Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Hamilton woedend op Mercedes na gelekt radiogesprek tijdens Braziliaanse GP
F1 coureurs

Hamilton woedend op Mercedes na gelekt radiogesprek tijdens Braziliaanse GP

373
Hamilton woedend op Mercedes na gelekt radiogesprek tijdens Braziliaanse GP
Foto: Steffen Prößdorf

Lewis Hamilton uitte ongezouten kritiek op zijn Mercedes-team na een teleurstellend weekend tijdens de Grand Prix van Brazilië. Hij beschreef zijn auto, de W5, als “de slechtste die hij ooit had gereden” en klaagde over de stijfheid en het gebrek aan grip op het hobbelige circuit van Interlagos.

De zevenvoudig wereldkampioen eindigde uiteindelijk als tiende, ver verwijderd van zijn gebruikelijke topresultaten op een baan waar hij eerder grote successen had geboekt. Zijn teamgenoot George Russell had een betere prestatie, eindigend als vierde en versterkend hoe slecht Hamiltons auto presteerde.

“Dit was een rampzalig weekend, jongens. Dit is de slechtste die de auto ooit is geweest, maar dank aan iedereen die blijft proberen,” zei Hamilton via de teamradio na de race.

Hamilton worstelde het hele weekend met hevige ‘porpoising’, oftewel het stuiteren van de auto op hoge snelheid. Dit veroorzaakte niet alleen een slechte rijervaring, maar resulteerde ook in fysieke pijn, wat hij al vroeg in de vrije training aangaf aan zijn race-ingenieur.

“Ik heb echt pijn, maat. Hoeveel ronden nog?” vroeg Hamilton met hoorbare frustratie. De problemen namen alleen maar toe tijdens de sprintrace, waar hij als elfde eindigde, gevolgd door een vroege eliminatie in de kwalificatie op zondag.

Een pijnlijk weekend vol tegenslagen voor Hamilton

Hamiltons weekend begon met een ongemakkelijke start tijdens de vrije training op vrijdag. Hij gaf al snel aan fysieke pijn te ondervinden door de hevige trillingen van de auto, veroorzaakt door het slechte wegcontact op het hobbelige circuit.

Dit gebrek aan stabiliteit en grip zorgde ervoor dat hij niet competitief kon zijn in de sprintrace en de kwalificatiesessie. Uiteindelijk kwalificeerde Hamilton zich op de zestiende plaats, wat een ongewone positie was voor de topcoureur.

  • Vrije training (vrijdag): Eerste klachten over fysieke pijn door stuiteren
  • Sprintrace (zaterdag): Eindigde als elfde, buiten de punten
  • Kwalificatie (zondag): Vroege eliminatie en gekwalificeerd als zestiende
Lees ook:  FIA verandert regels na chaos in Brazilië: Gevolgen voor teams en coureurs

Zijn teamgenoot George Russell wist zich daarentegen wel in de voorhoede te kwalificeren, wat de frustratie van Hamilton alleen maar versterkte.

Radio-uitspraak en Hamiltons frustratie

Na het nemen van de geblokte vlag, deed Hamilton nog een laatste uitspraak over de radio waarin hij de W5 als “een ramp” bestempelde. Hij sprak zijn team toe met woorden die duidelijk maakten hoe zwaar het weekend was geweest. “We waren gewoon traag.

Het was echt heel zwaar,” vertelde hij aan Sky F1 na de race. Zijn dankbaarheid aan de monteurs die het hele weekend aan de auto werkten, was echter onverminderd, hoewel de technische beperkingen van de W5 duidelijk het prestatieniveau hadden beïnvloed.

“Het is net een plank van hout. Er is geen vering; het stuitert overal op de banden. Ik kan nergens op het gas gaan,” aldus Hamilton.

Een van de grootste problemen van Hamiltons W5 was het gebrek aan vering, wat hem tijdens de race hinderde bij het nemen van bochten en het accelereren uit langzame secties.

Deze technische problemen werden vooral duidelijk op een hobbelig circuit als Interlagos, waar de vering constant werd belast en de auto zwaar stuiterde. Hamilton merkte op dat het leek alsof hij “op een plank van hout reed,” een uitspraak die zijn strijd met de auto goed weergaf.

ProbleemOmschrijving
PorpoisingExtreme stuitering op hoge snelheid
Harde veringGeen soepele beweging op de banden
Gebrek aan gripMoeilijk accelereren uit bochten

Naast deze problemen voelde Hamilton de fysieke impact van de W5 tijdens de race. Hij gaf aan pijn te hebben, vooral omdat de auto zo stijf was en slecht reageerde op de oneffenheden van het circuit. Dit gebrek aan comfort zorgde voor een uiterst frustrerende race-ervaring voor de ervaren coureur.

Lees ook:  Lando Norris: frustratie over bandenwisselregel tijdens rode vlag

Spanningen binnen Mercedes

Naast de technische problemen met de W5, werd Mercedes ook nog geconfronteerd met een boete voor het aanpassen van de bandenspanning op de startgrid.

De FIA stelde vast dat Mercedes de bandenspanning had aangepast terwijl de wielen al gemonteerd waren, wat tegen de technische richtlijnen inging. Hoewel een uitsluiting van de race een mogelijke sanctie was, besloot de FIA vanwege de chaotische omstandigheden rond de startprocedure om Mercedes een geldboete van €10.000 op te leggen.

De overtreding vond plaats na een incident tijdens de formatieronde, waarbij de Aston Martin van Lance Stroll van de baan moest worden verwijderd. Hierdoor ontstond er verwarring op de grid en leek het voor teams moeilijk om zich aan de gebruikelijke procedure te houden.

Gerelateerd nieuws

Leclerc over podium in GP van Qatar: verrassing voor ‘lucky’ Ferrari

Charles Leclerc behaalde een onverwachte tweede plaats tijdens de Grand Prix van...

Verstappen bekritiseert Russell na incident tijdens GP van Qatar

Max Verstappen uitte scherpe kritiek op George Russell na het incident tijdens...

Vroege exit van Esteban Ocon bij Alpine ‘voordelig voor iedereen’

Esteban Ocon’s race in de 2024 Grand Prix van Qatar kwam abrupt...

Jenson Button: ‘daarom koos Carlos Sainz voor Williams’

Jenson Button heeft in een exclusief interview onthuld waarom Carlos Sainz de...

Briatore: Mercedes liet ‘een van de besten’ gaan

Mercedes heeft in 2025 gekozen voor een opmerkelijke coureurswissel door Lewis Hamilton...

Verstappen hekelt Britse media om ‘oneerlijke’ berichtgeving

Max Verstappen heeft opnieuw kritiek geuit op wat hij beschouwt als een...

Hamilton over snelheid Mercedes: ‘Verbetering is niet mogelijk’

Lewis Hamilton heeft uitgesproken dat er geen verbetering in de snelheid van...

Zak Brown en het geheim achter McLaren: ‘We laten Norris en Piastri racen’

McLaren heeft een opmerkelijke groei doorgemaakt, mede dankzij het besluit van Zak...