Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Formule 1 keert mogelijk terug naar V8’s: ‘huidige motoren zijn krankzinnig duur geworden’

Formule 1 keert mogelijk terug naar V8’s: ‘huidige motoren zijn krankzinnig duur geworden’

759
Formule 1 keert mogelijk terug naar V8’s: ‘huidige motoren zijn krankzinnig duur geworden’

Een schokgolf gaat door de paddock: de V8-motor maakt mogelijk zijn rentree in de Formule 1. FIA-president Mohammed Ben Sulayem spreekt er niet langer omheen — voor hem is het geen kwestie van of, maar wanneer.

Terwijl teams miljarden pompen in hybridesystemen, pleit hij voor een radicale ommezwaai. Dat geluid komt op een moment waarop de sport al richting volledige elektrificatie beweegt.

De V6-hybrides van nu worden volgend jaar complexer én duurder, met een evenwichtige verdeling tussen brandstof en elektrische aandrijving. Maar achter de schermen broeit het.

De V8 verdween in 2013 uit de Formule 1, maar volgens Ben Sulayem is dat binnenkort verleden tijd. Tijdens het raceweekend op Silverstone bevestigde hij zijn ambitie openlijk, ondanks dat eerdere geruchten rondom een V10-comeback waren afgeschoten na paniek bij motorleveranciers als Audi.

“Voor ons gebeurt het gewoon: die V8 komt terug, aldus Ben Sulayem. De teams beginnen te beseffen dat dit de juiste richting is.”

Hij claimt daarbij de steun van Formule 1 Management (FOM) én van meerdere teams. Wat eerst als nostalgie werd afgedaan, begint uit te groeien tot een serieus plan met financiële onderbouwing en technische logica.

Kostenexplosie duwt teams richting eenvoud

Een van de grootste drijfveren achter deze hernieuwde liefde voor de V8 is simpel: geld. De huidige krachtbronnen zijn astronomisch duur. De kosten voor onderzoek, ontwikkeling én productie rijzen de pan uit.

“De huidige motor is zó ingewikkeld, je hebt geen idee, stelt Ben Sulayem. Alleen al R&D kost 200 miljoen dollar. En dan komt de motor zelf nog eens op 1,8 tot 2,1 miljoen per stuk.”

Een terugkeer naar de V8-motor zou volgens hem meer dan 50% kunnen besparen op die uitgaven. Bovendien sluit het concept beter aan bij bestaande commerciële modellen — veel autofabrikanten leveren immers nog steeds V8-motoren in straatauto’s.

Lees ook:  F1 creëert zelf problemen met nieuwe regels: Strategie boven racen bedreigt het spektakel

Het is niet alleen een kostenkwestie. Voor veel fans (en niet te vergeten coureurs) staat de V8 synoniem voor spektakel. Het brullende motorgeluid, de hogere toeren, het pure gevoel.

De moderne hybridekrachtbronnen mogen dan technologisch indrukwekkend zijn, ze missen de beleving van vroeger. Toch blijft er weerstand. Vooral van OEM’s die hun intrede in F1 baseren op elektrificatie.

Audi en Cadillac, bijvoorbeeld, zijn juist aangetrokken door de hybride toekomst van de sport. Een V8-comeback zou hun investeringen onder druk zetten — en dat maakt dit plan politiek gevoelig.

Praktische hobbels op de weg naar 2029

De FIA mikt op 2029 als mogelijke introductie van het nieuwe motorreglement. Volgens Ben Sulayem is er minimaal drie jaar nodig om alles goed te ontwikkelen. Dat lijkt realistisch, maar is ook ambitieus.

De infrastructuur, regelgeving én budgetverdeling moeten op de schop. Bovendien zou het plan geen pure terugkeer naar klassieke V8’s worden.

Door stijgende brandstofprijzen ligt een hybride variant op tafel: een V8-blok in combinatie met beperkte elektrische ondersteuning. Dat zou de commerciële relevantie verhogen én een brug slaan naar duurzaamheid.

“De brandstof is ontzettend duur, en transmissies zijn dat ook,
benadrukt de FIA-president. Maar dit is haalbaarder dan die krankzinnige V10’s waar eerst over gesproken werd.”

Naast de motorrevolutie liet Ben Sulayem nog iets opvallends los: hij staat open voor een twaalfde team op de grid. Na de moeizame toetreding van Cadillac in 2026 lijkt hij bereid om die deur vaker op een kier te zetten. Mits het “waarde toevoegt” aan het F1-ecosysteem.

Lees ook:  'Onjuiste data': Pirelli waarschuwt alle F1-teams voor grote bandenfout in 2026-project

Of het nu om meer auto’s of ouderwetse motoren gaat — de FIA-president lijkt te willen terugkeren naar een Formule 1 die simpeler, spectaculairder én betaalbaarder is. Dat pad ligt vol valkuilen, maar de eerste stap is gezet. De motor van verandering is gestart.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen noemt Red Bull ‘gebroken’ na sprintkwalificatie – Norris pakt pole, Hamilton in problemen

De sprintkwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië leverde meer drama op...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

‘Verstappen spot afleiding bij Norris en Piastri – Red Bull volledig gefocust op kampioenschap

Max Verstappen heeft in de aanloop naar de Grand Prix van Brazilië...

Ferrari SF25 Pull-Rod Suspension

Ferrari komt met revolutionair ontwerp voor 2026 – Project 678 brengt oude techniek tot leven

Ferrari staat op het punt een technische koerswijziging door te voeren die...

Lance Stroll Aston Martin

Uitslag sprintkwalificatie GP Brazilië 2025

Uitslag van de sprintkwalificatie Brazilië Positie Coureur Q1 Q2 Q3 1 Lando...