Binnen het team van Aston Martin heerst er al enige tijd onrust over de wijze waarop de beslissingen van de racestewards van de FIA uitpakken voor hun coureurs. Fernando Alonso kreeg tijdens de Grand Prix van Australië een straf voor potentieel gevaarlijk rijgedrag, omdat hij op een te opvallende manier vertraagde voor een bocht, wat leidde tot een ongeval met de achtervolgende Mercedes van George Russell. Niet alleen in Australië, maar ook in China werd Alonso bestraft, ditmaal vanwege zijdelings contact met Carlos Sainz tijdens de sprint race. Tegelijkertijd kreeg zijn teamgenoot Lance Stroll een straf voor het aanrijden van Daniel Ricciardo tijdens de safety car, beslissingen die teambaas Mike Krack als “frustrerend” en “oneerlijk” bestempelde.
De frustraties van Alonso in Miami
In de sprint race in Miami werd Alonso het slachtoffer van een agressieve manoeuvre van Lewis Hamilton, die bij de start van de race binnendoor kwam, wat resulteerde in een chaos waarbij vier auto’s betrokken waren, waaronder die van zijn teamgenoot Lance Stroll en Lando Norris van McLaren. Alonso was woedend dat Hamilton niet gestraft werd voor het contact gedurende één ronde, omdat hij “geen Spanjaard is”. Vier uur later, na de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag, was hij nog steeds van mening dat zijn nationaliteit een rol speelt in hoe hij wordt behandeld.
“Ik heb echt het gevoel dat nationaliteit ertoe doet,” zei Alonso. Hij verklaarde dat hij met Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA, zou gaan praten om te zorgen dat zijn nationaliteit of iets anders geen invloed zou hebben op de besluitvorming. “Niet alleen voor mij, maar ook voor de toekomstige generatie Spaanse coureurs. Zij moeten beschermd worden,” benadrukte hij.
Kwalificatieteleurstellingen en vooruitzichten
Alonso uitte verder zijn frustratie over een teleurstellende kwalificatiesessie op het Miami International Autodrome, waar hij de Q2 als 15e afsloot na gevangen te zijn in de hevige middenmootstrijd van de Formule 1. “Een beetje teleurgesteld over de kwalificatie voor ons. P15 in Q1, P15 in Q2, dus ik had vandaag niet veel snelheid,” gaf hij toe. Na enkele aanpassingen aan de afstelling sinds de ochtend, die blijkbaar niet het gewenste effect hadden, voelde hij dat de auto minder competitief was dan normaal.
Hij beschreef problemen met onderstuur in snelle bochten en overstuur in langzamere bochten, en een algemeen gebrek aan grip tijdens zijn runs. “Met twee tienden kun je P8 of P15 zijn. We zitten aan de verkeerde kant van die groep, terwijl we de laatste races aan de goede kant zaten,” legde hij uit. Hij keek vooruit naar een moeilijke race, maar hoopte dat Stroll, die vanaf P11 startte, toch wat punten zou kunnen scoren. Voor Alonso, startend vanaf P15, leek het een zware opgave te worden.