Leclerc en Ferrari: een sterke basis voor 2024
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Red Bull momenteel een flinke voorsprong heeft, maar benadrukt tegelijkertijd dat Ferrari vanuit een veel sterker fundament opereert dan in 2023. Samen met teamgenoot Carlos Sainz heeft Leclerc drie dagen lang zonder noemenswaardige problemen kunnen testen in Bahrein, afgezien van een losgeraakte putdeksel die door een SF-24 werd opgetild. Gedurende deze testdagen in Sakhir wist Scuderia Ferrari twee van de drie keer de snelste tijd neer te zetten. Hoewel de absolute rondetijden tijdens tests zelden een accurate indicatie zijn van de werkelijke snelheid, heeft Leclerc toch positieve feedback gegeven over zijn nieuwe wagen.
De SF-24 door de ogen van Leclerc
Na de SF-24 uitvoerig getest te hebben, is Leclerc tevreden over wat hij tot nu toe heeft gezien, hoewel hij erkent dat Red Bull nog steeds de te kloppen partij is. “Het eerste goede punt is dat er geen verrassingen zijn,” vertelde Leclerc aan de media, waaronder PlanetF1.com. “Alles wat we van deze auto verwachtten, hebben we op het echte circuit gezien, en dat is positief omdat het ons helpt de auto verder te ontwikkelen in de simulator en alles lijkt logisch.”
Leclerc merkt op dat het moeilijk is om de competitiviteit van Ferrari te peilen, maar zijn persoonlijke gevoel zegt dat Red Bull nog steeds een aanzienlijke voorsprong heeft. Desondanks is de basis waar vanuit Ferrari werkt veel sterker dan vorig jaar. “Vorig jaar was het na de tests moeilijk om te begrijpen in welke richting we ons ontwikkelden omdat de auto zo inconsistent was. Dit jaar weten we precies waar we moeten verbeteren en waar de zwakke punten van de auto liggen, wat ons meer hoop geeft voor de ontwikkeling.”
De nieuwe uitdager van Ferrari: een stap vooruit
Zowel Leclerc als Sainz zijn positief over hoe hun nieuwe uitdager zich gedraagt vanaf hun eerste rit in Fiorano na de lancering van de auto. Leclerc erkent dat de auto een “stap vooruit” is, maar benadrukt dat een goede hantering niet per se gelijkstaat aan snelheid. “Eerlijk gezegd voelde het vanaf de eerste ronde in de simulator als een makkelijkere auto om te besturen,” stelt Leclerc. “Zodra we hier kwamen en het gevoel goed was, konden we meteen consistent zijn, wat zal helpen tijdens de race.”
Leclerc benadrukt echter dat bestuurbaarheid en competitiviteit twee heel verschillende dingen zijn. Ondanks de verbeteringen, is er nog veel werk aan de winkel en is het afwachten hoe competitief Ferrari zal zijn in de komende races. Leclerc is echter optimistisch dat er zeker een stap vooruit is gezet in termen van bandenbeheer, wat een cruciaal aspect is gezien de kenmerken van de nieuwe auto.