Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won
F1 coureurs

Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won

283
Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won
Foto: Steffen Prößdorf

Max Verstappen maakte een indrukwekkende opmars vanaf startpositie 17 in de regenachtige Braziliaanse Grand Prix van 2024. De opening van zijn race legde meteen de basis voor zijn latere dominantie, waarbij hij zonder fouten zes plaatsen won in de eerste ronde. Deze start vereiste maximale precisie in elke technische handeling.

Verstappen bereikte een perfecte balans tussen koppel, bandentemperatuur en reactietijd bij de start, wat cruciaal bleek op het natte circuit.

Verstappen gebruikte zijn ervaring uit eerdere jaren en wist exact waar hij extra grip kon vinden, vooral in bocht drie. Hier reed hij, net zoals in 2016, aan de buitenkant van de bocht om concurrenten in te halen, wat resulteerde in zijn snelle opmars naar voren.

“Het was alsof hij tegen AI op 50% racete,” zegt technisch coach Martin in zijn analyse. “Alles was tot in de puntjes uitgevoerd.”

In deze openingsfase maakte Verstappen gebruik van zijn technische kennis om snel in te schatten hoeveel remdruk nodig was, zonder de grip te verliezen, en dit zonder enige blokkerende remmanoeuvre, zelfs niet in de uitdagende omstandigheden.

Beheersing van bandenslijtage en bochtentechniek

Verstappen’s vermogen om de banden perfect te managen speelde een cruciale rol in zijn overwinning. Ondanks de verraderlijke weersomstandigheden en het nieuwe asfalt, wist hij zijn banden in optimale conditie te houden. Dit stelde hem in staat om, in tegenstelling tot anderen, langer buiten te blijven zonder pitstop, zelfs toen zware regenval dreigde.

Het circuit van Interlagos was in 2024 herasfalteerd, wat andere bandenstrategieën vereiste. Max paste zijn rijstijl aan, waarbij hij strakke lijnen volgde in bochten vier en zes, en veel gebruikmaakte van de curbs in de laatste bocht, wat zorgde voor verbeterde tractie en versnelling op de rechte stukken.

Lees ook:  Verstappen wordt kampioen in Las Vegas: Feiten en cijfers
TechniekEffect
Strakke lijnen in bochten 4 en 6Minder slijtage en betere bochtensnelheid
Gebruik van curbsVerbeterde acceleratie uit bochten
BandmanagementLangere stints zonder pitstops

Het vermogen om de lijnen en rijstijl aan te passen aan de nieuwe asfaltcondities liet zien hoe snel Verstappen kan schakelen en beslissingen kan nemen in real-time.

Race-strategie en kalmte tijdens regen

Toen de zware regenval inzette, bleef Verstappen kalm en zag hij af van een vroege pitstop. Andere coureurs zoals Lando Norris en George Russell besloten vroeg te wisselen, maar Verstappen bleef buiten en vertrouwde op zijn eigen bandenmanagement en de gripvoorspelling.

Hierdoor behield hij zijn positie, terwijl concurrenten tijd verloren met pitstops en zich aanpasten aan de wisselende omstandigheden.

“Max wachtte geduldig af en overreacteerde niet. Dit was geen geluk, maar puur strategisch inzicht,” zegt Martin.

Deze aanpak leverde hem een voordeel op, aangezien de race werd onderbroken door een rode vlag na een crash van Franco Colapinto. Toen de race herstartte, had Verstappen niet alleen betere banden, maar ook een tactisch voordeel, waardoor hij snel naar de koppositie kon klimmen.

Herstarts en consistentie in rondetijden

Na de rode vlag en de safety car-periode, moest Verstappen de herstart perfect timen om de leiding te veroveren. Hij anticipeerde nauwkeurig op het moment dat Esteban Ocon zijn versnelling zou inzetten en dook naar binnen bij bocht één.

Deze perfecte timing zorgde ervoor dat hij direct in de leiding kwam, waarna hij zijn snelheid en consistentie optimaal kon benutten.

Gedurende de race zette hij maar liefst 17 opeenvolgende snelste rondetijden neer, waarmee hij een voorsprong van 20 seconden opbouwde. Dit benadrukte zijn technische beheersing en snelheid.

Lees ook:  Eddie Jordan: 'FIA werkte Verstappen tegen met rode vlag in Brazilië'

Elk rondje werd uitgevoerd met een nauwkeurigheid die ongeëvenaard was, zonder een enkele fout of slip.

AspectPrestatie van Verstappen
Aantal snelste rondes17 achter elkaar
Maximale voorsprong20 seconden op de nummer twee
Foutloze ronden0, geen enkele lock-up of controleverlies

Consistentie en foutloze techniek

In de race, die bol stond van fouten van andere coureurs, liet Verstappen geen enkele steek vallen. Terwijl anderen zoals Lando Norris problemen hadden met de startlichten en Carlos Sainz in de muur eindigde, wist Verstappen zijn auto volledig onder controle te houden.

Deze technische beheersing, gecombineerd met zijn mentale scherpte, maakte zijn prestatie in deze Braziliaanse Grand Prix een voorbeeld van pure perfectie.

“Verstappen zette een demonstratie neer van technische perfectie en mentale kracht,” concludeert Martin.

Verstappen wist al deze elementen samen te brengen: een feilloze start, bandenmanagement, strategisch inzicht, perfecte herstarts en ultieme consistentie in rondetijden. Dit alles zorgde voor een absolute dominantie in de regenachtige omstandigheden van Interlagos.

Gerelateerd nieuws

Hamilton’s afscheid van Mercedes: einde van een legendarisch tijdperk

Na twaalf succesvolle seizoenen komt er een einde aan de samenwerking tussen de...

Rosberg over Perez-Red Bull situatie: ‘Hij wil zijn geld hebben’

Sergio Perez bevindt zich in een uitdagende situatie bij Red Bull Racing....

Norris over vertrekopties bij McLaren na Verstappen-uitnodiging

Lando Norris, die momenteel zijn zesde seizoen bij McLaren afsluit, heeft in...

Alonso’s harde kritiek: ‘Slechtste auto ooit’ in Abu Dhabi

Fernando Alonso liet in Abu Dhabi tijdens de eerste vrije training (FP1)...

Red Bull over contractverlenging Perez: ‘Het werkte niet zoals gehoopt’

Red Bull besloot in juni 2024 om het contract van Sergio Perez...

Grid penalty voor Leclerc schaadt Ferrari’s kansen in constructeurskampioenschap

Charles Leclerc’s grid penalty in Abu Dhabi brengt een aanzienlijke uitdaging met...

Krack prijst Lance Stroll: ‘De kritiek is zeer onterecht’

Lance Stroll wordt volgens Mike Krack, de teambaas van Aston Martin F1,...

Verstappen en Kelly Piquet verwachten eerste kindje

Max Verstappen heeft aangekondigd dat hij en zijn partner Kelly Piquet hun...