Audi heeft ambitieuze plannen in de Formule 1, met een investering van £470 miljoen in het team dat momenteel onder de naam Sauber opereert. Hoewel Audi zich richt op het winnen van kampioenschappen tegen 2031, is het verre van zeker dat ze zelfs maar een enkele Grand Prix zullen winnen.
Scott Mitchell-Malm heeft aangegeven dat het team mogelijk nooit een race zal winnen, ondanks hun grote ambities en aanzienlijke investeringen.
“Ik zou verrast zijn als hun eerste overwinning in de eerste drie seizoenen komt, en er is een risico dat het helemaal niet zal gebeuren,” aldus Mitchell-Malm.
Audi’s ambities en uitdagingen
Audi betreedt de Formule 1 met een sterke focus op het behalen van kampioenschappen en heeft intern het doel gesteld om tegen 2031 de top te bereiken. Deze ambitie wordt ondersteund door hun aanzienlijke investering van £470 miljoen in het Sauber-team, dat vanaf 2026 zal racen onder de Audi-vlag. Dit bedrag, genoemd door Motorsport Magazine, benadrukt de serieuze intentie van Audi om een belangrijke speler te worden in de sport.
Toch zijn er aanzienlijke uitdagingen die overwonnen moeten worden voordat Audi competitief kan zijn. Sauber, dat de afgelopen jaren worstelde met prestaties, heeft sinds hun enige overwinning in 2008, toen Robert Kubica de Grand Prix van Canada won, geen significante successen geboekt.
Deze overwinning werd behaald tijdens hun samenwerking met BMW, en zal niet worden meegerekend wanneer Audi het team overneemt. Dit betekent dat Audi’s statistieken vanaf nul beginnen, wat de omvang van hun uitdaging onderstreept.
Scott Mitchell-Malm van The Race is sceptisch over de kansen van Audi om snel succesvol te zijn in de Formule 1. Hij waarschuwt dat het tijd kan kosten voordat Audi in staat is om zelfs maar punten te scoren, laat staan een podiumplaats te behalen. Hij verwacht dat het eerste podium voor het team op zijn vroegst in 2028 zal komen, wat aangeeft dat Audi een lange weg te gaan heeft voordat ze hun doelstellingen kunnen realiseren.
Vergelijking met andere teams zonder Grand Prix-overwinning
Van de vijf teams op de huidige Formule 1-grid hebben alleen Haas en Aston Martin nog nooit een Grand Prix gewonnen. Haas, dat in 2016 zijn intrede deed in de Formule 1, heeft zelfs nog geen enkele podiumplaats behaald. Hun enige opvallende prestatie tot nu toe is een poleposition, behaald door Kevin Magnussen tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 2022.
Aston Martin, dat zijn debuut maakte in de Formule 1 in de late jaren 1950 en in 2021 terugkeerde op de grid, heeft weliswaar negen podiumplaatsen behaald, maar staat nog steeds zonder overwinning. Ondanks dat Aston Martin met deze negen podiumplaatsen beter presteert dan teams zoals Alpine en Red Bull’s junior team, blijft de overwinning uit. Alpine wist hun eerste overwinning binnen te halen na de rebranding in 2021, toen Esteban Ocon de Hongaarse Grand Prix won.
Red Bull’s junior team, nu bekend als RB, heeft ook twee opmerkelijke overwinningen behaald op Monza, respectievelijk in 2008 door Sebastian Vettel en in 2020 door Pierre Gasly.
Audi’s technische en strategische voorbereidingen
Audi’s technische voorbereiding voor hun debuut in de Formule 1 draait grotendeels om de ontwikkeling van een krachtige motor, die door voormalig F1-coureur Giedo van der Garde werd omschreven als een “kanon van een motor.” Dit geeft aan dat Audi serieus werk maakt van hun technologische innovatie.
Echter, een goede motor alleen is niet voldoende om succesvol te zijn in de Formule 1. Het bouwen van een competitieve chassis die de kracht van de motor kan benutten, is minstens zo belangrijk en kan een tijdrovend proces zijn.
Naast de technische uitdagingen staat Audi voor strategische keuzes met betrekking tot hun line-up. Met de aanstelling van Mattia Binotto als hoofd van het project en Jonathan Wheatley, die overkomt van Red Bull om teammanager te worden, lijkt Audi vastberaden om een sterk managementteam op te bouwen. De volgende stap voor het team is het vormen van een competitief coureursduo.
Nico Hülkenberg is al bevestigd, maar de keuze voor zijn teamgenoot is nog niet definitief. Valtteri Bottas zou mogelijk bij het team blijven, maar er wordt ook gekeken naar externe opties, zoals Gabriel Bortoleto, een McLaren-junior en momenteel tweede in de Formule 2-stand.
Ondanks de grote ambities en de aanzienlijke financiële middelen, blijft er onzekerheid bestaan over de mate van succes die Audi in de Formule 1 kan behalen. De woorden van Mitchell-Malm, die waarschuwt voor het risico dat Audi mogelijk nooit een Grand Prix zal winnen, geven aan dat het team voor een zware uitdaging staat.