Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Ferrari vreest nadeel door strengere vleugelregels in Spanje: ‘updates lossen dit niet op’

Ferrari vreest nadeel door strengere vleugelregels in Spanje: ‘updates lossen dit niet op’

984
Ferrari vreest nadeel door strengere vleugelregels in Spanje: ‘updates lossen dit niet op’
Site: scuderiafans.com

Ferrari hoopt op verbetering, maar de strengere reglementen rond flexibele vleugels die vanaf de Grand Prix van Spanje ingaan, kunnen opnieuw nadelig uitpakken.

Waar andere teams profiteren van meer stabiliteit bij lage fronthoogtes, stuit de SF25 op technische beperkingen. De vloer raakt sneller versleten, de auto mist rotatie, en de oplossing lijkt complexer dan een simpele upgrade.

Ferrari wil, net als de rest van het veld, de voorkant van de auto dichter bij het asfalt brengen. Door deze afstelling wordt de hoek van de voorvleugel vlakker, wat zorgt voor een beter aerodynamisch evenwicht.

“Als het verlagen van de voorkant had gewerkt, dan hadden we nu al meer rotatie gezien.”

Maar precies daar wringt het. Ferrari’s SF25 veroorzaakt bij een lagere rijhoogte buitensporige slijtage aan de plank onder de vloer.

Dit onderdeel, dat contact maakt met het asfalt, wordt essentieel gemeten tijdens scrutineering. Te veel slijtage betekent diskwalificatie.

In plaats van meer grip of stabiliteit bij het insturen, merkt Ferrari dat het verlagen van de voorkant juist voor meer onbalans zorgt. Teams als McLaren en Red Bull hebben die balans beter onder controle.

Dit verschil dwingt Ferrari tot compromissen in de afstelling, wat ook invloed heeft op bandenslijtage en algemene performance.

Technische directieve dwingt teams tot herontwerp

De FIA grijpt nu in. Vanaf het raceweekend in Barcelona worden de regels rond vleugelbuiging strenger toegepast.

In statische tests is er al een grens, maar dynamisch – tijdens het rijden – wisten teams een mate van buiging te bereiken die buiten het bereik van de test ligt. De nieuwe richtlijn pakt deze tactieken aan.

Lees ook:  Brown ontkent gevolgen vleugelregels: 'we raken geen tiende kwijt' ondanks FIA-ingreep

Volgens een technicus uit de paddock gebeurt flexie soms thermisch of chemisch. Daarbij speelt het gebruikte materiaal een rol: carbonvezel met een bepaalde matrix, vaak een hars, verliest zijn stijfheid bij specifieke temperaturen.

Teams gebruiken dit om bij hoge snelheden meer downforce te genereren via gecontroleerde vleugelbuiging. De FIA wil deze speelruimte nu minimaliseren.

Nicholas Tombazis, hoofd van de FIA single-seaters, is “woedend en teleurgesteld” over hoe ver teams hierin zijn gegaan.

Het vermoeden bestaat dat sommige ontwerpen bewust warmtestijging veroorzaken in strategische zones van de vleugel, om op specifieke momenten flex te activeren.

Ferrari’s achterstand zit dieper dan aerodynamica

Hoewel Ferrari updates meeneemt naar zowel Imola als Barcelona, waarschuwt teambaas Frédéric Vasseur dat het probleem dieper zit.

De balans van de auto is niet stabiel, en de afstelling van de SF25 blijkt gevoelig voor temperatuurschommelingen en bandenslijtage.

In Miami werd dat nog eens pijnlijk duidelijk: Charles Leclerc en Lewis Hamilton eindigden achter Williams, terwijl de strategie niet als hoofdschuldige werd aangewezen.

Ferrari hoopte met een 99% nieuwe auto McLaren direct onder druk te zetten. In plaats daarvan bungelt het team nu op plek vier in het constructeurskampioenschap.

De achterstand is voelbaar in elk type bocht – vooral in langzame secties waar rotatie nodig is – en dat zet druk op de technische afdeling in Maranello.

Vasseur benadrukt dat de nieuwe onderdelen, waaronder een aangepaste voorvleugel, slechts een stap zijn. Het echte probleem ligt in het begrijpen van hoe de auto reageert op bandentemperaturen, rijhoogte en gripniveaus.

Terwijl McLaren uitblinkt in bandenmanagement, worstelt Ferrari met inconsistente prestaties over een stint.

Lees ook:  Hamilton verliest podiumkans na bizarre marmot-botsing: 'zo verdrietig, ik hou van dieren'

De nieuwe vleugel die Ferrari in Spanje zal introduceren, is ontworpen met het oog op de aangepaste richtlijnen. Maar of dat voldoende is om de balansproblemen op te lossen, blijft de vraag.

Vasseur hoopt op een iets beter resultaat in Imola, mede door de karakteristieken van dat circuit. Toch kijkt het team verder: naar Spanje, naar integratie van updates, en naar een nieuw hoofdstuk waarin de reglementen hopelijk in hun voordeel werken – in plaats van opnieuw een rem op progressie te vormen.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin

Aston Martin duwt het dictator-label voor Newey fel van zich: ’tilt het hele team naar hoger niveau’

Adrian Newey heeft nog maar net zijn intrede gedaan bij Aston Martin,...

Christian Horner Red Bull Racing

Horner vreest thuisnederlaag: ‘Red Bull heeft zwakte waar McLaren juist excelleert’

Red Bull reist met een knoop in de maag af naar Spielberg....

Aston Martin Adrian Newey

Adrian Newey benoemd Ferrari-structuur als reden afwijzing : ‘te veel druk, geen zeggenschap’

Ferrari wilde Adrian Newey. Ze hadden Lewis Hamilton al, Charles Leclerc op...

Toto Wolff

Waarom Mercedes voorlopig ver weg blijft van de 24 uur van Le Mans

Mercedes en Le Mans: het is een combinatie die bol staat van...