Met 78 kilo is Nico Hülkenberg de zwaarste coureur op de Formule 1-grid van 2025. Kort daarachter staat Alexander Albon, die met 73 tot 74 kilo eveneens tot de top behoort.
Het gemiddelde gewicht van een coureur ligt rond de 68 kilo, maar het verschil tussen de lichtste – Yuki Tsunoda met 54 kilo – en de zwaarste is enorm.
Het officiële gewicht van F1-coureurs wordt jaarlijks gemeten en bijgehouden. Dat is niet alleen een kwestie van statistiek: in een sport waar elke gram telt, kan het verschil in lichaamsgewicht een rol spelen in strategie en prestaties.
| Coureur | Lengte | Gewicht |
|---|---|---|
| Nico Hülkenberg | 1,84 m | 78 kg |
| Alexander Albon | 1,86 m | 73–74 kg |
| Lewis Hamilton | 1,74 m | 73 kg |
| Max Verstappen | 1,81 m | 72 kg |
| George Russell | 1,85 m | 70 kg |
| Lance Stroll | 1,82 m | 70 kg |
| Pierre Gasly | 1,77 m | 70 kg |
| Jack Doohan | 1,83 m | 70 kg |
De lichtste coureur van 2025, Yuki Tsunoda, weegt 54 kilo. Daarmee zit hij maar liefst 24 kilo onder Hülkenberg. Hoe groter je bent, hoe meer je gewicht meeneemt de auto in. Dat voel je in alles, van acceleratie tot bandenmanagement.
Regels en het minimumgewicht
Sinds 2023 geldt in de Formule 1 een minimumgewicht voor auto plus coureur. In 2025 is dat 800 kilo. Vanaf 2026 gaat het minimumgewicht van de auto omlaag naar 768 kilo, wat de focus op coureursgewicht nog groter maakt.
Vroeger woog het persoonlijke gewicht zwaarder mee. Lange coureurs werden daardoor benadeeld en moesten soms extreem diëten om competitief te blijven.

Met de huidige regels is het speelveld gelijker, maar lichtere coureurs hebben nog steeds een strategisch voordeel: er is meer ruimte om ballast op optimale plekken in de auto te plaatsen.
In de Formule 1 telt elke kilo. Een zwaardere coureur betekent minder flexibiliteit in het verdelen van ballast, wat invloed kan hebben op de balans van de auto. Teams proberen dat te compenseren, maar kleine verschillen in gewicht blijven merkbaar in:
- Startsnelheid
- Acceleratie
- Bandenslijtage
- Brandstofverbruik
Zelfs als het verschil maar één kilo is, kan dat aan het einde van een race enkele tienden van seconden per ronde schelen.
Historisch perspectief
Nico Hülkenberg stond de afgelopen jaren steevast bovenaan als zwaarste coureur. In 2023 stond hij op 78 kilo, gevolgd door Alexander Albon (74 kilo) en Kevin Magnussen (73 kilo).
n 2022 waren Albon en Nicholas Latifi de zwaarste coureurs, respectievelijk met 74 en 73 kilo. Voor 2019 was het voor lange coureurs zoals Hülkenberg en Russell een serieuze uitdaging om competitief te blijven.
De gewichtsregels van toen dwongen sommigen tot dieetprogramma’s die niets met topsportprestaties te maken hadden, maar puur met het besparen van grammen.
Hoewel technische evoluties – zoals hybridesystemen en grotere auto’s – het totaalgewicht van de Formule 1-auto’s hebben verhoogd, blijft coureursgewicht een belangrijke factor.
Sinds 2014 zijn de auto’s ruim 100 kilo zwaarder geworden, maar de invloed van het gewicht van de coureur op strategie en prestaties is onverminderd groot.
Het verschil tussen de lichtste en zwaarste coureur op de grid mag dan maar een paar tienden per ronde opleveren, in de Formule 1 is dat het verschil tussen winnen en achterblijven.