Helmut Marko liet onlangs doorschemeren dat Max Verstappen in de toekomst misschien wel eens Aston Martin zou kunnen overwegen, nu Adrian Newey zich bij dat team voegt. Newey, de meesterontwerper achter vele succesvolle Formule 1-auto’s, gaat vanaf maart 2025 aan de slag bij Aston Martin.
Hij zal de ontwikkeling van hun 2026-auto leiden. En als we naar zijn track record kijken, is dat niet niks: waar Newey komt, volgen de overwinningen vaak vanzelf.
Marko benadrukt dat Aston Martin binnenkort een van de modernste fabrieken zal hebben, compleet met een gloednieuwe windtunnel en Honda-motoren. Hoewel Verstappen zich nu volledig op Red Bull richt, houdt Marko de deur open: wie weet wat de toekomst brengt.
“Max rijdt waar hij kan winnen,” zei Helmut Marko zonder blad voor de mond te nemen. “Aston Martin heeft straks de modernste fabriek, de windtunnel gaat volgend jaar draaien, en dan komen er ook nog eens Honda-motoren bij. Het plaatje klopt gewoon.”
Adrian Newey’s overstap
De invloed van Adrian Newey op teams waar hij werkt is niet te onderschatten. Helmut Marko, altijd scherp, gaf aan dat Newey’s komst naar Aston Martin de zaken flink kan opschudden. Het team wil de concurrentie aangaan met de grote jongens in de Formule 1, en met Newey aan boord is dat geen vergezicht meer.
Hij heeft bij Red Bull en Williams auto’s gebouwd die kampioenschappen wonnen, dus waarom zou dat bij Aston Martin anders zijn? Zijn nieuwe rol als Technisch Partner begint in maart 2025 en zijn eerste grote project wordt de auto voor het 2026-seizoen.
Marko is realistisch, maar vol vertrouwen in wat Newey kan brengen. De ervaren ontwerper is bekend met het omkeren van de prestaties van een team. Denk maar aan Red Bull in de vroege jaren 2010. Dit zou bij Aston Martin zomaar weer het geval kunnen zijn.
“Waar Newey ook heen gaat, zie je verbetering,” zei Marko met een knipoog. “Ik zie niet waarom dat bij Aston Martin anders zou zijn.”
En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Aston Martin binnenkort de meest moderne faciliteiten in de Formule 1. Hun nieuwe windtunnel gaat draaien, en met Honda als motorpartner vanaf 2026 lijkt het alsof alles op zijn plaats valt.
Wat betekent dit voor Verstappen?
Max Verstappen rijdt momenteel voor Red Bull en is daar gefocust op overwinningen. Maar Marko, altijd met zijn blik op de toekomst, weet dat Verstappen teams kiest waar hij titels kan winnen.
Met Aston Martin in opmars en Newey die daar aan het roer komt te staan, wordt het ineens een stuk interessanter.
En als je dan nog eens hoort dat Mike Krack, teambaas van Aston Martin, de deur voor Verstappen heeft opengezet? Dan begint dat toekomstplaatje er ineens anders uit te zien. Krack benadrukte dat Verstappen altijd welkom is bij Aston Martin.
Combineer dat met de technologische vooruitgang van het team, en het is niet langer zo’n gek idee dat Verstappen in de toekomst in het groen zou rijden.
“Max rijdt waar hij kan winnen,” herhaalde Marko nog eens. “En als Aston Martin blijft groeien, wie weet wat er kan gebeuren.”
Toch laat Verstappen op dit moment weten dat hij zich volledig richt op Red Bull. Tijdens een interview in Baku zei hij dat hij zijn prioriteiten nu bij zijn huidige team houdt en dat eventuele beslissingen voor later zijn.
“Ik heb nu wel andere dingen aan mijn hoofd,” zei Verstappen met een glimlach. “Dat is iets voor later. Nu niet.”
Adrian Newey en de ontwikkeling van Aston Martin
De komst van Newey bij Aston Martin zal zonder twijfel invloed hebben op de technische ontwikkeling van het team. Hoewel hij officieel pas in maart 2025 begint, verwacht men dat zijn stempel al in de loop van het jaar zichtbaar wordt.
Zijn invloed is groot geweest bij teams als Red Bull en Williams, en velen geloven dat hij Aston Martin een serieuze boost kan geven. Hij zal zich focussen op de ontwikkeling van de 2026-auto, maar verwacht niet dat hij meteen met een toverstaf zwaait, waarschuwde Marko. Het kost tijd om alles op zijn plek te laten vallen.
“Adrian Newey start pas op 1 maart 2025, en dat is relatief laat,” waarschuwde Marko. “Het hele team moet eerst in elkaar groeien.”
De lange termijnstrategie van Aston Martin
De beslissing van Aston Martin om Newey binnen te halen is een duidelijke strategische zet. Ze willen het team naar de top brengen en weten dat dit een investering is voor de lange termijn. Met een ontwerper als Newey en de modernste faciliteiten van de Formule 1, maken ze duidelijk dat ze meedoen voor de grote prijzen.
En dan is er nog de komst van de Honda-motoren vanaf 2026, wat hen nog meer slagkracht zal geven. Het is alsof alle puzzelstukjes op hun plek beginnen te vallen.
Hoewel Aston Martin nog een lange weg te gaan heeft om teams als Red Bull, Mercedes en Ferrari uit te dagen, kan dit zomaar de juiste stap zijn. De komst van Newey is een waarschuwing voor de gevestigde teams: onderschat Aston Martin niet.
Kenmerk | Red Bull | Aston Martin (2025) |
---|---|---|
Windtunnel | Operationeel | Nieuw, operationeel vanaf 2025 |
Motorleverancier | Honda (tot 2026) | Honda (vanaf 2026) |
Technisch partner | Adrian Newey | Adrian Newey (vanaf 2025) |
Modernste faciliteiten | Ja | Ja |
Het is duidelijk dat de komst van Newey bij Aston Martin een grote impact kan hebben op zowel de prestaties van het team als de toekomst van Max Verstappen. Aston Martin wil de kloof met de topteams dichten en lijkt alles in huis te hebben om binnenkort een serieuze uitdager te worden voor het kampioenschap.