Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Ferrari reageert op Horner-geruchten – Vasseur hint op verborgen invloed van ‘externe partij’

Ferrari reageert op Horner-geruchten – Vasseur hint op verborgen invloed van ‘externe partij’

330
Ferrari reageert op Horner-geruchten – Vasseur hint op verborgen invloed van ‘externe partij’
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

De geruchtenmolen bij Ferrari draait weer op volle toeren. Na weken van speculatie over een mogelijke terugkeer van voormalig Red Bull-teambaas Christian Horner in de Formule 1, reageerde Ferrari-teambaas Fred Vasseur opvallend scherp.

Volgens hem was de verklaring van Ferrari-voorzitter John Elkann tijdens het Grand Prix-weekend in Austin niet bedoeld voor hem of het team, maar gericht op een “derde partij”.

De uitspraak zet een nieuw licht op de interne rust – of onrust – binnen Ferrari. Terwijl Vasseur onder druk staat na een wisselvallig seizoen, lijkt het bestuur juist de rangen te willen sluiten.

Maar tussen de regels door klinkt ook een waarschuwing richting buitenstaanders die te veel roeren in Maranello’s zaken. De eerste dominosteen viel tijdens het weekend van de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Voorzitter John Elkann sprak daar openlijk zijn vertrouwen uit in teambaas Fred Vasseur en het werk dat hij samen met zijn ingenieurs, monteurs en coureurs levert. Tijdens zijn speech op het vijftigjarig jubileum van de National Italian American Foundation in Washington zei Elkann:

“Ik wil ons volledige vertrouwen uitspreken in teambaas Fred Vasseur en het werk dat hij doet met alle collega’s bij Scuderia Ferrari – de monteurs, ingenieurs en coureurs die dit weekend in Austin in actie zijn. Het belang van teamwork kan niet genoeg benadrukt worden. We moeten samen gefocust blijven op één doel: altijd het maximale geven op de baan.”

De timing van die boodschap was opvallend. Enkele dagen eerder was in de internationale pers gesuggereerd dat Ferrari opnieuw contact had gezocht met Christian Horner, die onlangs officieel afscheid nam van Red Bull.

Lees ook:  'Ferrari verliest het geloof' – team weigert nieuw contract voor Lewis Hamilton na rampseizoen

Horner, die Red Bull in twintig jaar tijd van debutant tot viervoudig kampioensformatie maakte, kwam eerder al in beeld bij Ferrari. Volgens berichten zou hij door de Italianen zijn benaderd na zijn vertrek uit Milton Keynes, in de nasleep van de Britse GP in juli.

Ook Antonello Coletta, de baas van Ferrari’s succesvolle World Endurance Championship-programma, werd genoemd als mogelijke opvolger van Vasseur. Italiaanse media meldden zelfs dat Coletta eerder al eens had geweigerd om de rol van teambaas over te nemen.

Ferrari leek een eind te maken aan die verhalen door Vasseur in de zomer te belonen met een meerjarig contract. Toch laaiden de geruchten de afgelopen weken weer op, mede door de matige prestaties na de zomerstop.

Vasseur: “De boodschap was niet voor ons”

Na afloop van de race in Austin reageerde Vasseur voor het eerst publiekelijk op Elkanns woorden. De Fransman benadrukte dat de steun van de voorzitter waardevol is, maar gaf tegelijkertijd aan dat de boodschap een breder doel had.

“Voor iedereen in het team is het goed om dit soort steun te krijgen, maar omdat we voortdurend contact hebben met John, wisten we dit al. Zijn boodschap was eerder gericht op een derde partij, een externe doelgroep.”

Vasseur wilde niet verder toelichten wie hij bedoelde met die ‘derde partij’, maar de ondertoon was duidelijk: de opmerkingen van Elkann waren bedoeld om een signaal af te geven aan buitenstaanders – vermoedelijk de media en degenen die speculeren over zijn positie.

“Het is belangrijk dat er duidelijkheid is. Zo stop je de discussie en kun je je weer focussen op wat echt telt, namelijk de volgende race in plaats van al die geruchten.”

Hoewel de naam van Horner opnieuw opdook in de wandelgangen van de Formule 1, lijkt een overstap naar Ferrari niet realistisch.

Lees ook:  Ferrari in de problemen na motortest – ingenieurs spreken van 'nog slechter dan Alpine'

De 51-jarige Brit bereikte onlangs een schikking van 100 miljoen dollar met Red Bull en mag volgens de afspraken pas in 2026 terugkeren in de paddock. Daarnaast zijn er structurele redenen waarom Ferrari niet past in Horner’s toekomstplannen.

Hij zou vooral geïnteresseerd zijn in een functie waarin hij mede-eigenaar of aandeelhouder kan worden, vergelijkbaar met Toto Wolff’s rol bij Mercedes.

Ferrari is echter grotendeels beursgenoteerd, met 68,19 procent publieke aandelen, 21,20 procent in handen van Exor N.V. en 10,61 procent van Piero Ferrari. Bovendien staat Ferrari niet bepaald bekend om stabiliteit in zijn management.

Sinds Horner in 2005 Red Bull ging leiden, heeft Ferrari zes verschillende teambazen versleten – van Jean Todt en Stefano Domenicali tot Maurizio Arrivabene, Mattia Binotto en nu Fred Vasseur.

Dat “hire-and-fire”-beleid maakt de Scuderia een lastige werkgever voor iemand die langdurige controle zoekt. Ondanks het verlengen van zijn contract en de uitgesproken steun van Elkann, weet Vasseur dat zijn positie niet onaantastbaar is.

De verwachtingen in Maranello zijn altijd torenhoog, en met de komst van Lewis Hamilton voor 2025 is de druk alleen maar toegenomen.

Voorlopig lijkt de storm even te zijn gaan liggen. De mysterieuze ‘derde partij’ waar Vasseur op doelt, kreeg met Elkanns woorden een duidelijk signaal: Ferrari kiest voorlopig voor stabiliteit.

Gerelateerd nieuws

Laurent Mekies Red Bull Racing

Red Bull ondervraagd over Verstappens motor na McLaren-vraag over kostenplafond

Na Max Verstappens indrukwekkende inhaalrace in Brazilië werd de focus niet alleen...

Sergio Perez

‘Alles ligt op schema’: Cadillac benoemd datum van eerste test eigen F1-auto

Cadillac heeft bekendgemaakt wanneer hun allereerste Formule 1-auto de baan op gaat....

Audi Motorsport F1

Zo ziet Audi’s Formule 1-toekomst eruit: wat we leerden van hun 2026-presentatie

In München zette Audi deze week officieel de toon voor zijn toetreding...

Red Bull Racing

‘Van nul naar 100’: hoe Red Bull en Ford hun eigen power unit voor 2026 digitaal opbouwen

Oracle Red Bull Racing doet iets wat het nog nooit eerder heeft...