Red Bull Racing staat voor een cruciale fase in het Formule 1-seizoen van 2024. Na een dominante start is het team de laatste races terrein verloren aan McLaren. Helmut Marko verwacht echter een ommekeer tijdens de aankomende Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin. Daar zal het team zijn laatste grote updatepakket van het seizoen introduceren.
Marko toont zich optimistisch over de prestaties van zowel Max Verstappen als Sergio Perez. Hij gelooft dat verbeteringen aan de RB20 de sleutel zijn tot het heroveren van de leiding in beide kampioenschappen.
Red Bull Racing heeft een turbulente periode achter de rug in het seizoen van 2024. Na een vliegende start, waarin Max Verstappen de ene na de andere overwinning boekte, is het team in een dip beland. De problemen begonnen met een mislukte update tijdens de Grand Prix van Hongarije.
Sindsdien heeft het team moeite gehad om de juiste balans in de auto te vinden. De gevolgen van deze tegenslagen zijn duidelijk zichtbaar in de resultaten. Red Bull heeft al acht races op rij niet gewonnen, een reeks die teruggaat tot de Oostenrijkse Grand Prix in juni.
In deze periode heeft Verstappen slechts drie podiumplaatsen behaald, terwijl teamgenoot Sergio Perez al sinds Miami niet meer in de top drie is geëindigd.
Terwijl Red Bull worstelde, maakte McLaren een indrukwekkende opmars. Het hoogtepunt hiervan was de overwinning van Lando Norris in Singapore, waar hij met een voorsprong van maar liefst 21 seconden op Verstappen over de finish kwam.
“In Singapore liet Lando Norris een sterke snelheid zien en verkleinde hij zijn achterstand op Max Verstappen tot 52 punten. In het constructeurskampioenschap heeft McLaren zijn voorsprong op Red Bull Racing uitgebreid tot 41 punten,” aldus Helmut Marko.
De verschuiving in de krachtsverhoudingen heeft geleid tot een spannende situatie in beide kampioenschappen. McLaren heeft de leiding in het constructeurskampioenschap overgenomen met een voorsprong van 41 punten.
In het kampioenschap heeft Norris de achterstand op Verstappen in de laatste vier races consequent verkleind tot slechts 52 punten.
Kampioenschap | Leider | Voorsprong |
---|---|---|
Constructeurs | McLaren | 41 punten |
Coureurs | Verstappen | 52 punten |
Marko’s optimisme voor Austin
Ondanks de recente tegenslagen blijft Helmut Marko optimistisch over de kansen van Red Bull. Hij ziet de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin als een keerpunt voor het team. Red Bull zal daar zijn laatste grote updatepakket van het seizoen introduceren, wat volgens Marko een significante verbetering moet brengen.
“We moeten aanzienlijk verbeteren om het tij te keren en ik ben optimistisch dat we in Austin weer sterker zullen zijn,” verklaart Marko.
De verwachtingen voor het updatepakket zijn hoog. Het team hoopt hiermee de problemen met de RB20 aan te pakken en de auto weer competitief te maken ten opzichte van de McLaren.
Marko benadrukt het belang van een breder werkvenster voor de auto, zodat deze niet alleen in een zeer smal bereik optimaal functioneert.Naast de technische verbeteringen rekent Marko ook op een opleving van de coureurs.
Hij verwacht dat zodra Verstappen weer races begint te winnen, Perez automatisch zal volgen en beter zal presteren. Dit zou een drastische verandering in de huidige situatie kunnen betekenen.
De technische uitdagingen voor Red Bull
De problemen die Red Bull dit seizoen heeft ondervonden, zijn grotendeels terug te voeren op technische uitdagingen. Het team heeft moeite gehad om de juiste balans te vinden tussen mechanische grip en aerodynamische efficiëntie. De mislukte update in Hongarije zette het team op achterstand, waarna een reeks experimentele vloerconfiguraties volgde.
Een belangrijke stap werd gezet met de herziene vloer die in Baku werd geïntroduceerd. Hoewel dit geen wondermiddel bleek, was het wel een stap in de goede richting.
Het team heeft sindsdien gewerkt aan het verfijnen van deze configuratie en hoopt met de updates voor Austin een definitieve doorbraak te bereiken. De technische uitdagingen waar Red Bull mee kampt, omvatten:
- Het vinden van een breder werkvenster voor de auto
- Het verbeteren van de mechanische grip
- Het optimaliseren van de aerodynamische efficiëntie
- Het afstemmen van de simulaties op de realiteit op de baan
“Prestaties moeten op de baan worden aangetoond, niet alleen in de simulatie. In het verleden was het gebrek aan afstemming tussen simulatie en realiteit een van de redenen waarom we in de verkeerde richting werden geleid,” legt Marko uit.
Het updatepakket voor Austin is daarom cruciaal. Het omvat niet alleen een nieuwe vloer, maar ook aanpassingen aan andere aerodynamische elementen. Het doel is om zowel de mechanische als de aerodynamische prestaties van de RB20 te verbeteren.