De Formule 1-wereld maakt zich op voor het seizoen 2024, en veel teams hebben hun coureurs al bevestigd. Slechts één stoeltje is officieel nog vacant, wat een aanzienlijke verandering is ten opzichte van vorig jaar, toen zes van de tien teams hun line-up wijzigden. Dit jaar lijkt de markt veel rustiger.
Williams en de keuze voor hun coureur
Bij Williams is de situatie nog onzeker. Logan Sargeant, de rookie van het team, heeft in het seizoen 2023 slechts één punt gescoord, in tegenstelling tot de 27 punten van teamgenoot Alex Albon. Ondanks deze cijfers lijkt Sargeant de favoriet om zijn plek te behouden. Zijn prestaties en potentieel worden nauwlettend in de gaten gehouden, en de beslissing van Williams zal ongetwijfeld invloed hebben op de dynamiek binnen het team.
De stabiliteit in de teams
Wat opvalt is de stabiliteit in de meeste teams. Veel teams kiezen ervoor om hun huidige coureurs te behouden voor het volgende seizoen. Dit is een indicatie van tevredenheid met de huidige prestaties en een teken dat de teams vertrouwen hebben in de continuïteit en ontwikkeling van hun coureurs. Deze stabiliteit kan zorgen voor een interessante dynamiek op de baan, aangezien de coureurs nu meer ervaring hebben met hun teams en bolides.
Team | Coureurs | Contract tot minimaal eind van |
---|---|---|
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | 2024 |
Zhou Guanyu | 2024 | |
AlphaTauri | Daniel Ricciardo | 2024 |
Yuki Tsunoda | 2024 | |
Alpine | Pierre Gasly | 2024 |
Esteban Ocon | 2024 | |
Aston Martin | Fernando Alonso | 2024 |
Lance Stroll | Lopend contract | |
Ferrari | Charles Leclerc | 2024 |
Carlos Sainz | 2024 | |
Haas | Nico Hulkenberg | 2024 |
Kevin Magnussen | 2024 | |
McLaren | Lando Norris | 2025 |
Oscar Piastri | 2026 | |
Mercedes | Lewis Hamilton | 2025 |
George Russell | 2025 | |
Red Bull | Sergio Perez | 2024 |
Max Verstappen | 2028 | |
Williams | Alex Albon | 2024 |
TBC |
Alfa Romeo 2024 F1 Coureurs
- Valtteri Bottas – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
- Zhou Guanyu – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
Het was een teleurstellend seizoen voor Alfa Romeo, dat in 2023 minder dan een derde van zijn puntenaantal van 2022 behaalde. Ondanks dat zal het team doorgaan met zijn coureursduo voor een derde opeenvolgend jaar.
Er is de ervaring van Valtteri Bottas, de 34-jarige die 10 grands prix heeft gewonnen. Hij kwam aan het begin van 2022 over van Mercedes met een meerjarig contract en heeft veel lof ontvangen van teamgenoot Zhou Guanyu. Zhou zal volgend jaar zijn derde jaar in de serie ingaan, nadat hij Bottas heeft gecrediteerd voor het helpen bij het op snelheid komen in de F1.
Hun toekomst na 2024 is echter onzeker. Het team bereidt zich voor op radicale veranderingen in 2026 met de intrede van Audi, en de Duitse fabrikant wil mogelijk een andere richting inslaan.
Voor die tijd zal het team in 2024 terugkeren naar Sauber, wat de teamnaam was voor de Alfa Romeo-sponsoring rebrand in 2019.
AlphaTauri 2024 F1 Coureurs
- Daniel Ricciardo – gecontracteerd tot eind 2024
- Yuki Tsunoda – gecontracteerd tot eind 2024
Het was een gemengd jaar voor de coureursopstelling van AlphaTauri. Het team uit Faenza begon 2023 met Yuki Tsunoda en de wereldkampioen Formule E van 2020-21 maar F1-rookie Nyck de Vries als duo.
Echter, De Vries werd na 10 grands prix gedropt vanwege slechte prestaties. Daniel Ricciardo verving hem, maar zijn terugkeer in de F1 duurde slechts twee races nadat een crash in de tweede vrije training bij de Nederlandse GP zijn hand brak.
Hij werd tijdelijk vervangen door Red Bull-junior Liam Lawson, die het uitstekend deed bij zijn F1-debuut. De 21-jarige scoorde twee punten over vijf races en werd getipt voor een fulltime racestoel in 2024. Dat is echter niet gebeurd, en hij zal volgend seizoen reserve-coureur blijven.
In plaats daarvan koos AlphaTauri ervoor om door te gaan met de ervaring van Ricciardo, 34, die zevende werd in slechts zijn tweede grand prix terug van zijn blessure. Ricciardo zal volgend seizoen naast Tsunoda rijden, waarbij AlphaTauri naar verluidt een naamsverandering zal ondergaan.
