Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten van 2024 zijn voorsprong in de titelstrijd vergroot na een beslissende tijdstraf voor zijn directe concurrent Lando Norris. Norris ontving een straf van vijf seconden voor het inhalen van Verstappen buiten de baan, waardoor hij zijn podiumplek verloor.
Dit gaf Verstappen de kans om zijn voorsprong in het kampioenschap te vergroten naar 57 punten, met nog vijf races te gaan in het seizoen. Het incident vond plaats in de laatste ronden van de race, waar beide coureurs de baanlimieten overschreden, maar alleen Norris werd bestraft door de stewards.
Deze straf heeft de dynamiek in de titelstrijd flink veranderd.
“Als ik in de eerste bocht beter had verdedigd en niet zo slecht had gereden, had ik na die bocht moeten leiden en hadden we het hier niet eens over gehad,” zei Norris na afloop van de race.
De race in Austin begon al met vuurwerk toen Verstappen direct bij de start een agressieve aanval inzette op Norris, die vanaf poleposition vertrok. Verstappen dook aan de binnenkant van de eerste bocht en dit zette de toon voor een race vol intensiteit.
Gedurende de race bleef Norris dichtbij Verstappen, mede dankzij zijn strategie om langer op zijn eerste set banden te blijven rijden. Deze tactiek gaf Norris versere banden in de laatste ronden, waardoor hij opnieuw in staat was Verstappen aan te vallen.
Het keerpunt kwam in ronde 52, toen Norris probeerde Verstappen in te halen bij bocht 12. Beide coureurs gingen wijd de baan af, maar Norris voltooide de inhaalactie buiten de baan. Ondanks dat Verstappen ook buiten de baan was gegaan, werd Norris als enige bestraft.
Volgens de regels moest Norris op dat moment meer naast Verstappen zitten om recht te hebben op de ruimte in de bocht, en dit was niet het geval.
De beslissing van de stewards om Norris te bestraffen leidde tot veel discussie in de paddock. Verschillende experts en fans uitten hun twijfels over de eerlijkheid van de straf, omdat beide coureurs de baanlimieten overschreden.
McLaren’s strategische fout
Een ander belangrijk aspect van dit incident was de beslissing van McLaren om Norris niet te instrueren om de positie terug te geven aan Verstappen na de inhaalactie buiten de baan. Deze keuze bleek achteraf een dure fout te zijn. Had McLaren Norris gevraagd de positie terug te geven, dan had hij wellicht een podiumplaats behouden zonder de tijdstraf.
“McLaren gaat spijt krijgen dat ze Norris niet hebben gevraagd die plaats terug te geven,” aldus F1-journalist Josh Suttill.
Deze strategische misrekening kostte McLaren niet alleen waardevolle punten in het coureurskampioenschap, maar ook in het constructeurskampioenschap. McLaren verloor cruciale punten in de strijd om het constructeurskampioenschap, waarin ze nu 48 punten achterstaan op Ferrari.
Team | Punten | Verschil met koploper |
---|---|---|
Ferrari | 450 | – |
McLaren | 402 | 48 |
Red Bull | 394 | 56 |
Gevolgen voor de titelstrijd
Met nog vijf races te gaan heeft Verstappen nu een voorsprong van 57 punten op Norris in de strijd om het kampioenschap. Norris, die de laatste races sterk presteerde, heeft nu een veel grotere uitdaging om Verstappen te kunnen inhalen. Statistisch gezien zou Norris gemiddeld 11,4 punten per race moeten inlopen om nog kans te maken op de titel.
- Huidige puntentotaal Verstappen: 412
- Huidige puntentotaal Norris: 355
- Benodigd verschil per race voor Norris: 11,4 punten
Deze cijfers laten zien hoe moeilijk het zal zijn voor Norris om het gat te dichten, vooral gezien de constante prestaties van Verstappen en de sterke Red Bull-auto. Norris moet vrijwel elke race winnen en hopen dat Verstappen fouten maakt of pech heeft om nog een kans te maken op de titel.
“Moeilijk om veel meer te verwachten, eerlijk gezegd denk ik dat zelfs als ik na de eerste bocht had geleid, ik op zijn best als derde zou zijn geëindigd,” reflecteerde Norris na de race.
Kritiek op de huidige regels
De straf voor Norris heeft de discussie over de huidige regels in de Formule 1 weer doen oplaaien. Veel experts vragen zich af of de regels eerlijk zijn voor coureurs die aanvallen, zoals Norris in dit geval deed.
De regels geven coureurs die verdedigen vaak een voordeel, zoals te zien was bij Verstappen in bocht 12. Dit incident heeft de vraag opgeworpen of de richtlijnen rond inhaalacties moeten worden aangepast.
F1-analist Ben Anderson benadrukt dat Norris niet ver genoeg naast Verstappen lag toen ze de apex van de bocht bereikten, en dat dit volgens de huidige regels betekende dat Norris geen recht had op ruimte in de bocht.
“De regels stellen nu dat als je aan de buitenkant inhaalt, het niet voldoende is om minder dan gelijk te zijn met de vooras van de andere auto om ruimte te eisen,” aldus Ben Anderson.
Met de uitkomst van de race in Austin heeft Verstappen zijn positie in de titelstrijd verder versterkt. Zijn voorsprong van 57 punten op Norris geeft hem een comfortabele marge in de resterende vijf races van het seizoen. Norris, die het momentum van de laatste races aan zijn zijde had, ziet zijn kansen op de titel ernstig verkleind na dit incident.
Norris blijft echter strijdlustig en heeft aangegeven dat hij en McLaren alles op alles zullen zetten om het seizoen zo sterk mogelijk af te sluiten. De tijdstraf heeft zijn titelkansen echter aanzienlijk bemoeilijkt, en het zal een enorme opgave zijn om Verstappen nog in te halen.