McLaren heeft te maken met een vermindering in windtunneltijd voor 2025, een direct gevolg van het winnen van het constructeurskampioenschap in 2024. Deze beperking, vastgelegd in de Aerodynamic Testing Restrictions (ATR) van de Formule 1, betekent dat McLaren slechts 70% van de standaard windtunneltijd en CFD-capaciteit mag gebruiken.
Hoewel dit een uitdaging lijkt, is het team ervan overtuigd dat het tekort aan tijd gecompenseerd kan worden door efficiëntie en kwaliteit in de ontwikkeling
De ATR-regels beperken de hoeveelheid aerodynamische testtijd op basis van de positie in het constructeurskampioenschap. Het team dat als eerste eindigt, zoals McLaren dit jaar, ontvangt slechts 70% van de baseline-toewijzing. Ter vergelijking:
Positie Kampioenschap | Windtunneltijd (%) | CFD-capaciteit (%) |
---|---|---|
1e plaats | 70% | 70% |
2e plaats | 75% | 75% |
10e plaats | 115% | 115% |
Deze beperkingen zijn bedoeld om competitievervalsing tegen te gaan en teams lager in het klassement extra ontwikkelmogelijkheden te geven. Voor McLaren, dat aan het begin van 2024 nog opereerde met een lagere standaard, betekent dit dat efficiëntie in ontwikkelingsprocessen cruciaal is geworden.
Andrea Stella, teambaas van McLaren, wijst erop dat de opening van een eigen windtunnel op het McLaren-hoofdkwartier in Woking een significante verbetering in de logistiek en ontwikkeling heeft gebracht.
“Nu hebben we een onderdeel klaar, en wordt het twee uur later getest, in plaats van twee dagen later zoals bij de Toyota-faciliteit,” zei Stella.
Voorheen maakte McLaren gebruik van de windtunnel van Toyota in Keulen. Dit bracht logistieke uitdagingen met zich mee, zoals vertragingen door verzending van onderdelen. Met de nieuwe faciliteit heeft McLaren directe toegang tot tests, wat een aanzienlijke tijdswinst oplevert.
De focus ligt nu niet alleen op snelheid, maar ook op het verbeteren van de correlatie tussen simulaties en de werkelijkheid. Dit proces, dat cruciaal is voor aerodynamische vooruitgang, minimaliseert fouten en optimaliseert ontwikkelingscycli.
Kwaliteit boven kwantiteit in aerodynamische ontwikkeling
Stella benadrukt dat de hoeveelheid windtunneltijd niet altijd bepalend is voor het succes van een auto-ontwikkeling. Het draait volgens hem om hoe efficiënt en effectief deze tijd wordt benut.
“Het is niet omdat ik drie keer zoveel windtunneltijd heb, dat ik de auto drie keer sneller zal ontwikkelen. Dat is niet het geval,” legt Stella uit.
McLaren heeft geïnvesteerd in kwalitatieve ontwikkeling, met een focus op:
- Verbeterde correlatie: Zorgen dat simulaties en windtunnelresultaten overeenkomen met prestaties op de baan.
- Gerichte innovatie: Prioriteren van ontwikkelingsgebieden met de hoogste impact.
- Snellere iteratie: Het verminderen van wachttijden tussen ontwerp en testen.
Deze aanpak heeft geleid tot upgrades zoals die in Austin en Singapore, die ondanks minder windtunneltijd aanzienlijk bijdroegen aan de prestaties van de auto.
Hoewel McLaren minder tijd heeft dan rivalen zoals Ferrari, Red Bull en Mercedes, toont het team aan dat kwantiteit niet allesbepalend is. Stella benadrukt dat sommige teams met meer tijd ontwikkelingscycli hebben doorlopen die niet resulteerden in verbeteringen op de baan. Dit onderstreept het belang van precisie en gerichte innovaties.
Een belangrijk voorbeeld is hoe McLaren tijdens het seizoen 2024 upgrades introduceerde die direct succes opleverden, zonder afhankelijk te zijn van uitgebreide testtijden. De focus op correlatie en datakwaliteit heeft ervoor gezorgd dat middelen efficiënt worden ingezet.
Strategische voordelen van kortere ontwikkeltijden
De nieuwe windtunnel in Woking heeft McLaren een unieke logistieke voorsprong gegeven. Dit vertaalt zich in kortere ontwikkelingscycli en betere controle over het proces.
Voordelen van de nieuwe windtunnel:
- Snellere iteraties: Onderdelen kunnen binnen enkele uren getest worden.
- Lagere logistieke kosten: Minder afhankelijkheid van externe faciliteiten.
- Verhoogde flexibiliteit: Snelle aanpassingen mogelijk bij onverwachte resultaten.
Deze voordelen stellen McLaren in staat om hun beperkte windtunneltijd effectiever te benutten dan rivaliserende teams die meer tijd hebben, maar minder efficiënt werken.
McLaren heeft een duidelijke strategie om het tekort aan windtunneltijd in 2025 te compenseren. Door efficiënter gebruik van middelen, betere simulaties en een focus op kwaliteit boven kwantiteit, blijft het team concurrerend.
De woorden van Stella vatten dit vertrouwen goed samen:
“Zelfs als je meer beperkingen hebt, draait het om hoe je kennis genereert en efficiëntie bereikt. Dat is veruit het belangrijkste.”
Met deze aanpak toont McLaren aan dat succes in de Formule 1 niet afhankelijk is van ruwe cijfers, maar van strategische keuzes en innovatieve processen.