Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Button roept FIA op om regels te wijzigen na Verstappen en Norris controverse bij COTA
F1 nieuws

Button roept FIA op om regels te wijzigen na Verstappen en Norris controverse bij COTA

122
Button roept FIA op om regels te wijzigen na Verstappen en Norris controverse bij COTA
Foto: Zach Catanzareti Photo

Jenson Button heeft zijn frustratie geuit na de incidenten tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin.

Volgens Button speelde Verstappen de regels “perfect” door Norris van de baan te drukken in bocht 1, maar hij benadrukt dat er behoefte is aan betere regels om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Het incident, waarbij beide coureurs buiten de baan eindigden, maar alleen Norris werd bestraft, heeft geleid tot een oproep tot verandering in de manier waarop deze situaties worden afgehandeld door de FIA.

Max Verstappen liet tijdens de race in Austin zien dat hij de regels van de Formule 1 tot in de puntjes begrijpt. Tijdens de openingsronde in bocht 1 duwde hij Lando Norris van de baan, waarbij hij handig gebruik maakte van het “let them race”-beleid van de FIA

Dit beleid geeft coureurs meer vrijheid in het racen en stelt hen in staat agressiever te zijn in hun verdediging. Het incident herhaalde zich later in ronde 52 toen Norris probeerde om Verstappen in te halen bij bocht 12.

Norris had op dat moment een betere exit en leek Verstappen te hebben ingehaald, maar Verstappen remde laat en claimde de binnenkant van de bocht.

Hierdoor had Verstappen het recht om de bocht in te gaan, maar hij slaagde er niet in om de bocht volledig te nemen en eindigde samen met Norris buiten de baan. Ondanks het feit dat beide coureurs de baan verlieten, werd alleen Norris bestraft omdat hij terugkeerde op de baan en de positie voor Verstappen niet teruggaf.

“Max was duidelijk snel op de radio om te melden dat Lando buiten de baan had ingehaald,” zei Red Bull-teambaas Christian Horner, verwijzend naar de regels die duidelijk stellen dat je geen positie mag winnen buiten de baan.

Het probleem met de huidige regelgeving

Jenson Button, de wereldkampioen van 2009, maakte zijn ongenoegen kenbaar over deze situatie en benadrukte dat de huidige regels tekortschieten. Hoewel Verstappen technisch gezien binnen de regels handelde, stelt Button dat dit soort situaties beter gereguleerd moeten worden om eerlijker racen te bevorderen.

“Het is frustrerend om te zien. Lando haalde hem buiten de baan in, maar Max ging zelf ook buiten de baan,” vertelde Button aan Horner.

De kern van het probleem, volgens Button, ligt in de manier waarop de regels worden toegepast. Het huidige beleid stelt dat de coureur die voorop ligt bij de apex van de bocht, het recht heeft om de lijn te houden, zelfs als dit betekent dat beide auto’s de baan verlaten.

Lees ook:  Waarom Verstappen in Brazilië de beste natte race ooit reed: 'dat kan alleen hij'

Button stelt dat dit leidt tot onrechtvaardige situaties, waarbij de aanvallende coureur onterecht wordt bestraft omdat hij buiten de baan wordt gedwongen door een late verdedigingsactie.

“Max was voorop, maar is dat omdat hij in de apex van de bocht het rempedaal losliet en ze beiden van de baan af reed?” vroeg Button retorisch aan Horner.

Oproep tot verandering: regels voor beter racen

Button gelooft dat de regels moeten worden aangepast om te voorkomen dat coureurs hun rivalen volledig van de baan duwen zonder consequenties. Hij wees erop dat als deze incidenten zouden plaatsvinden op een circuit zoals Monaco, waar minder uitloopzones zijn, coureurs voorzichtiger zouden zijn.

Button pleit voor een regel die stelt dat het niet toegestaan is om een andere auto volledig van de baan te duwen, wat volgens hem zou leiden tot eerlijker racen en minder controversiële beslissingen van de stewards.

“We hebben een regel nodig die stelt dat je geen andere auto volledig van de baan mag duwen, dan zouden we beter racen zien en hoeven we niet steeds over dit soort situaties te praten,” aldus Button.

Hoewel Horner de frustratie van Button begrijpt, blijft hij vasthouden aan het feit dat de huidige regels duidelijk zijn en dat Verstappen handelde binnen de grenzen van wat toegestaan is. Hij benadrukte dat Verstappen onmiddellijk op de radio zat toen Norris de witte lijn overschreed, wetende dat dit een overtreding was.

Het incident leidde uiteindelijk tot een tijdstraf van vijf seconden voor Norris, wat hem zijn podiumplaats kostte. Ondanks dat Norris als derde over de finish kwam, werd de straf toegepast en eindigde hij achter Verstappen.

Lees ook:  Norris noemt de nederlaag die McLaren sterker maakte

Dit was een bittere pil voor Norris, die beweerde dat de FIA de regels tijdens de race had “veranderd”. Hij bleef echter niet gespaard van de straf, ondanks zijn overtuiging dat Verstappen hem onterecht van de baan had geduwd.

CoureurPositie op baanStraf
Max Verstappen3eGeen straf
Lando Norris3e (voor straf)5 seconden tijdstraf

De analyse van Horner: had Norris het kunnen vermijden?

Christian Horner gaf na de race aan dat hij verrast was dat Norris de positie niet teruggaf na het incident. Hij suggereerde dat Norris, gezien zijn snelheid, opnieuw had kunnen aanvallen in de laatste paar ronden.

Horner geloofde dat Norris, als hij Verstappen had laten passeren, gemakkelijk in staat zou zijn geweest om de verloren positie terug te winnen, zonder het risico van een straf.

“Met de snelheid die Lando had, had hij waarschijnlijk in een andere ronde opnieuw kunnen proberen om aan de binnenkant van Max te komen,” verklaarde Horner.

Ondanks het dramatische incident, had Verstappen het laatste woord. Door de tijdstraf van Norris slaagde Verstappen erin om zijn podiumplaats te behouden en belangrijke punten te scoren in het kampioenschap.

Dit incident benadrukt echter opnieuw de noodzaak van duidelijkere regels rond het racen en verdedigen op de baan, vooral in situaties waarin coureurs buiten de baan terechtkomen.

Het is duidelijk dat Button pleit voor veranderingen in de regels om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. De vraag blijft echter of de FIA bereid is om deze wijzigingen door te voeren en hoe dit de toekomst van het racen in de Formule 1 zal beïnvloeden.

Gerelateerd nieuws

Verstappen zet vraagtekens bij FIA na straf Norris

Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Qatar stevige kritiek geuit...

Toto Wolff reageert op ‘gekke, verzonnen complottheorieën’ over Hamilton

Toto Wolff, teambaas van Mercedes F1, heeft zich fel uitgesproken tegen complottheorieën...

Red Bull laat Sergio Pérez zelf beslissen over toekomst

Sergio Pérez staat onder grote druk bij Red Bull Racing na een...

Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

Sergio Perez lijkt na de seizoensfinale in Abu Dhabi afscheid te nemen...

Horner hekelt Perez na zoveelste excuus over ‘koude banden’

Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez...

Verstappen verliest pole door gridstraf: ‘niet waar ik op hoopte’

Max Verstappen leek zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk...

Schandaal binnen de FIA: Kritiek op corruptie en transparantie

Het door The Times onthulde schandaal draait om een fonds van $1,5...

McLaren speelt teamorders uit tijdens Qatar Sprint: Ferrari krijgt zware klap

Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een...