Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Zo ziet de top vijf zwaarste coureurs op de grid eruit voor het seizoen 2025

Zo ziet de top vijf zwaarste coureurs op de grid eruit voor het seizoen 2025

618
Zo ziet de top vijf zwaarste coureurs op de grid eruit voor het seizoen 2025
Foto: Ponden

Met 78 kilo is Nico Hülkenberg de zwaarste coureur op de Formule 1-grid van 2025. Kort daarachter staat Alexander Albon, die met 73 tot 74 kilo eveneens tot de top behoort.

Het gemiddelde gewicht van een coureur ligt rond de 68 kilo, maar het verschil tussen de lichtste – Yuki Tsunoda met 54 kilo – en de zwaarste is enorm.

Het officiële gewicht van F1-coureurs wordt jaarlijks gemeten en bijgehouden. Dat is niet alleen een kwestie van statistiek: in een sport waar elke gram telt, kan het verschil in lichaamsgewicht een rol spelen in strategie en prestaties.

CoureurLengteGewicht
Nico Hülkenberg1,84 m78 kg
Alexander Albon1,86 m73–74 kg
Lewis Hamilton1,74 m73 kg
Max Verstappen1,81 m72 kg
George Russell1,85 m70 kg
Lance Stroll1,82 m70 kg
Pierre Gasly1,77 m70 kg
Jack Doohan1,83 m70 kg

De lichtste coureur van 2025, Yuki Tsunoda, weegt 54 kilo. Daarmee zit hij maar liefst 24 kilo onder Hülkenberg. Hoe groter je bent, hoe meer je gewicht meeneemt de auto in. Dat voel je in alles, van acceleratie tot bandenmanagement.

Regels en het minimumgewicht

Sinds 2023 geldt in de Formule 1 een minimumgewicht voor auto plus coureur. In 2025 is dat 800 kilo. Vanaf 2026 gaat het minimumgewicht van de auto omlaag naar 768 kilo, wat de focus op coureursgewicht nog groter maakt.

Vroeger woog het persoonlijke gewicht zwaarder mee. Lange coureurs werden daardoor benadeeld en moesten soms extreem diëten om competitief te blijven.

Alex Albon
Foto: Tommo

Met de huidige regels is het speelveld gelijker, maar lichtere coureurs hebben nog steeds een strategisch voordeel: er is meer ruimte om ballast op optimale plekken in de auto te plaatsen.

Lees ook:  Williams dreigt Sainz en Albon met keiharde sancties als teamregels worden overtreden

In de Formule 1 telt elke kilo. Een zwaardere coureur betekent minder flexibiliteit in het verdelen van ballast, wat invloed kan hebben op de balans van de auto. Teams proberen dat te compenseren, maar kleine verschillen in gewicht blijven merkbaar in:

  • Startsnelheid
  • Acceleratie
  • Bandenslijtage
  • Brandstofverbruik

Zelfs als het verschil maar één kilo is, kan dat aan het einde van een race enkele tienden van seconden per ronde schelen.

Historisch perspectief

Nico Hülkenberg stond de afgelopen jaren steevast bovenaan als zwaarste coureur. In 2023 stond hij op 78 kilo, gevolgd door Alexander Albon (74 kilo) en Kevin Magnussen (73 kilo).

n 2022 waren Albon en Nicholas Latifi de zwaarste coureurs, respectievelijk met 74 en 73 kilo. Voor 2019 was het voor lange coureurs zoals Hülkenberg en Russell een serieuze uitdaging om competitief te blijven.

De gewichtsregels van toen dwongen sommigen tot dieetprogramma’s die niets met topsportprestaties te maken hadden, maar puur met het besparen van grammen.

Hoewel technische evoluties – zoals hybridesystemen en grotere auto’s – het totaalgewicht van de Formule 1-auto’s hebben verhoogd, blijft coureursgewicht een belangrijke factor.

Sinds 2014 zijn de auto’s ruim 100 kilo zwaarder geworden, maar de invloed van het gewicht van de coureur op strategie en prestaties is onverminderd groot.

Het verschil tussen de lichtste en zwaarste coureur op de grid mag dan maar een paar tienden per ronde opleveren, in de Formule 1 is dat het verschil tussen winnen en achterblijven.

Gerelateerd nieuws

Fernando Alonso Aston Martin

De verblijvenplaatsen van coureurs tijdens de GP van Brazilië in 2025

Tijdens de GP van Brazilië in 2025 logeren Formule 1-coureurs in enkele...

Martin Brundle waarschuwt Red Bull voor gevaarlijk gokje met 2026-coureurskeuze

Martin Brundle heeft Red Bull gewaarschuwd voor wat hij een “gok” noemt...

Mclaren Lando Norris

Hoe dreigende motorstraffen van Norris, Piastri en Verstappen de titelrace kunnen beïnvloeden

Terwijl het kampioenschap van 2025 zijn climax nadert, hangt er een nieuw...

Lewis Hamilton Ferrari

Robert Doornbos over waarom de samenwerking tussen Hamilton en Ferrari niet klikt

Robert Doornbos heeft scherpe kritiek geuit op Hamilton’s samenwerking met Ferrari-race-engineer Riccardo...