Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Doohan onder druk bij Alpine: ‘drie races en de messen worden al geslepen’

Doohan onder druk bij Alpine: ‘drie races en de messen worden al geslepen’

682
Doohan onder druk bij Alpine: ‘drie races en de messen worden al geslepen’
Foto: FP1Will

Jack Doohan staat na drie races in zijn Formule 1-loopbaan al onder zware druk. De jonge Australiër, dit seizoen actief voor Alpine, heeft nog nauwelijks indruk gemaakt en ziet de geruchten over een vervanger, Franco Colapinto, snel toenemen.

De vrije training in Bahrein, waar hij al ervaring heeft, wordt nu gezien als een cruciaal moment in zijn prille carrière.

Zijn prestaties in Australië, China en Japan hebben weinig ruimte gelaten voor enthousiasme. In Melbourne kwalificeerde hij zich als veertiende, maar crashte tijdens de race.

In China volgde een tijdstraf voor een aanrijding, terwijl hij in Japan voor het eerst een foutloze race reed maar geen potten brak. Het is weinig overtuigend voor een coureur die intern niet als essentieel wordt gezien in Alpines langetermijnplannen.

Doohan begon zijn carrière op de kartbaan, maar zijn resultaten in die fase waren wisselend. Hij boekte enkele kampioenschappen, maar slaagde er niet in om constant bovenin mee te draaien.

In 2018 maakte hij de overstap naar het echte werk met deelname aan onder meer het Brits F4-kampioenschap. Daar eindigde hij als vijfde met drie overwinningen, wat zijn potentie bevestigde.

In andere F4-klassen, zoals het Italiaanse en ADAC-kampioenschap, zakte hij echter weg. Met een twaalfde en twintigste plaats in de eindstand vielen zijn resultaten tegen.

Desondanks kreeg hij de kans om door te stromen naar sterkere klassen, waaronder de Euroformula en de F3 Asian Series. Vooral in die laatste klasse presteerde hij goed: vijf overwinningen en een tweede plek in het kampioenschap.

In het internationale F3-kampioenschap ging het in 2020 flink mis. In een veld vol talent eindigde hij als 26e en was hij de zwakste coureur van zijn team.

Een overstap naar Trident in 2021 bracht verbetering: hij eindigde als tweede in de eindstand. Daarmee verdiende hij promotie naar F2.

F2-periode bij Invicta als opstap naar Formule 1

Zijn debuutjaar in F2 bij Invicta in 2022 verliep solide. Hij eindigde als zesde in het kampioenschap en liet daarmee zien dat hij op een hoger niveau mee kon doen.

Lees ook:  Grote druk op Alpine-rookie na crashreeks: 'zonder punten geen toekomst'

In 2023 zette hij die lijn voort met een derde plaats in het eindklassement. Alpine beloonde hem met de rol van derde coureur en gaf hem vervolgens de kans in 2024 om zich klaar te stomen voor een volledig seizoen in 2025.

Zijn echte debuut maakte hij echter al eerder: in Abu Dhabi 2024, waar hij Ocon verving. Hij finishte als vijftiende, zonder noemenswaardige fouten, maar ook zonder indrukwekkende momenten.

In zijn thuisrace in Australië ging het vervolgens mis, gevolgd door een weinig overtuigend optreden in China. In Japan bleef hij weliswaar uit de problemen, maar toonde hij ook geen bijzondere snelheid.

Binnen Alpine is de steun voor Doohan verre van unaniem. Hij wordt niet gezien als sleutelfiguur in het toekomstplan, terwijl teamgenoot Pierre Gasly meer vertrouwen lijkt te genieten.

De naam Franco Colapinto duikt steeds vaker op in gesprekken binnen en buiten het team. De Argentijn laat goede dingen zien en lijkt klaar te staan als opvolger.

Volgens diverse geruchten zou Alpine hem al na vijf races willen vervangen. Dat maakt het weekend in Bahrein tot een sleutelmoment.

Doohan kent het circuit goed, wat de druk alleen maar vergroot. Een foutloos en overtuigend optreden lijkt noodzakelijk om zijn positie veilig te stellen.

“Hij is al jarenlang verbonden aan Alpine. Je laat een coureur niet zo lang in je programma zitten als je niet denkt dat hij in de Formule 1 kan slagen.”

Toch speelt het imago van Colapinto hem parten. De Argentijn heeft bewezen dat je ook zonder indrukwekkende juniorcarrière kunt opvallen in de koningsklasse, en dat geeft Alpine een aantrekkelijk alternatief.

Oordeel over zijn huidige F1-start

De eerste drie races van Doohan laten een onduidelijk beeld zien. Zijn snelheid in vrije trainingen was niet slecht, en hij zat qua rondetijden vaak dicht bij Gasly.

Lees ook:  Jack Doohan onder druk bij Alpine: 'het is geen kwestie van of, maar wanneer'

In de kwalificatie in Melbourne haalde hij een nette P14, maar zijn crash in de regen gooide roet in het eten. In China volgden fouten en tijdstraffen, terwijl hij in Japan eindelijk een solide, maar kleurloze race reed.

De vrije training in Bahrein biedt hem een kans om zich eindelijk te onderscheiden. Hij kent het asfalt, heeft data beschikbaar uit eerdere sessies en weet dat zijn toekomst ervan af kan hangen.

Maar of dat voldoende is om het tij te keren, hangt ook af van de prestaties van Colapinto achter de schermen.

De situatie rondom Doohan vraagt om geduld en realisme. Hij heeft zich opgewerkt via de gebruikelijke paden en presteerde voldoende in F2 om een kans te verdienen.

Na slechts drie races al denken aan vervanging is niet constructief en kan de ontwikkeling van een jonge coureur onnodig afremmen.

De juiste aanpak ligt waarschijnlijk in het verlengen van zijn testperiode tot aan de zomerstop. Dat geeft Alpine een beter beeld van zijn ontwikkeling op circuits waar hij meer ervaring heeft. Als hij tegen die tijd geen progressie toont, ligt een wissel alsnog voor de hand.

Het blijft frustrerend dat de huidige Formule 1 zo meedogenloos is geworden. Coureurs krijgen nauwelijks de ruimte om te groeien. Zelfs een klein foutje wordt uitvergroot, terwijl talent zich vaak pas in de tweede seizoenshelft manifesteert.

“Het is absurd dat gesprekken over ontslag al plaatsvinden na drie races. Geef coureurs vertrouwen en tijd,” is een veelgehoorde reactie.

Als Alpine Doohan nu al laat vallen, negeren ze de lessen van andere trajecten. Yuki Tsunoda werd ooit ook verguisd na een matige start, maar presteert nu op hoog niveau.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris

Norris eist perfectie van zichzelf: ‘ik maak fouten omdat ik perfect wíl zijn’

De verschillen tussen Lando Norris en Oscar Piastri komen deze F1-zomer steeds...

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton worstelt steeds meer bij Ferrari: ‘gat naar Leclerc blijft groeien’

Na een solide begin in Australië, waar Hamilton zijn Ferrari-debuut maakte, leek...

Zak Brown Mclaren

Verstappen op de korrel genomen door Brown: ‘Pastri liet zien wie de baas is’

Tijdens de F1 Nation-podcast liet Zak Brown zich uit over de strijd...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen speelt het FIA-spel met stilte: ‘beter dat ik niets zeg’

Max Verstappen gebruikt stilte als wapen. Tijdens en na het raceweekend in...