Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Waarom McLaren denkt zijn windtunneltekort in 2025 te kunnen overwinnen
F1 nieuws

Waarom McLaren denkt zijn windtunneltekort in 2025 te kunnen overwinnen

741
Waarom McLaren denkt zijn windtunneltekort in 2025 te kunnen overwinnen
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren heeft te maken met een vermindering in windtunneltijd voor 2025, een direct gevolg van het winnen van het constructeurskampioenschap in 2024. Deze beperking, vastgelegd in de Aerodynamic Testing Restrictions (ATR) van de Formule 1, betekent dat McLaren slechts 70% van de standaard windtunneltijd en CFD-capaciteit mag gebruiken.

Hoewel dit een uitdaging lijkt, is het team ervan overtuigd dat het tekort aan tijd gecompenseerd kan worden door efficiëntie en kwaliteit in de ontwikkeling

De ATR-regels beperken de hoeveelheid aerodynamische testtijd op basis van de positie in het constructeurskampioenschap. Het team dat als eerste eindigt, zoals McLaren dit jaar, ontvangt slechts 70% van de baseline-toewijzing. Ter vergelijking:

Positie KampioenschapWindtunneltijd (%)CFD-capaciteit (%)
1e plaats70%70%
2e plaats75%75%
10e plaats115%115%

Deze beperkingen zijn bedoeld om competitievervalsing tegen te gaan en teams lager in het klassement extra ontwikkelmogelijkheden te geven. Voor McLaren, dat aan het begin van 2024 nog opereerde met een lagere standaard, betekent dit dat efficiëntie in ontwikkelingsprocessen cruciaal is geworden.

Andrea Stella, teambaas van McLaren, wijst erop dat de opening van een eigen windtunnel op het McLaren-hoofdkwartier in Woking een significante verbetering in de logistiek en ontwikkeling heeft gebracht.

“Nu hebben we een onderdeel klaar, en wordt het twee uur later getest, in plaats van twee dagen later zoals bij de Toyota-faciliteit,” zei Stella.

Voorheen maakte McLaren gebruik van de windtunnel van Toyota in Keulen. Dit bracht logistieke uitdagingen met zich mee, zoals vertragingen door verzending van onderdelen. Met de nieuwe faciliteit heeft McLaren directe toegang tot tests, wat een aanzienlijke tijdswinst oplevert.

Lees ook:  Verstappen benadrukt de uitdaging van Norris in 2025: dit zegt de data

De focus ligt nu niet alleen op snelheid, maar ook op het verbeteren van de correlatie tussen simulaties en de werkelijkheid. Dit proces, dat cruciaal is voor aerodynamische vooruitgang, minimaliseert fouten en optimaliseert ontwikkelingscycli.

Kwaliteit boven kwantiteit in aerodynamische ontwikkeling

Stella benadrukt dat de hoeveelheid windtunneltijd niet altijd bepalend is voor het succes van een auto-ontwikkeling. Het draait volgens hem om hoe efficiënt en effectief deze tijd wordt benut.

“Het is niet omdat ik drie keer zoveel windtunneltijd heb, dat ik de auto drie keer sneller zal ontwikkelen. Dat is niet het geval,” legt Stella uit.

McLaren heeft geïnvesteerd in kwalitatieve ontwikkeling, met een focus op:

  • Verbeterde correlatie: Zorgen dat simulaties en windtunnelresultaten overeenkomen met prestaties op de baan.
  • Gerichte innovatie: Prioriteren van ontwikkelingsgebieden met de hoogste impact.
  • Snellere iteratie: Het verminderen van wachttijden tussen ontwerp en testen.

Deze aanpak heeft geleid tot upgrades zoals die in Austin en Singapore, die ondanks minder windtunneltijd aanzienlijk bijdroegen aan de prestaties van de auto.

Hoewel McLaren minder tijd heeft dan rivalen zoals Ferrari, Red Bull en Mercedes, toont het team aan dat kwantiteit niet allesbepalend is. Stella benadrukt dat sommige teams met meer tijd ontwikkelingscycli hebben doorlopen die niet resulteerden in verbeteringen op de baan. Dit onderstreept het belang van precisie en gerichte innovaties.

Een belangrijk voorbeeld is hoe McLaren tijdens het seizoen 2024 upgrades introduceerde die direct succes opleverden, zonder afhankelijk te zijn van uitgebreide testtijden. De focus op correlatie en datakwaliteit heeft ervoor gezorgd dat middelen efficiënt worden ingezet.

Strategische voordelen van kortere ontwikkeltijden

De nieuwe windtunnel in Woking heeft McLaren een unieke logistieke voorsprong gegeven. Dit vertaalt zich in kortere ontwikkelingscycli en betere controle over het proces.

Lees ook:  McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: 'we leerden van andere teams'

Voordelen van de nieuwe windtunnel:

  • Snellere iteraties: Onderdelen kunnen binnen enkele uren getest worden.
  • Lagere logistieke kosten: Minder afhankelijkheid van externe faciliteiten.
  • Verhoogde flexibiliteit: Snelle aanpassingen mogelijk bij onverwachte resultaten.

Deze voordelen stellen McLaren in staat om hun beperkte windtunneltijd effectiever te benutten dan rivaliserende teams die meer tijd hebben, maar minder efficiënt werken.

McLaren heeft een duidelijke strategie om het tekort aan windtunneltijd in 2025 te compenseren. Door efficiënter gebruik van middelen, betere simulaties en een focus op kwaliteit boven kwantiteit, blijft het team concurrerend.

De woorden van Stella vatten dit vertrouwen goed samen:

“Zelfs als je meer beperkingen hebt, draait het om hoe je kennis genereert en efficiëntie bereikt. Dat is veruit het belangrijkste.”

Met deze aanpak toont McLaren aan dat succes in de Formule 1 niet afhankelijk is van ruwe cijfers, maar van strategische keuzes en innovatieve processen.

Gerelateerd nieuws

Racing Bulls en Sauber starten Imola-test voor seizoen 2025

De Racing Bulls en Sauber-teams beginnen deze week hun voorbereidingen op het...

Stefano Domenicali spreekt zorgen over regelwijzigingen tegen: ‘niet focussen op details’

De aankomende wijzigingen in de Formule 1-reglementen voor 2026 roepen vragen op...

Waarom Oscar Piastri mogelijk buiten McLaren kijkt na 2025

Oscar Piastri kan na het seizoen 2025 besluiten om zijn toekomst bij...

Racing Bulls volgen het voorbeeld van Mercedes met nieuw 2025-plan

Racing Bulls heeft aangekondigd dat Yuki Tsunoda en Isack Hadjar in actie...

Verstappen redde Helmut Marko’s positie bij Red Bull: ’trouw aan zijn principes’

Max Verstappen heeft volgens diverse bronnen een cruciale rol gespeeld in het...

Waarom James Vowles Williams tot het breekpunt bracht voor het seizoen van 2024

James Vowles, de teambaas van Williams, heeft zijn invloed duidelijk laten gelden...

Audi voltooit volledige overname van Sauber voor F1-seizoen 2025

Audi heeft zijn volledige overname van het Sauber Formula 1-team afgerond. De...

Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’

De financiële gevolgen van de toetreding van Cadillac tot de Formule 1...