Lewis Hamilton was woest na afloop van de Grand Prix van Mexico-Stad. De zevenvoudig wereldkampioen kreeg een tijdstraf van tien seconden voor het verlaten van de baan en het behalen van voordeel in zijn gevecht met Max Verstappen.
Volgens de Ferrari-coureur was de beslissing “volkomen krankzinnig” en voelde hij zich door de wedstrijdleiding oneerlijk behandeld.
Hamilton leek onderweg naar zijn eerste podium als Ferrari-coureur, maar zijn duel met Verstappen in de openingsfase draaide uit op een ramp.
In bocht 4 blokkeerde hij zijn voorwielen en schoot hij rechtdoor over het gras, waarbij hij voor Verstappen weer op de baan kwam. Terwijl de Red Bull even later werd gepasseerd door Haas-coureur Oliver Bearman, bleef Hamilton op de derde plaats.
De wedstrijdleiding oordeelde echter dat hij voordeel had behaald door het verlaten van de baan en gaf hem een tijdstraf van tien seconden, die tijdens zijn pitstop werd toegepast.
Die beslissing kostte hem niet alleen een podiumplek, maar liet hem uiteindelijk als achtste finishen.
“Het was gewoon bizar. Ik deed hetzelfde als iedereen om me heen. Het sloeg nergens op.”
Anderen deden hetzelfde en kregen geen straf
Hamilton wees erop dat meerdere coureurs in de openingsronde buiten de baan gingen, onder wie Verstappen en teamgenoot Charles Leclerc, maar dat zij geen straf kregen. Volgens hem ontbrak elke logica in de beslissing van de FIA.
“Ik had een geweldige star. Ik remde voor bocht 1, kwam op P2 terecht en ging netjes door bochten 1, 2 en 3. Ik ging niet van de baan. Anderen sneden de bocht af, bleven voor me en kregen geen straf. Dat was gewoon gestoord.”
De straf voelde extra zuur omdat hij het gevecht met Verstappen juist als ‘hard maar eerlijk’ ervoer.
“Het voelde als racen maar uiteindelijk ben ik de enige die een straf van tien seconden krijgt. Dat is echt belachelijk.”
De hernieuwde confrontatie tussen Hamilton en Verstappen deed denken aan hun felle duels uit het kampioenschapsjaar 2021. De twee raakten elkaar kort in bocht 1, waarna Hamilton bij de volgende bocht van de baan schoot.
Hij probeerde via de uitloopstrook terug te keren, maar dat verliep allesbehalve soepel.
“Ik wilde de uitlooproute nemen, maar het is daar zo stoffig dat je de auto amper kunt afremmen. Ik gleed gewoon door het gras, maar dat ís de uitloopweg. Ik deed mijn best om veilig terug te keren, maar het was onmogelijk om daar controle te houden.”
De Brit vond dat de FIA zijn intentie verkeerd inschatte. Hij benadrukte dat hij geen voordeel probeerde te behalen, maar simpelweg probeerde te overleven in een lastig stuk van het circuit.
Een kort, scherp interview na afloop
Na de race klonk Hamilton zichtbaar geïrriteerd toen hij kort sprak met Sky Sports F1. Zijn antwoorden waren bondig, zijn frustratie duidelijk.
“Het was leuk aan het begin, maar het liep niet zoals ik had gehoopt. Dat is racen.”
Toch probeerde hij de situatie enigszins te relativeren.
“Het is buiten de ideale lijn heel glad, en ik deed mijn best om de auto veilig terug te brengen op de baan. Meer kon ik niet doen. Er zijn wat positieve punten – we hebben in elk geval nog wat punten gepakt.”
Bij Ferrari overheerste na afloop een dubbel gevoel. Teamgenoot Leclerc pakte de tweede plaats achter Lando Norris, terwijl Hamilton zijn reeks van podiumfinishes onderbrak door een beslissing die nog lang zal blijven nazinderen.
De straf riep vragen op over consistentie binnen de FIA – zeker omdat vergelijkbare situaties in dezelfde race onbestraft bleven. Hamilton, zichtbaar teleurgesteld maar strijdlustig, liet doorschemeren dat hij zich niet uit het veld laat slaan.
Zijn woorden na afloop waren even kort als veelzeggend: “Soms heb je geluk, soms niet. Vandaag was gewoon een van die gekke dagen.”