Max Verstappen heeft scherpe kritiek geuit op McLaren naar aanleiding van hun reactie op de straf die Lando Norris kreeg tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. De wereldkampioen stelt dat het Britse team de laatste tijd veel klaagt en wijst erop dat de regels duidelijk zijn wat betreft het inhalen buiten de baan.
Verstappen’s opmerkingen komen voort uit een incident tijdens de race in Austin, waarbij Norris een tijdstraf van vijf seconden kreeg voor het inhalen buiten de baan.
McLaren was het niet eens met deze beslissing en bekritiseerde de wedstrijdleiding. Verstappen verdedigde echter de beslissing van de stewards en benadrukte dat beide coureurs de regels moeten respecteren.
Max wees erop dat hij zelf in het verleden ook is bestraft voor vergelijkbare overtredingen, zoals tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017. Hij stelde dat het belangrijk is om kalm te blijven en het beste te doen in de gegeven situatie, ondanks de uitdagingen met de banden en de racesituatie.
Verstappen’s reactie op McLaren’s kritiek
Max Verstappen reageerde direct op de vraag of hij sympathie had voor McLaren’s standpunt:
“Nee, dat heb ik niet. Ik bedoel, ze klagen de laatste tijd sowieso veel.”
De Nederlander benadrukte vervolgens de duidelijkheid van de regels:
“Het staat heel duidelijk in de regels. Buiten de witte lijn mag je niet inhalen. Ik ben er in het verleden ook voor bestraft.”
Verstappen verwees hierbij naar zijn eigen ervaring tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017, waar hij een podiumplaats verloor door een soortgelijke overtreding.
Hij legde uit dat hij daarom kalm bleef en probeerde het beste te doen in de gegeven situatie, ondanks de moeilijkheden met de banden en de racesituatie waarin hij zich bevond. De wereldkampioen gaf aan dat hij, ondanks de controverse, nog steeds genoot van het gevecht met Norris:
“Over het algemeen heb ik nog steeds echt genoten van het gevecht dat we hadden.”
McLaren’s kritiek op de straf
McLaren was zeer kritisch over de beslissing van de stewards om Norris te bestraffen. Teambaas Andrea Stella gaf zijn visie op het incident:
“Mijn mening is dat de manier waarop de stewards ingrepen in een prachtig stukje autosport ongepast was, omdat beide auto’s buiten de baan waren, dus beide auto’s een voordeel behaalden. Het is jammer, want het kostte ons een podium.”
Stella benadrukte dat beide coureurs van de baan gingen en dat als er al een voordeel was behaald, dit op zijn minst neutraal was. Hij suggereerde dat Verstappen’s verdedigende actie Norris geen kans gaf om de manoeuvre te voltooien.
Lando Norris zelf noemde de beslissing “overhaast” en stelde dat Verstappen’s agressieve verdediging hem geen andere keuze liet dan van de baan te gaan.
De impact op het kampioenschap
Het incident en de daaropvolgende straf hadden een significante impact op de stand in het wereldkampioenschap. Door de straf viel Norris terug naar de vierde plaats, terwijl Verstappen zijn voorsprong in het klassement wist te vergroten.
Coureur | Punten voor de race | Punten na de race | Verschil |
---|---|---|---|
Verstappen | 433 | 441 | +8 |
Norris | 190 | 195 | +5 |
Deze uitkomst betekende dat Verstappen zijn voorsprong op Norris in het kampioenschap uitbreidde tot 57 punten, met nog vijf races te gaan in het seizoen. Dit was de eerste keer sinds de Grand Prix van België in juli dat Verstappen meer punten scoorde dan Norris, wat het belang van deze uitslag voor Red Bull onderstreepte.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, prees de stewards voor wat hij beschouwde als de juiste beslissing:
“Het was kristalhelder dat de inhaalactie buiten de baan plaatsvond, dus Lando had de positie terug moeten geven. Hij koos ervoor dat niet te doen, dus daarom was er een straf en voor ons was het een heel duidelijk scenario. Het was een uitgemaakte zaak. Je wilt de juiste mensen op het podium hebben. De stewards hebben het vrij snel en fatsoenlijk afgehandeld.”
Horner benadrukte het belang van deze uitslag voor Red Bull:
- Dit was de eerste keer sinds Spa dat ze meer punten scoorden dan Norris
- Het was belangrijk voor het team om van een defensieve naar een meer offensieve positie te gaan
- Met nog vijf races te gaan en een voorsprong van 57 punten is niets zeker
Ondanks de controverse rond het incident met Norris, gaf Verstappen aan dat hij moeite had tijdens de race:
- Hij worstelde met de balans en grip van de auto
- Het was moeilijk om te remmen en de auto te roteren
- Al vroeg in de race realiseerde hij zich dat winnen niet mogelijk was
- Hij concentreerde zich op het rijden van zijn eigen race en het overleven tot het einde
Verstappen beschreef zijn gevechten met Norris als “echt goede battles” en “erg leuk”, maar erkende dat het over het algemeen een zware race voor hem was geweest.
McLaren’s aanhoudende kritiek op Red Bull
De spanningen tussen McLaren en Red Bull gaan verder dan alleen dit incident. McLaren CEO Zak Brown heeft recent kritiek geuit op een controversieel apparaat dat Red Bull zou gebruiken:
- Het apparaat zou Red Bull in staat stellen de set-up van de auto aan te passen tussen kwalificatie en race
- Deze praktijk is niet expliciet verboden in de reglementen
- Red Bull heeft het bestaan van het apparaat erkend, maar stelt dat het niet toegankelijk is wanneer de auto is gebouwd
- De FIA heeft verklaard dat de zaak gesloten is nadat Red Bull toezegde wijzigingen aan te brengen
Deze bredere context laat zien dat er al langer spanningen bestaan tussen de twee teams, wat mogelijk heeft bijgedragen aan de scherpe reactie van Verstappen op McLaren’s klachten.