Mercedes heeft een verrassende keuze gemaakt door door te gaan met het ‘zeropod’ zijpodiumontwerp en het algehele autoconcept dat voor het eerst werd bedacht in de weerbarstige W13 van 2022, aan het begin van het nieuwe tijdperk van grondeffect in de Formule 1. Het team geloofde ten onrechte dat het kon concurreren met Red Bull na de overwinning van George Russell voor teamgenoot Lewis Hamilton in de Grand Prix van São Paulo in 2022. Echter, Mercedes verliet snel deze aanpak toen de W14 duidelijk achterbleef in de tests en de seizoensopener in Bahrein van 2023. Het werd bijgewerkt met het downwash zijpodiumconcept van Red Bull bij de GP van Monaco, waarbij teambaas Toto Wolff onlangs zei: “Er wordt bijna elk onderdeel veranderd, want alleen door dat te doen, denk ik dat we een kans hebben” met de W15 van 2024.
Veranderingen in het ontwerp voor 2024
Deze veranderingen, zei Wolff, zouden betrekking hebben op “hoe we het chassis hebben opgezet, de gewichtsverdeling, de luchtstroom”. Russell vertelde aan geselecteerde media, waaronder Motorsport.com, dat hij zich “zelfverzekerder voelt bij het ingaan van deze winterstop 2023-2024” omdat Mercedes al “een lange tijd werkt aan het nieuwe W15 concept en er is zoveel zorgvuldigheid besteed aan dat concept”. “Waar ik denk dat het vorig jaar allemaal een beetje gehaast was,” voegde hij eraan toe. “We hadden niet alle informatie bij de hand, we hebben misschien een paar conclusies getrokken zonder grondig de gevolgen te overwegen.”
Uitdagingen en vooruitzichten voor het nieuwe seizoen
Russell merkte op dat toen de auto dit jaar op de grond kwam, ze een stap vooruit hadden gemaakt in sommige opzichten, maar dat dit gepaard ging met veel bagage die ze niet hadden overwogen. “Ik denk dat we vorig jaar al onze eieren in één mandje hebben gelegd en dat was niet een mandje dat de prestaties leverde die we verwachtten,” zei hij. “Het feit is dat we een enorme kloof moeten dichten. De dominantie van Red Bull dit jaar is waarschijnlijk de grootste – ik denk statistisch gezien is het de meest dominante auto ooit, dus we hebben allemaal een enorme taak voor de boeg. Maar ik ga het volgende jaar met een open geest in. Ik denk niet dat iemand verwacht dat wij, McLaren, Aston Martin of Ferrari die stap meteen zullen maken. Maar ik ben zeker zelfverzekerd dat we niet in dezelfde valkuilen zullen vallen als dit afgelopen jaar.”
De toekomst van Mercedes in de Formule 1
Met de aankomende veranderingen en de lessen die zijn geleerd uit de uitdagingen van het afgelopen seizoen, lijkt Mercedes vastbesloten om een sterke comeback te maken in de Formule 1. De focus op het heroverwegen van het ontwerp en de strategie, gecombineerd met de ervaring en het talent van coureurs zoals George Russell, geeft het team een solide basis voor toekomstig succes. De Formule 1-wereld zal nauwlettend toekijken hoe Mercedes zich aanpast en evolueert in de aanloop naar het seizoen 2024, met de hoop op een meer competitieve en spannende race-ervaring voor zowel de teams als de fans.