Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Verstappen werkt harder dan ooit om RB21-gebreken op te lossen: ‘hij is overal bij betrokken’

Verstappen werkt harder dan ooit om RB21-gebreken op te lossen: ‘hij is overal bij betrokken’

1k
Verstappen werkt harder dan ooit om RB21-gebreken op te lossen: ‘hij is overal bij betrokken’
Foto: Steffen Prößdorf

Max Verstappen legt zich op dit moment volledig toe op het oplossen van de tekortkomingen van de RB21. Na de GP van China werd opnieuw duidelijk dat Red Bull niet langer het dominante team is.

McLaren heeft de rol van nummer 1-team overgenomen, en zelfs Mercedes laat betere racepace zien.

Verstappen eindigde als derde in de sprint en vierde in de hoofdrace. Hoewel dat nog altijd solide resultaten zijn, is het gat met de kop groter dan Red Bull gewend is.

Verstappen haalt zichtbaar alles uit de auto, maar loopt tegen de grenzen aan van een smalle afstelmarge. Teamgenoot Liam Lawson heeft het nog lastiger en worstelt duidelijk met het gedrag van de auto.

“Hij werkt met de engineers en blijft ideeën aandragen. Dit is hoe we samen de performance terugvinden.” – Christian Horner

Volgens teambaas Christian Horner is het verschil tussen Verstappen en de rest niet alleen te verklaren door talent, maar vooral door inzet en samenwerking.

“Hij werkt harder dan ik hem ooit heb zien werken,” aldus Horner. “Hij geniet zelfs van dat aspect. Hij is ongeduldig, natuurlijk, maar blijft met ideeën komen.”

De rol van Verstappen is daarmee niet beperkt tot de cockpit. Hij neemt actief deel aan gesprekken met de engineers en probeert de afstelling van de auto stap voor stap te verbeteren op basis van zijn feedback op de baan.

De RB21 heeft een smalle afstelmarge en vraagt precisie

De grootste uitdaging bij de RB21 ligt volgens Verstappen in het beperkte afstelvenster. De auto is gevoelig voor kleine veranderingen, waardoor het lastig is om hem constant goed afgesteld te krijgen.

Dat leidt tot grillig gedrag op de baan, zeker wanneer de omstandigheden veranderen of het circuit veel grip biedt.

Verstappen noemde het venster waarin de auto goed functioneert “erg smal”. Die omschrijving geeft aan dat de engineers weinig speelruimte hebben bij het vinden van de optimale balans tussen snelheid en controle.

Lees ook:  Tsunoda haalt uit naar kwakkelende Red Bull: 'de auto is juist sneller'

Dat uit zich vooral in kwalificaties en races met variabele omstandigheden.

Verstappen weet dankzij zijn ervaring en aanpassingsvermogen nog prestaties uit de auto te persen, maar voor Lawson is het verschil direct voelbaar. Hij kan het gedrag van de RB21 nog niet consistent doorgronden.

De feedback van Verstappen is daarom cruciaal. Zijn opmerkingen over waar hij tijd verliest en welke reacties de auto geeft bij verschillende bochtentypen, vormen de basis voor het fine-tunen van het chassis en de aerodynamica.

Hoewel de technische reglementen voor 2026 grote veranderingen met zich meebrengen, kiest Red Bull ervoor om voorlopig alle aandacht op 2025 te houden.

Horner maakte duidelijk dat het nog te vroeg is om de focus te verleggen, zeker gezien de minimale achterstand in het kampioenschap.

“Het is pas race 2. Je kunt nu nog niet opgeven,” zei Horner. “We staan acht punten achter in het coureurskampioenschap, alles is nog mogelijk.”

Die opmerking is niet alleen bedoeld om het team scherp te houden, maar geeft ook aan dat Red Bull de strijd met McLaren nog volledig aangaat.

De ploeg uit Milton Keynes ziet ruimte voor verbetering, maar wil die binnen het huidige seizoen realiseren in plaats van zich al te richten op de ontwikkelingen voor 2026.

Red Bull beschikt volgens Horner over de juiste middelen en het juiste personeel om het probleem op te lossen.

Hij benadrukte dat het team “de tools en de mensen” heeft, en dat het nu aankomt op het analyseren van de data en het vinden van de ontbrekende prestaties.

Nieuwe updates moeten performance-achterstand dichten

Horner gaf eerder al aan dat Red Bull het hele seizoen zal blijven doorontwikkelen. Die lijn wordt doorgetrokken nu McLaren een duidelijke voorsprong heeft opgebouwd.

Lees ook:  Verstappen prijst Honda terwijl Alonso en Stroll woede oproepen bij Aston Martin

De huidige situatie vereist dat upgrades sneller dan gepland worden geïntroduceerd, om verdere achterstand te voorkomen.

De druk is voelbaar binnen het team, maar Horner benadrukt dat paniek uitblijft. De analyses zijn in volle gang en de communicatie tussen coureur en engineer speelt hierin een sleutelrol.

De samenwerking tussen Verstappen en het technische team wordt gebruikt om gericht verbeterpunten te formuleren.

Tegelijkertijd werkt Red Bull samen met Ford aan de ontwikkeling van de nieuwe powerunit voor 2026. Deze parallelle ontwikkeling mag de focus op het huidige chassis niet verstoren.

De uitdaging is om het RB21-project competitief te houden zonder concessies te doen aan de lange termijn. De manier waarop Verstappen zich vastbijt in de details van de RB21, is kenmerkend voor zijn benadering van het vak.

Hij levert niet alleen feedback, maar stelt actief vragen aan de engineers en daagt het team uit om elke tekortkoming om te zetten in meetbare verbetering.

“Hij zegt: ‘Wat als we dit proberen? Hier voel ik iets, hier mis ik tijd.’ Dat is hoe we samen vooruitgang boeken.”

Dat proces werkt alleen als de samenwerking soepel verloopt, en daar lijkt geen gebrek aan. De sfeer binnen Red Bull blijft constructief, ondanks de uitdagende start van het seizoen.

De combinatie van Verstappen’s rijstijl, zijn technische inzichten en zijn werkethiek maakt hem tot een sleutelfiguur in het oplossen van de problemen.

Dat hij zich niet laat ontmoedigen maar juist extra inzet toont, geeft aan hoe serieus hij de situatie neemt.

Red Bull weet dat er werk aan de winkel is. Maar zolang Verstappen de leiding neemt in dit proces, blijft het team geloven in een ommekeer binnen het seizoen. De basis ligt er – nu is het zaak om elke mogelijkheid tot prestatieverbetering te benutten.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Mclaren

Verstappen en Norris blikken vooruit op Jeddah: ‘dit circuit straft elke fout genadeloos af’

Voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië lieten meerdere Formule 1-coureurs zich...

Fernando Alonso Aston Martin

Alonso reageert op komst Verstappen: ‘mooi voor het team, maar niet realistisch’

Fernando Alonso heeft openlijk getwijfeld aan de kans dat Max Verstappen in...

Lewis Hamilton

Hamilton haalt uit na kritiek: ‘mensen maken overal een crisis van bij Ferrari’

Lewis Hamilton heeft gereageerd op de toenemende kritiek die hij ontvangt sinds...

Mercedes George Russell

George Russell over contractverlenging: ‘geen stress, geruchten kloppen deels’

George Russell is niet onder de indruk van de geruchtenstroom rond zijn...