FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft via sociale media laten doorschemeren dat er aanpassingen aan de veelbesproken Appendix B van het Internationaal Sportief Reglement mogelijk zijn.
Die bijlage, die voor het Formule 1-seizoen 2025 werd aangescherpt, bevat richtlijnen voor het bestraffen van wangedrag, waaronder het gebruik van grove taal door coureurs.
“Mensen maken de regels en mensen kunnen de regels verbeteren, schreef Ben Sulayem op Instagram. Dat principe van voortdurende verbetering geloof ik al mijn hele leven.”
De richtlijn veroorzaakte veel ophef onder fans en coureurs, vooral vanwege de zware straffen die theoretisch konden worden opgelegd voor herhaaldelijk vloeken.
Zo voorziet de richtlijn in een boete van €40.000 bij een eerste overtreding, oplopend tot €120.000, een schorsing én puntenaftrek bij een derde incident binnen twee jaar.
Hoewel geen enkele coureur tot nu toe is bestraft voor het gebruik van krachttermen, ligt de gevoeligheid rond dit thema hoog. Verstappen en Leclerc werden vorig seizoen nog onderzocht vanwege taalgebruik in een persconferentie.
Verstappen kreeg als straf een maatschappelijke taak in Rwanda.
Achtergrond en opbouw van Appendix B
Appendix B werd geïntroduceerd om meer duidelijkheid te geven aan stewards bij het beoordelen van gedragsregels.
In de praktijk heeft het echter geleid tot onzekerheid bij coureurs, zeker omdat het taalgebruik buiten de auto, zoals tijdens persmomenten, strikt wordt beoordeeld.
Emotionele uitlatingen op de radio blijven meestal buiten schot, tenzij sprake is van discriminatie of persoonlijke belediging.
De Grand Prix Drivers’ Association kaartte eind 2024 aan dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen “vloeken uit frustratie over omstandigheden” en “vloeken als belediging van personen”.
Ook riepen zij de FIA op om dezelfde standaard te hanteren voor communicatie vanuit het bestuur zelf richting coureurs.
“Onze leden zijn volwassenen. Ze hoeven geen instructies te krijgen over het dragen van ondergoed of juwelen,” aldus de GPDA
In plaats van gehoor te geven aan deze oproep, reageerde Ben Sulayem in een interview met Autosport met de woorden:
“Dat gaat hen helemaal niets aan.”
De eerste daadwerkelijke toepassing van de nieuwe regels vond plaats in de rallysport.
Adrien Fourmaux kreeg een boete van €10.000, plus een voorwaardelijke boete van €20.000, na het gebruik van een krachtterm tijdens een interview bij de Rally van Zweden.
De Franse coureur had zich versproken na een fout waarin hij zijn helmriem vergat vast te maken. De FIA kreeg kritiek omdat de spontane aard van rally-interviews nauwelijks ruimte liet voor reflectie of nuance.
Uit protest weigerden rallycoureurs bij de volgende ronde in Kenia nog interviews te geven. Dit leidde uiteindelijk tot overleg met de nieuw opgerichte World Rally Drivers’ Alliance die een akkoord wist te bereiken waarin erkend werd dat emoties soms de overhand hebben.
“Alleen krachttermen vallen onder deze overeenkomst; WoRDA is het ermee eens dat geweld en grof wangedrag geen plaats hebben in onze sport,” zei medeoprichter Julien Ingrassia.
Hoewel Appendix B formeel niet kon worden aangepast in 2025, is er binnen de rallytak dus al wél een werkbare interpretatie gevonden.
Verstappen spreekt zich kritisch uit na incident in Saoedi-Arabië
Ook Max Verstappen toonde zich kritisch over het gebrek aan ruimte voor spontane expressie. Na een penalty tijdens de Grote Prijs van Saoedi-Arabië weigerde hij inhoudelijk commentaar te geven:
“Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar je mag ook niet kritisch zijn in een vorm die mogelijk ‘schadelijk’ is. Laat me het document erbij pakken, er staan veel regels op die pagina. Daarom zeg ik liever niets. Je kunt jezelf in de problemen brengen, en niemand wil dat.”
Deze uitspraak benadrukt de zelfcensuur die veel coureurs momenteel toepassen om disciplinaire maatregelen te vermijden.
De timing van Ben Sulayems uitlatingen is niet toevallig. Hij werd in 2021 verkozen tot president van de FIA en staat dit jaar opnieuw verkiesbaar.
Zijn presidentschap kwam onder vuur te liggen door interne conflicten en het vertrek van prominente bestuursleden. Zo stapte onlangs ook zijn vicevoorzitter voor sportzaken, Robert Reid, op.
Met het voordragen van WRC-teamleider Malcolm Wilson als diens opvolger en het openen van de deur naar versoepeling van controversiële richtlijnen, lijkt Ben Sulayem te mikken op herstel van vertrouwen binnen de sport.
“Appendix B is een sleutelonderdeel van het reglement en moet de sport toegankelijk houden voor onze hele sportfamilie. Maar dat betekent niet dat we het niet kunnen verbeteren.”
Op korte termijn wordt er meer duidelijkheid verwacht, mogelijk vóór de Grote Prijs van Miami. De kans bestaat dat er, net als in de rallysport, aparte afspraken komen die recht doen aan de context waarin taal wordt gebruikt.