De Monaco Grand Prix, bekend als het juweel in de kroon van de Formule 1, heeft een contract dat afloopt na het evenement van volgend jaar. Het gebrek aan actie tijdens de race van zondag roept vragen op over mogelijke aanpassingen om het racen op de straten van Monte Carlo te verbeteren.
Het verloop van de race en de uitdagingen van het circuit
Voor het eerst in de geschiedenis van de F1 startten en eindigden de top 10 coureurs van de Monaco Grand Prix op dezelfde positie. De dramatische eerste ronde zag een botsing tussen Sergio Perez en Kevin Magnussen, die ook Nico Hulkenberg betrof en leidde tot een rode vlag. Tijdens de raceonderbreking wisselden alle coureurs van banden, waardoor er geen noodzaak meer was om opnieuw te pitten, omdat de twee vereiste bandensoorten al waren gebruikt.
Carlos Sainz, die door een lekke band terugviel naar de laatste positie, werd bij de herstart teruggebracht naar zijn startpositie. Gedurende de 77 ronden van de Grand Prix waren er geen inhaalacties in de top 10. Charles Leclerc won zijn thuisrace, gevolgd door Oscar Piastri, Sainz en Lando Norris. George Russell hield Max Verstappen en Lewis Hamilton achter zich om de top zeven te completeren. Verstappen en Hamilton maakten in de laatste 30 ronden nog een pitstop voor verse banden, maar slaagden er niet in om posities te winnen.
Het gebrek aan inhaalmogelijkheden
Het circuit van Monaco biedt weinig mogelijkheden om in te halen, zelfs voor de meest ervaren coureurs. Sinds 2017 zijn de F1-auto’s twee meter breed en ongeveer 5,5 meter lang, wat het manoeuvreren op het smalle circuit bemoeilijkt. Volgens Christian Horner, teambaas van Red Bull, moet er gekeken worden naar het introduceren van een inhaalmogelijkheid om het racen interessanter te maken. De auto’s zijn nu bijna twee keer zo groot als die van tien jaar geleden, wat een collectieve heroverweging van het circuitontwerp noodzakelijk maakt.
Historisch gezien zijn er weinig inhaalacties geweest tijdens de Grand Prix van Monaco. De hoogste aantallen werden genoteerd in 1997 tijdens een natte race met 23 inhaalacties en 17 inhaalacties tijdens een droge race in 2006. In de jaren 2003 en 2021 waren er zelfs helemaal geen inhaalacties op het circuit.
Mogelijke aanpassingen en suggesties van coureurs
Verschillende teambazen en coureurs hebben hun ideeën geopperd om het racen in Monaco te verbeteren. Mercedes-teambaas Toto Wolff suggereerde dat regen of strategische verschillen nodig zijn om de race interessant te maken, terwijl Lewis Hamilton pleitte voor speciale banden voor de Grand Prix van Monaco om meer pitstops en variabiliteit te creëren. Hamilton benadrukte ook de beperkingen van het smalle circuit en de steeds groter wordende auto’s.
Carlos Sainz van Ferrari, die vaak op het podium heeft gestaan in Monaco, verdedigde het evenement, maar erkende dat de organisatoren de lay-out van het circuit zouden moeten herzien om betere inhaalmogelijkheden te creëren. Hij benadrukte dat Monaco altijd een speciale plaats zal innemen vanwege de glamour, maar dat aanpassingen het evenement nog beter zouden kunnen maken.
De toekomst van de Monaco Grand Prix
De toekomst van de Monaco Grand Prix lijkt in balans te hangen, met discussies over mogelijke veranderingen om het racen te verbeteren. Het blijft een uniek en prestigieus evenement in de Formule 1-kalender, maar zonder aanpassingen kan het zijn aantrekkingskracht verliezen voor zowel de coureurs als de fans. Formule 1 verlaat Europa voor de laatste keer voor de zomerstop en gaat verder naar Montreal voor de Grand Prix van Canada, waar de race op zondag 9 juni plaatsvindt.