Met die woorden stak Red Bull-teambaas Christian Horner de lont in het kruitvat na de desastreuze Grand Prix van Monaco. Geen actie, geen risico, geen spanning.
De internationale kritiek was meedogenloos en Ferrari zat op de eerste rij. Want terwijl de Formule 1 zich collectief afvroeg wat ze in hemelsnaam hadden zitten kijken, zette Ferrari een volgende stap: ze informeerden bij Horner.
“Fix het. Verplaats het. Of schrap de race. Want dit is onzin.” – Christian Horner na de Grand Prix van Monaco 2025
Ja, dé Horner. De architect van Red Bulls dominantie. En dat op een moment dat het bij Ferrari allesbehalve soepel loopt. Chaos in de garage, radiostilte met Lewis Hamilton, en 177 punten achterstand op McLaren. Wat is hier aan de hand?
Ferrari’s chaos dwingt tot actie
Ferrari is compleet de weg kwijt. Ondanks de komst van Lewis Hamilton en een snelle auto, blijven de resultaten uit. Slechte communicatie, interne spanningen en mislukte strategieën zorgen voor frustratie.
De bekende stilte op de radio tussen Hamilton en zijn race-ingenieur Ricardo Adami tijdens de GP van Monaco werd wereldwijd opgemerkt.
Lewis vroeg: “Heb ik iets verkeerd gedaan, Ricardo?” Het antwoord? Radiostilte. Dat beeld paste perfect bij het huidige Ferrari: een façade van orde, terwijl het intern kraakt en rommelt.
Frederic Vasseur, de huidige teambaas, lijkt zijn grip te verliezen. De Franse leider krijgt de structuur niet op de rails en laat steken vallen waar het niet mag.
Na een dramatische seizoensstart in 2025 staat Ferrari vierde in het kampioenschap, maar liefst 177 punten achter leider McLaren. Vorig jaar waren ze nog op 14 punten geëindigd van de top. De achteruitgang is pijnlijk zichtbaar en onverklaarbaar.
Daarom is de interesse in Christian Horner geen verrassing. Volgens Duitse media heeft Ferrari een eerste informele stap gezet richting de Red Bull-teambaas.
Hoewel Horner eerder een overstap afwees, heeft de situatie sinds begin dit jaar flink aan urgentie gewonnen. En Ferrari? Die zoeken dringend een redder.
Horner blijft kalm onder de geruchten
Christian Horner houdt zich vooralsnog op de vlakte. Officieel ligt zijn contract bij Red Bull vast tot eind 2026. Bovendien heeft hij herhaaldelijk aangegeven niet te willen vertrekken. Toch is er iets veranderd.
De interne spanningen bij Red Bull, de conflicten met Helmut Marko, en de aanhoudende geruchten over zijn opvolging door Oliver Oakes zorgen voor een andere dynamiek. Zelfs Horner voelt de hitte.
Ferrari weet dat. De Italiaanse renstal heeft eerder geprobeerd Horner te strikken, maar hij wees toen resoluut af. Nu, in 2025, liggen de kaarten anders. Red Bull wankelt. Ferrari zinkt.
En Horner wordt opnieuw genoemd als mogelijke redder van de ‘rossa’. De vraag is of hij zijn comfortabele koninkrijk bij Red Bull wil verlaten voor de chaotische dynastie in Maranello.
Wat meespeelt: het imago. Ferrari blijft een magisch merk, zelfs in tijden van wanhoop. Horner, die al acht wereldtitels leidde, zou zijn nalatenschap kunnen uitbreiden met het redden van de meest iconische renstal in de sportgeschiedenis.
De druk op Vasseur neemt toe
Vasseur’s positie wankelt. En niet zonder reden. Sinds zijn aantreden heeft hij geen enkele titel gepakt.
De communicatie binnen het team is erbarmelijk, de prestaties vallen tegen en zelfs de magie van Lewis Hamilton lijkt verloren in het tactische geklungel. De Ferrari-pitcrew is nog wel razendsnel – gemiddeld 2.0 seconden bij pitstops – maar dat is dan ook het enige lichtpuntje.
De vergelijking met zijn voorganger, Mattia Binotto, wordt onvermijdelijk. Binotto kreeg drie jaar. Dit is Vasseur’s derde seizoen, en de Defosi beginnen al te morren.
Zelfs Luca di Montezemolo, Ferrari’s ex-president, uitte openlijk zijn twijfels: “We missen al jaren échte leiderschap.” Dat zegt genoeg. In Italië word je ofwel als heilige vereerd, of met pek en veren de poort uitgejaagd.
John Elkann, de grote baas bij Ferrari, heeft miljoenen geïnvesteerd in het binnenhalen van Hamilton. En dan krijg je dit? Rumoer, frustratie, en geen enkel uitzicht op eremetaal. Vasseur zit op de schopstoel. En Horner ruikt dat.
Officieel is er niets. Informeel is er veel. Ferrari heeft “informeel geïnformeerd”, aldus bronnen rond het team.
Dat lijkt een kleine stap, maar bij Ferrari zijn dit soort fluisteringen vaak de voorbode van grote veranderingen. De geschiedenis wijst uit: als de media het ruiken, is het meestal al te laat.
De timing is ook geen toeval. Ferrari voelt de druk. McLaren domineert. Red Bull blijft scoren dankzij één man: Max Verstappen.
En Ferrari? Die blijven steken in incidenten en gemiste kansen. Het gerucht dat Horner benaderd is, komt dan ook op het juiste moment: het zet Vasseur verder onder druk én opent de deur voor verandering.