Alpine 2024 F1 Coureurs
- Pierre Gasly – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
- Esteban Ocon – gecontracteerd tot eind 2024
Alpine was het middelpunt van een dramatische coureursmarkt in 2022. Fernando Alonso maakte een verrassende vertrek van het team, voordat Alpine reserve-coureur Oscar Piastri als zijn vervanger aankondigde. Piastri betwistte dit nadat hij een overeenkomst met McLaren had getekend en, nadat Alpine het naar de rechtbank bracht, werd zijn overstap naar het Britse team al snel bevestigd.
Het team tekende in plaats daarvan Pierre Gasly van AlphaTauri om Esteban Ocon te vergezellen in 2023, maar het seizoen verliep niet zoals gehoopt. Het team eindigde comfortabel als zesde in het kampioenschap na als vierde te zijn geëindigd in 2022, met zowel McLaren als Aston Martin die het overtroffen.
Er waren grote veranderingen in de managementstructuur in 2023, met CEO Laurent Rossi, teambaas Otmar Szafnauer en sportdirecteur Alan Permane die allemaal vertrokken.
Hoewel Gasly een langetermijncontract heeft, loopt het contract van Ocon af aan het einde van 2024. Als Alpine volgend seizoen niet verbetert, moet de grand prix-winnaar mogelijk zijn toekomstige opties beoordelen.
Aston Martin 2024 F1 Coureurs
- Fernando Alonso – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
- Lance Stroll – doorlopend contract
Het seizoen 2023 begon beter dan Aston Martin ooit had kunnen dromen, nadat het zijn puntentotaal van 2022 van 55 punten al na drie races had overtroffen. Fernando Alonso behaalde zes podiumplaatsen in de eerste acht grands prix, en Aston Martin was misschien wel het beste team in de F1 achter Red Bull.
Echter, andere teams haalden snel in. Aston Martin scoorde daarna slechts twee podiumplaatsen in de laatste 14 grands prix van 2023 en zakte naar de vijfde plaats in het kampioenschap achter Mercedes, Ferrari en McLaren. Alle podiumplaatsen van Aston Martin werden gescoord door Alonso, met de tweevoudig wereldkampioen die terugkeert voor een tweede jaar bij het team in 2024. Gezien zijn leeftijd – 42 – zijn er vraagtekens bij zijn langetermijntoekomst, maar de wereldkampioen toont geen tekenen van vertraging.
Ondertussen was het een teleurstellend seizoen voor teamgenoot Lance Stroll. Hij eindigde zes plaatsen en 132 punten achter de vierde Alonso in het kampioenschap. Echter, zolang de 25-jarige toegewijd blijft aan F1, met zijn vader die eigenaar is van het team, zou Stroll’s toekomst bij Aston Martin voor de lange termijn veilig moeten zijn.
Ferrari 2024 F1 Coureurs
- Charles Leclerc – gecontracteerd tot eind 2024
- Carlos Sainz – gecontracteerd tot eind 2024
Ferrari’s titelstrijd tegen Red Bull eindigde teleurstellend vroeg in 2023, waarbij het puntenverschil tussen de twee teams dit seizoen verdubbelde in vergelijking met vorig jaar. Maar de coureurs blijven een van Ferrari’s grootste troeven.
Zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz hebben laten zien dat ze races kunnen winnen als ze de juiste middelen krijgen, met Sainz die de overwinning behaalde bij de GP van Singapore in 2023. Beiden zijn gecontracteerd tot eind 2024 en lijken graag hun verblijf bij het team te willen verlengen.
Haas 2024 F1 Coureurs
- Nico Hulkenberg – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
- Kevin Magnussen – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
Haas verving Mick Schumacher door Nico Hulkenberg voor 2023, waarbij gekozen werd voor ervaring boven jeugd in hun line-up. Hulkenberg kwam om samen te werken met mede F1-veteraan Kevin Magnussen, waarbij een gecombineerde leeftijd van 65 het een van de oudste duo’s op de grid maakt.
Hulkenberg eindigde als een solide P7 in Australië, terwijl Magnussen een paar keer punten scoorde, maar de auto presteerde grotendeels ondermaats.
Haas worstelde met race-tempo, waarbij de auto zijn banden te agressief gebruikte. Dit resulteerde in een laatste plaats voor het team in het constructeurskampioenschap, maar Haas zag geen reden om zijn line-up voor 2024 te veranderen.
McLaren 2024 F1 Coureurs
- Lando Norris – gecontracteerd tot eind 2025
- Oscar Piastri – gecontracteerd tot ten minste eind 2026
McLaren heeft nu een stabiele coureursopstelling na een paar turbulente jaren. Het Britse team tekende Ricciardo voor 2021 met hoge verwachtingen voor de racewinnaar, maar de overstap verliep niet zoals gepland en het team beëindigde zijn driejarig contract een seizoen te vroeg.
Het tekende rookie Oscar Piastri als zijn vervanger, en de 22-jarige heeft laten zien dat hij thuishoort in de F1. De McLaren-coureur scoorde zijn eerste punten in de derde ronde van het seizoen, voordat hij opeenvolgende podiumplaatsen behaalde in Japan en Qatar. Bij de laatste won hij ook de sprintrace.
