Audi’s entree in de Formule 1 dreigt moeilijker te worden dan verwacht. Volgens nieuwe geruchten ligt de ontwikkeling van hun 2026-motor achter op schema, met een vermogensgat tot wel 31 pk ten opzichte van Mercedes.
Terwijl de Duitse fabrikant zich voorbereidt op zijn debuut in het nieuwe tijdperk van de Formule 1, lijken de eerste cijfers reden tot zorg.
De cijfers zouden afkomstig zijn van bronnen dicht bij de motortests van de fabrikanten. Mercedes lijkt opnieuw de lat te hebben gelegd, terwijl Audi – ondanks optimistische geluiden uit hun kamp – nog flink moet inhalen.
Volgens de Italiaanse editie van Motorsport.com zou Mercedes’ nieuwe krachtbron voor 2026 momenteel 420 kilowatt produceren, wat neerkomt op zo’n 571 pk.
Audi heeft inmiddels de grens van 400 kW doorbroken, maar dat betekent dat hun verbrandingsmotor momenteel rond de 540 tot 550 pk levert — goed voor een tekort van ongeveer 21 tot 31 pk.
Dat verschil lijkt klein, maar in Formule 1-termen is het gigantisch. Ter vergelijking: in 2023 werd het zwakste motorblok, dat van Renault, door de FIA geschat op slechts 20 tot 33 pk minder dan de concurrentie.
Audi bevindt zich dus op een vergelijkbaar niveau van achterstand, nog vóór het team überhaupt zijn eerste race heeft gereden.
De geruchten komen van “mensen die de lucht ruiken” — insiders die de testfaciliteiten en motorbanken van de fabrikanten nauwlettend volgen. Daarbij speelt ook het overstappen van ingenieurs tussen teams een rol, wat informatie over de stand van zaken binnen de verschillende motorprogramma’s laat uitlekken.
Mercedes loopt opnieuw voorop
Het is niet de eerste keer dat Mercedes de concurrentie lijkt te overklassen tijdens een grote regelwijziging. Toen de hybride-turbo era in 2014 begon, domineerde het team uit Brackley acht opeenvolgende constructeurstitels en zeven coureurstitels — zes voor Lewis Hamilton en één voor Nico Rosberg.
Ook nu lijkt Mercedes beter voorbereid dan de rest. De 2026-reglementen brengen enorme veranderingen met zich mee: 50 procent elektrische aandrijving, volledig duurzame brandstoffen en actieve aerodynamica die de auto’s tijdens een ronde laat wisselen tussen hoge en lage downforce.
De technische uitdaging is enorm. Toch wijzen meerdere bronnen erop dat Mercedes zijn ontwikkeling verder heeft dan de concurrentie. De cijfers op de testbanken lijken dat te bevestigen.
Teamchef Toto Wolff liet eerder dit jaar al doorschemeren dat de nieuwe auto’s mogelijk topsnelheden tot wel 400 kilometer per uur kunnen halen.
“Het potentieel is krankzinnig. We praten over snelheden die we nog nooit in de Formule 1 hebben gezien.”
Of andere fabrikanten dat soort cijfers halen, is nog onbekend. Audi maakt in 2026 officieel zijn Formule 1-debuut door het huidige Sauber-team volledig over te nemen.
De overname van 100 procent van het Zwitserse team werd begin dit jaar afgerond. Daarmee wordt Audi niet alleen motorleverancier, maar ook fabrieksteam — een zeldzame stap in de moderne Formule 1.
Teamchef Jonathan Wheatley, voormalig sportdirecteur van Red Bull, gaf onlangs een update over de voortgang van het project.
“Het testprogramma op de motorbank ligt op schema. De focus ligt nu vooral op betrouwbaarheid, nog niet op pure performance.”
Audi wil in december voor het eerst de motor koppelen aan het chassis, waarmee het volledige pakket wordt getest. Pas dan zal duidelijk worden hoe groot het prestatieverschil werkelijk is.
“Het is nog te vroeg om iets over prestaties te zeggen. We weten pas echt waar we staan aan het begin van volgend seizoen.”
Ferrari en Honda ook in achtervolging
Audi is niet de enige fabrikant die worstelt met de nieuwe regels. Ferrari zou volgens Italiaanse media nog altijd “achter de feiten aanlopen”, ondanks het werk aan een “revolutionair” inlaatsysteem voor hun nieuwe aluminium cilinderkop.
De eerdere staalvariant, ontwikkeld door Wolf Zimmermann – hoofd van Ferrari’s verbrandingsmotorontwikkeling – werd verlaten wegens betrouwbaarheidsproblemen.
Zowel Zimmermann als zijn plaatsvervanger Lars Schmidt staan overigens op het punt om naar Audi te verhuizen zodra hun werk aan Ferrari’s 2026-motor is afgerond.
Dat betekent dat Audi straks twee van Ferrari’s belangrijkste motorexperts aan boord heeft, samen met voormalig teambaas Mattia Binotto. Binotto, inmiddels chief operating en technical officer bij Audi, is de man die het project moet samenbrengen tot een competitieve krachtbron.
Honda, dat in 2026 terugkeert als officiële motorleverancier van Aston Martin, schijnt “niet ver achter” te liggen. Over Red Bull Powertrains-Ford is daarentegen weinig bekend. Red Bull-teamchef Laurent Mekies hield de verwachtingen bewust laag:
“Het zou dom zijn om te denken dat we Mercedes en Ferrari meteen kunnen verslaan,” zei hij.
Zijn voorganger Christian Horner voegde daaraan toe dat het “genant” zou zijn als de nieuwkomer wél de gevestigde namen zou overtreffen.
De FIA lijkt zich bewust van de problemen die sommige fabrikanten hebben met de 2026-regels. Daarom is een nieuw noodprogramma in het leven geroepen: de zogenaamde Additional Development and Upgrade Opportunities (ADUO).
Dit initiatief biedt extra mogelijkheden om de homologatie van de motor aan te passen, meer ontwikkeltijd op de testbanken toe te staan en verlichting te bieden binnen de budgetlimiet voor motorfabrikanten die achterlopen.
Daarnaast kunnen fabrikanten die te maken hebben met ernstige betrouwbaarheidsproblemen een tijdelijk hogere kostenlimiet krijgen om hun motor aan te passen zonder de financiële regels te overtreden.
Het is duidelijk dat niet alle fabrikanten klaar zijn voor het nieuwe tijdperk. Een eerder rapport meldde al dat “alleen Mercedes” de ontwikkeling tot nu toe zonder grote problemen heeft doorstaan.
Twee fabrikanten zouden “ver achter” liggen, terwijl een derde kampte met een oncompetitieve motor vanwege een verkeerde brandstofkeuze. Voor Audi komt het nieuws ongelegen.
Het merk positioneert zijn F1-deelname als het kroonstuk van zijn technologische ambities, met nadruk op duurzaamheid, elektrificatie en Duitse precisie. Maar de realiteit is dat Mercedes al een decennium voorsprong heeft in hybride-technologie.