Ferrari staat op het punt om een innovatieve suspensietruc van Mercedes over te nemen voor hun SF24 auto in het Formule 1-seizoen van 2024. Deze upgrade, die naar verwachting wordt geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van België, is geïnspireerd op de recente suspensie-upgrade die Mercedes bij de W15 heeft doorgevoerd tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.
De nieuwe suspensie richt zich op het verbeteren van de stabiliteit van het aerodynamische platform van de auto, met name in bochten met hoge, middelhoge en lage snelheid. Het systeem maakt gebruik van een grote demper en veer in de voorwielophanging om de toenemende downforce en belasting beter te kunnen verwerken, wat resulteert in een stabieler rijgedrag en potentieel minder last van porpoising (stuiteren).
De technische details van de nieuwe suspensie
De nieuwe suspensietruc die Ferrari van plan is te implementeren, draait om de horizontale demper die de linker en rechter ophangingsarmen met elkaar verbindt. Dit systeem is ontworpen om de stabiliteit van de auto te verbeteren wanneer deze in bochten van links naar rechts rolt.
Het doel is om een stabiel aerodynamisch platform te creëren dat beter kan omgaan met de toegenomen downforce en belasting die het resultaat zijn van recente aerodynamische upgrades. Deze aanpassing is vooral belangrijk voor Ferrari, aangezien het team worstelde met stuiterproblemen na de introductie van hun upgrade-pakket in Barcelona.
Door de ophanging te verbeteren, hoopt Ferrari deze problemen aan te pakken en de prestaties van de SF24 over het hele circuit te optimaliseren.
Impact op Ferrari’s prestaties en strategie
De introductie van deze nieuwe suspensietruc kan een aanzienlijke impact hebben op Ferrari’s prestaties voor de rest van het seizoen. Met de upgrade hoopt het team competitiever te worden ten opzichte van topteams als Red Bull, McLaren en Mercedes. Deze verbetering is vooral cruciaal omdat Ferrari al 50% van hun toegestane upgrades onder het kostenplafond heeft gebruikt voor de seizoenshelft.
De focus op de ophanging is een strategische zet, aangezien het team eerst de stabiliteit van het aerodynamische platform wil verbeteren voordat er verdere aerodynamische upgrades worden doorgevoerd. Dit zou Ferrari in staat moeten stellen om de voordelen van hun eerdere upgrades, zoals het pakket geïntroduceerd in Barcelona, beter te benutten zonder de nadelen van instabiliteit en stuiteren.
Verwachtingen voor komende races
Voor de aankomende Grand Prix van Hongarije verwacht Ferrari al een verbeterde prestatie, ondanks dat de nieuwe suspensie daar nog niet geïntroduceerd zal worden. De Hungaroring, met zijn overwegend langzame en middelhoge snelheidsbochten, zou beter moeten passen bij de huidige configuratie van de SF24.
Het team hoopt in de mix te komen met de topteams en een competitief weekend te hebben. De echte test voor de nieuwe suspensie zal echter komen tijdens de Grand Prix van België, waar de upgrade naar verwachting zal debuteren. Deze race, met zijn combinatie van hoge snelheidssecties en technische bochten, zal een goede indicator zijn van de effectiviteit van de nieuwe suspensietruc.
Langetermijnontwikkeling en toekomstige upgrades
Naast de suspensie-upgrade heeft Ferrari ook plannen voor verdere verbeteringen later in het seizoen. Het team werkt aan een groot aerodynamisch upgradepakket dat rond de Grand Prix van Singapore geïntroduceerd zou moeten worden. Deze gefaseerde aanpak van upgrades laat zien dat Ferrari een zorgvuldige balans probeert te vinden tussen onmiddellijke verbeteringen en langetermijnontwikkeling.
Door eerst de ophanging aan te pakken, creëert het team een solide basis waarop toekomstige aerodynamische verbeteringen kunnen voortbouwen. Deze strategie weerspiegelt Ferrari’s toewijding om gedurende het hele seizoen competitief te blijven en zich tegelijkertijd voor te bereiden op toekomstige uitdagingen in de Formule 1.