Piastri is beloond met een nieuwe, langetermijnovereenkomst die loopt tot ten minste eind 2026. Hij zal een tweede seizoen als teamgenoot van Lando Norris ingaan, die zijn zesde campagne bij het team zal beginnen.
De 23-jarige is een leider geweest bij McLaren en, na een teleurstellende start met nul punten in de eerste twee grands prix, stond hij zeven keer op het podium in 2023.
Die eerste overwinning ontglipt hem echter nog steeds, en McLaren moet misschien kampioenschapswinnende capaciteiten tonen in de komende seizoenen om Norris voor de lange termijn vast te houden, met zijn contract dat afloopt aan het einde van 2025.
Mercedes 2024 F1 Coureurs
- Lewis Hamilton – gecontracteerd tot eind 2025
- George Russell – gecontracteerd tot ten minste eind 2025
Het zijn twee teleurstellende seizoenen geweest voor Mercedes, nadat Red Bull een einde maakte aan hun reeks van acht opeenvolgende wereldkampioenschappen. In 2024 zullen Lewis Hamilton en George Russell hun derde seizoen samen als teamgenoten ingaan, nadat laatstgenoemde Bottas verving voor 2022.
Hamilton toont weinig tekenen van pensioen, aangezien hij erop gericht is een recordbrekend achtste F1-wereldkampioenschap voor coureurs te winnen. Maar het valt nog te bezien of Mercedes eindelijk het gat met het dominante Red Bull kan dichten, aangezien Hamilton sinds de GP van Saoedi-Arabië in 2021 geen grand prix meer heeft gewonnen.
In de afgelopen twee seizoenen is hij enigszins een mentor geweest voor Russell, met de 25-jarige die zijn eerste grand prix won bij de GP van Brazilië in 2022. Maar dit jaar was een beetje teleurstellend voor Russell, die achtste werd in het kampioenschap zonder raceoverwinningen. Beide coureurs zijn duidelijk gelukkig bij het team, wat blijkt uit de contracten die ze dit jaar hebben getekend.
Red Bull 2024 F1 Coureurs
- Sergio Perez – gecontracteerd tot eind 2024
- Max Verstappen – gecontracteerd tot eind 2028
Max Verstappen is misschien wel de meest zekere coureur op de F1-grid. De regerende drievoudig wereldkampioen heeft verschillende records gebroken in 2023, en heeft een megacontract dat loopt tot eind 2028. Zijn toekomst daarna is een groot gespreksonderwerp geweest, aangezien Verstappen eerder zei dat hij zou kunnen besluiten om weg te lopen van F1 wanneer zijn deal afloopt.
Hoewel Sergio Perez gecontracteerd is voor volgend jaar, hebben zijn prestaties in 2023 hem achter zijn teamgenoot gelaten, en zijn uiteindelijke achterstand op Verstappen in het klassement – 290 – was hoger dan het totale aantal punten dat Perez verzamelde – 285 – in 2023. Hij eindigde echter nog steeds als tweede in het kampioenschap.
Er waren geruchten over Ricciardo die volgend jaar naar Red Bull zou gaan, maar het waarschijnlijkere scenario is dat Perez blijft voor het laatste jaar van zijn contract, voordat de line-up verandert in 2025.
Williams 2024 F1 Coureurs
- Alex Albon – gecontracteerd tot ten minste eind 2024
- Logan Sargeant – gecontracteerd tot eind 2023
Albon heeft zijn F1-carrière bij Williams nieuw leven ingeblazen. Hij werd door Red Bull aan het einde van 2020 laten vallen na slechte resultaten, wat hem dwong de 2021 seizoen te missen. Hij sloot zich aan bij Williams voor 2022 en is sindsdien uitgegroeid tot de teamleider.
Hij heeft bij vele gelegenheden indruk gemaakt, waaronder een zevende plaats bij de Italiaanse GP na als zesde te hebben gekwalificeerd, en hij kwalificeerde zich beter dan rookie teamgenoot Sargeant bij elke race dit seizoen.
Dat leidde tot twijfels over de toekomst van Sargeant. Hij scoorde slechts één punt in 2023, dat kwam bij de GP van de Verenigde Staten omdat Hamilton en Leclerc beiden na de race werden gediskwalificeerd, en hij is nog niet bevestigd voor 2024 ondanks dat alle rondes zijn voltooid.
Maar teambaas James Vowles spreekt vaak zijn steun uit voor Sargeant en de lijst met potentiële vervangers neemt af.
Schumacher blijft de Mercedes-reservecoureur voor 2024 naast een World Endurance Championship drive met Alpine. Lawson is ook onwaarschijnlijk gezien zijn Red Bull-connecties, terwijl Formule 2-kampioen Theo Pourchaire al bevestigd is als Sauber’s reservecoureur voor volgend jaar.
Een zet voor Mercedes-junior Frederik Vesti, tweede in de F2-stand achter Pourchaire, zou als een schok worden beschouwd, terwijl tweevoudig IndyCar-kampioen Alex Palou een buitenkansje is, dus alle tekenen wijzen tot nu toe op Sargeant die blijft.