Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Alonso’s frustratie met AMR25 groeit: ‘deze auto sterft in langzame bochten’

Alonso’s frustratie met AMR25 groeit: ‘deze auto sterft in langzame bochten’

639
Alonso’s frustratie met AMR25 groeit: ‘deze auto sterft in langzame bochten’

Aston Martin is dit seizoen teruggevallen naar het achterveld, en Fernando Alonso betaalt daar de hoogste prijs voor. Waar de AMR23 vorig jaar nog een regelmatige podiumkandidaat was, zakt de AMR25 door het ijs.

Alonso noemt het gebrek aan mechanische grip in langzame bochten als belangrijkste probleem, en dat maakt de auto onhandelbaar op circuits met technische secties.

Tijdens de openingsraces liep het fout. In Bahrein viel de auto volledig door de mand, met posities rond P16 en P18. Het contrast met 2023, toen Alonso met de AMR23 nog meedeed in de top drie, is schrijnend.

De frustratie is voelbaar. Volgens insiders is dit niet alleen een tijdelijk probleem, maar een fundamenteel gebrek in het concept van de huidige auto.

“De auto is gewoon niet goed in langzame bochten, en dat maakt het rijden extreem moeilijk.”

Structurele zwaktepunten en een onstabiel technisch team

De grootste zorg zit in de opbouw van het team zelf. Technisch directeur Dan Fallows, die verantwoordelijk was voor het succesvolle ontwerp van 2023, is inmiddels vertrokken.

Zijn relatie met aankomend topontwerper Adrian Newey was volgens bronnen gespannen. Mike Krack, tot voor kort teamchef, werd van zijn technische taken ontheven en kreeg een andere rol als trackside officer.

Tegelijkertijd worstelt Aston Martin met een overgangsfase richting 2026. De samenwerking met Mercedes loopt ten einde, terwijl Honda zich voorbereidt op hun rol als motorleverancier.

Die combinatie van toekomstgericht denken en huidige afhankelijkheid van Mercedes zorgt voor spanningen, vooral nu het team zich in het midden van twee grote tijdperken bevindt.

“We hebben te maken met een unieke situatie: nieuwe powerunit, nieuwe versnellingsbak en een nieuw technisch concept. Dat vereist keuzes.”

Het probleem is dat deze keuzes nu al impact hebben op de prestaties van dit seizoen, zonder dat er direct zicht is op verbetering.

Lees ook:  Stroll verrast met betere seizoensstart dan Alonso: 'toch niet zo slecht als gedacht'

Wat de situatie extra nijpend maakt, is het uitblijven van upgrades. Aston Martin kiest ervoor om eerst te begrijpen wat er mis is met de huidige auto, voordat ze nieuwe onderdelen introduceren.

Maar in een competitief veld waar teams als McLaren en Ferrari met grote stappen vooruitgaan, raakt Aston Martin steeds verder achterop.

De geplande komst van Enrico Cardile, voormalig Ferrari-topman, werd uitgesteld na juridische procedures. Hierdoor ontbreekt een duidelijke technisch leider die richting kan geven aan het 2025-project.

Newey’s invloed groeit, maar hij werkt voorlopig nog niet aan de auto van volgend jaar.

“We brengen pas iets als het werkt. Tot die tijd moeten we consolideren en begrijpen wat fout ging,” verklaarde Krack.

Het klinkt rationeel, maar in de praktijk betekent het dat Aston Martin vastzit in de achterhoede, met een coureur als Alonso die zijn tijd ziet wegtikken.

De emotionele tol voor Alonso

Voor Fernando Alonso is dit alles meer dan een technisch probleem. De Spanjaard kwam naar Aston Martin om nog één keer te strijden voor overwinningen. Wat begon als een renaissancejaar in 2023, is nu veranderd in een strijd tegen de klok.

Zijn fysieke gesteldheid is op peil, maar meldingen van rugproblemen wijzen op de tol die het werk in een ondermaatse auto eist.

Wat het extra pijnlijk maakt, is dat Alonso zich professioneel opstelt, zijn frustraties inslikt en het team blijft steunen. Maar de glans is verdwenen. Zijn kenmerkende drive, zijn gevatte radio’s en zijn scherpe opmerkingen zijn zeldzamer geworden.

“Ik probeer de balans te vinden, maar dit is niet de situatie waarin ik wilde belanden.”

De kans dat hij in 2026 nog actief is, lijkt kleiner te worden als de prestaties dit jaar niet aantrekken. Alonso wil winnen, niet meehobbelen.nAston Martin wil zich profileren als groot team, maar handelt niet als zodanig.

Lees ook:  Aston Martin doet opvallende uitspraak over 2025: 'zelfs de oude onderdelen presteren beter'

De afhankelijkheid van Mercedes voor onderdelen zoals versnellingsbakken en achterwielophanging, gecombineerd met een motor die in 2026 verdwijnt, maakt het moeilijk om consistent te presteren.

Mercedes zou, volgens sommige analisten, minder prioriteit geven aan een team dat zijn biezen pakt.

De breuk met Dan Fallows, de vertraging van Cardile, het uitblijven van upgrades en het ontbreken van technische harmonie: het zijn allemaal tekenen dat het project in verval is geraakt. Aston Martin heeft het vertrouwen dat ze opbouwden in 2023 inmiddels verspeeld.

De situatie doet denken aan de tragiek die Alonso eerder meemaakte bij McLaren. Wederom is hij terechtgekomen in een project dat veelbelovend begon, maar door interne instabiliteit en externe afhankelijkheden de weg kwijt is geraakt.

Gerelateerd nieuws

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton ‘compleet kapot’ na Ferrari-blamage in kwalificatie: ‘we staan gewoon nergens’

Op het historische asfalt van Imola beleefde Ferrari een van de pijnlijkste...

Carlos Sainz Williams

FIA straft Williams na pitlane-overtreding Sainz: ‘Carlos reed 93 km/u waar 80 mag’

Carlos Sainz was furieus na afloop van de vrijdagtraining in Imola. En...

Alex Albon

Manager Albon verrast met uitspraak: ‘contract is maar papier, alles heeft een prijs’

Met die woorden gooide Albon’s manager olie op het vuur en liet...

Flavio Briatore

Colapinto in de war door uitspraak Briatore: ‘Vijf races? Dat stond nergens vast’

Met die woorden gooide Flavio Briatore olie op het vuur rond de...