Een vliegende start voor F1-testen
De F1-testen zijn woensdag op het Bahrain International Circuit van start gegaan met een indrukwekkend aantal van 1.236 ronden die door de 10 teams zijn voltooid. Dit toont aan dat de nieuwe lichting auto’s vanaf het begin betrouwbaar was. Williams was het enige team dat geen 100 ronden voltooide, vanwege een klein probleem met Alex Albon in de ochtend en een aandrijfasprobleem voor Logan Sargeant in de middag. Desondanks hebben ze meer dan een Grand Prix-afstand afgelegd. Max Verstappen trok de aandacht met zijn snelheid, hoewel de tijden tijdens de F1-testen natuurlijk niet volledig representatief zijn. Toch zal het verschil de andere teams hebben opgemerkt.
Max Verstappen domineert de eerste testdag
Wat de tijden betreft, was de regerend wereldkampioen aan het einde van de dag meer dan een seconde sneller dan Lando Norris op de tweede plaats. Hoewel niemand precies weet in hoeverre de andere teams hun volledige potentieel achterhielden in vergelijking met hoeveel Verstappen op de RB20 leunde, was zo ver vooruit zijn al vroeg een onheilspellend teken. Lewis Hamilton en Sergio Perez namen niet deel, maar zullen donderdag voor het eerst achter het stuur kruipen.
Een blik op elke F1 2024-auto die de camera’s mogelijk niet hebben gevangen
Onze eigen Thomas Maher is in Bahrein om u op de hoogte te houden van alle actie, en hij kon rond het circuit lopen en alle 10 auto’s van dichtbij bekijken. Hierdoor kreeg hij een eerste indruk van elke auto en hoe deze er van dichtbij uitzag, waarbij sommige auto’s er vroeg op beter uitzagen dan andere. Hoewel er nog een lange weg te gaan is in de F1-testen, zijn zijn gedachten hieronder te lezen.
Mercedes en Ferrari: innovatie en uitdagingen
Mercedes-fans hebben de hele winter gewacht op nieuws over hoe de W15 het doet, met George Russell die de hele dag achter het stuur zat. Hij onthulde dat het “fijner rijdt” dan zijn voorganger, maar het succes van de auto zal natuurlijk afhangen van zijn snelheid in plaats van zijn comfort. Aan de andere kant merkte voormalig F1-coureur Anthony Davidson een problematisch kenmerk op aan de nieuwe Ferrari; het lijkt nog steeds te stuiteren bij hoge snelheden. Dit wijst op een mogelijke zwakke schakel in hun ontwerpfilosofie. Verder heeft Mercedes goed nieuws ontvangen van de FIA met betrekking tot de goedkeuring van een innovatieve ‘legaliteitsdraad’ op de voorvleugel van de Mercedes W15, wat wijst op een positieve dialoog met de regelgevende instantie.
Deze eerste dag van F1-testen in 2024 heeft al veelbelovende tekenen getoond van wat we dit seizoen kunnen verwachten, met teams die hun innovaties testen en coureurs die zich aanpassen aan hun nieuwe machines. Terwijl sommige teams hun potentieel beginnen te tonen, blijven anderen voorzichtig met hun vooruitzichten voor het seizoen.