvoerig besproken door Cherry Bakker, Tim Kraai en Gandor Bronkhorst, waarbij de aanwezige experts in detail ingingen op de gevolgen van Herbert’s uitspraken en zijn geloofwaardigheid als analist in twijfel trokken.
Johnny Herbert, voormalig coureur en thans een van de meest besproken figuren in de media, heeft zichzelf wederom in een lastig parket geplaatst door zijn aanhoudende kritiek op Verstappen. Herbert noemde Verstappen recent “agressief” in een interview met een bookmaker, wat zowel onder de fans als in de studio tot flinke verontwaardiging leidde.
Zijn rol als onafhankelijke steward wordt hiermee ernstig ondermijnd, aangezien hij openlijk zijn persoonlijke mening ventileert in de media, wat zijn neutraliteit in de sport ter discussie stelt.
“Johnny Herbert toont met zijn recente uitspraken aan dat hij de essentie van onafhankelijkheid als steward niet begrijpt,” aldus Tim Kraai.
Herbert’s benadering, waarbij hij Verstappen en zijn vader Jos vergelijkt met andere coureurs, laat bovendien zien dat hij moeite heeft om objectief te blijven.
In de uitzending werd duidelijk dat Herbert’s voortdurende rol in de media de geloofwaardigheid van de stewards kan ondermijnen.
Herbert’s probleem van ‘onafhankelijkheid’
In de F1-community wordt een steward geacht onafhankelijk en zonder vooringenomenheid te handelen, zeker in beslissende situaties op het circuit. Echter, Herbert heeft publiekelijk verklaard dat hij “als steward anders denkt dan als analist,” een verklaring die op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is.
Het voortdurende innemen van verschillende standpunten, afhankelijk van zijn rol op dat moment, wekt de indruk dat Herbert zijn positie als steward niet volledig serieus neemt.
“Een steward moet altijd onafhankelijk zijn, ongeacht de situatie waarin hij zich bevindt,” zei Gandor Bronkhorst tijdens de uitzending.
Deze uitspraak legt bloot hoe Herbert zijn neutraliteit ondermijnt, wat kan leiden tot toenemende druk op de F1-organisatie om duidelijke richtlijnen te scheppen voor stewards in de media.
Ondanks Herbert’s scherpe woorden, lijdt het weinig twijfel dat Verstappen momenteel in topvorm verkeert. Verstappen’s prestaties in de regenachtige race van Brazilië spreken boekdelen: hij wist ronde na ronde zijn tijden te verbeteren, zelfs in uiterst zware omstandigheden. Zijn gecontroleerde manier van racen getuigde van pure beheersing en focus.
Tim Kraai merkte op hoe Verstappen’s prestatie de vergelijking met legendes als Senna oproept:
“Elke ronde een tiende eraf, zelfs in die natte omstandigheden. Verstappen’s prestatie was bijna metronomisch, het toppunt van controle,” aldus Kraai.
De discussie in de studio maakte duidelijk dat Verstappen’s racevaardigheid de boventoon voert in de sport, iets wat Herbert’s kritiek des te minder steekhoudend maakt.
Verschil tussen McLaren en Verstappen’s mentaliteit
Andrea Stella van McLaren gaf na de Braziliaanse GP aan dat het team op constructeurskampioenschap gericht blijft, in tegenstelling tot Red Bull dat vooral op de individuele overwinningen van Verstappen inzet.
Deze benadering verklaart waarom McLaren, ondanks hun competitieve auto, niet dezelfde consistente resultaten weet te behalen als Red Bull en Verstappen.
De focus op het constructeurskampioenschap lijkt de spirit van McLaren te zijn, terwijl Verstappen bewijst dat individuele successen, zoals zijn vierde wereldtitel, binnen handbereik liggen wanneer men de lat hoog legt.
Een vergelijking tussen McLaren en Ferrari toont hoe teams met verschillende doelstellingen de sport beleven:
Team | Focus | Belangrijkste Succesfactor |
---|---|---|
Red Bull | Coureurskampioenschap | Verstappen’s individuele dominantie |
McLaren | Constructeurskampioenschap | Collectieve teamdoelen boven alles |
Ferrari | Coureurskampioenschap | Populariteit en status van coureurs |
Fouten in de startprocedure
De uitzending belichtte tevens een ander punt van controverse in de F1: de startprocedurefouten van de FIA tijdens de Braziliaanse GP. Coureurs als Lando Norris en George Russell ontvingen slechts een geldboete, wat volgens critici ver onder de maat ligt gezien de ernst van de overtredingen.
Deze boetes, 5000 euro voor het negeren van bepaalde startregels, werden als absurd laag beschouwd in vergelijking met andere straffen. Volgens Tim Kraai illustreert dit hoe inconsistent de FIA is in haar aanpak.
“De FIA veroorzaakt zelf verwarring en verdeelt straffen die nergens op slaan,” aldus Kraai.
De FIA’s benadering ten aanzien van deze incidenten toont volgens de analisten aan dat er dringend behoefte is aan consistente en transparante straffen in de sport.
Naast Verstappen en de gevestigde orde, blikte de uitzending vooruit op de komst van jong talent in de F1. De line-up voor 2025 ziet er veelbelovend uit met nieuwelingen als Gabriel Boleto, een Braziliaan met een sterke Formule 3-achtergrond.
Volgens Tim Kraai is het de perfecte tijd voor deze coureurs om zich te bewijzen nu teams zich kunnen richten op de toekomst zonder grote veranderingen in de auto’s te verwachten vóór 2026.
“Het is mooi om te zien dat we een nieuwe generatie krijgen die de sport een frisse impuls zal geven,” aldus Gandor Bronkhorst.
De aanwezigheid van jong talent creëert gezonde concurrentie binnen de teams en biedt fans iets nieuws om naar uit te kijken.