Williams heeft een sterke seizoensstart neergezet, met punten in vier van de eerste vijf races. Toch klinkt er voorzichtigheid binnen het team. Coureur Alex Albon geeft aan dat de voorsprong tijdelijk is en dat de echte test nog moet komen.
Williams staat momenteel vijfde in het constructeurskampioenschap met 25 punten. Alex Albon is goed voor 20 van die punten, mede dankzij zijn vijfde plek in Australië.
Het team heeft volgens hem eindelijk een auto die op meerdere circuits stabiel presteert, maar de zorgen nemen toe nu andere teams op het punt staan upgrades door te voeren.
“We moeten realistisch zijn,” aldus Albon. “We weten niet wanneer het volgende middenveldteam met een upgrade komt. Als dat gebeurt, kan onze reeks zomaar over zijn.”
Williams heeft besloten om dit seizoen nauwelijks updates te brengen. De focus ligt op de regels voor 2026, en dat betekent dat het huidige potentieel maximaal benut moet worden voordat de concurrentie aanhaakt.
Vowles kiest voor lange termijn
Teambaas James Vowles heeft herhaaldelijk benadrukt dat het huidige seizoen mag worden opgeofferd als dat betekent dat het team beter voorbereid is op 2026.
De nieuwe regelgeving vereist een compleet herontwerp van de auto’s, met andere aerodynamica en powerunits. Williams wil daarbij niet achteraan beginnen.
Deze strategie betekent wel dat er voorlopig weinig tot geen ontwikkeling op het gebied van performance wordt doorgevoerd in 2025. Albon erkent dat dit een risico inhoudt.
“Nu is het moment om punten te scoren. We hebben een goede start gehad, en die moeten we uitbuiten zolang het kan,” zegt hij.
Het racekalender speelt volgens Albon in het voordeel van Williams. De eerste vijf races vonden plaats in zes weken tijd.
Door de krappe planning hebben veel teams nog geen upgrades kunnen doorvoeren, en dat biedt kansen voor teams met een goed basispakket zoals Williams.
“Veel teams hebben nog geen updates gebracht. Omdat de eerste races zo dicht op elkaar zaten, konden wij ons voordeel behouden,” aldus Albon.
Toch erkent hij dat deze situatie niet zal aanhouden. Teams als Haas en Racing Bulls bereiden zich ook voor op upgrades, en zodra die er zijn, kan de hiërarchie snel veranderen.
Consistentie als wapen
Albon benadrukt dat zijn eigen prestaties al enige tijd op niveau zijn, maar dat het nu pas echt opvalt omdat de auto constanter presteert.
“Ik denk dat mijn prestaties sinds ik bij Williams zit vrij consistent zijn. Het valt nu alleen op omdat de auto het elk weekend ook doet,” verklaart hij.
De combinatie van persoonlijke stabiliteit en een degelijke auto levert nu resultaten op, maar zonder doorontwikkeling zal het moeilijk worden om in het middenveld stand te houden.
Williams balanceert momenteel tussen korte termijn succes en lange termijn strategie. Met een auto die tot nu toe presteert zonder noemenswaardige updates, heeft het team het maximale gehaald uit de openingsfase van het seizoen.
Maar de waarschuwing van Albon is helder: zodra de concurrentie upgradepakketten introduceert, zou Williams zomaar twee of drie plaatsen kunnen verliezen in het kampioenschap.
Hoeveel de focus op 2026 zal opleveren, is op dit moment niet te zeggen. Wat wél duidelijk is, is dat elk punt in 2025 telt. En zoals Albon het zelf verwoordt:
“We zitten nu in een sterke positie, maar die is broos. Elk weekend kan het kantelen.”